כאשר דונלד טראמפ טען במהלך העימות מול קמלה האריס כי מהגרים מהאיטי שגרים בעיר ספרינגפילד באוהיו חוטפים כלבים, הורגים ואוכלים אותם, רוב האמריקנים לא ידעו על מה הוא מדבר. התוצאה הייתה שפע של ממים וקליפים מצחיקים שהציגו את טראמפ כזקן סהרורי. אבל ימים ספורים אחרי העימות, שום דבר בסיפור הזה כבר לא מצחיק.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב העיר ספרינגפילד אוהיו שבלב תאוריית ה קונספירציה מהגרים מ האיטי ש לכאורה אוכלים חתולים ו חיות מחמד
ארה"ב העיר ספרינגפילד אוהיו שבלב תאוריית ה קונספירציה מהגרים מ האיטי ש לכאורה אוכלים חתולים ו חיות מחמד
כתובת גרפיטי בספרינגפילד, אוהיו. מקומות העבודה התרבו, המהגרים נהרו
(צילום: REUTERS/Julio-Cesar Chavez/File Photo)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב העיר ספרינגפילד אוהיו שבלב תאוריית ה קונספירציה מהגרים מ האיטי ש לכאורה אוכלים חתולים ו חיות מחמד מוחאים כפיים ל מהגרים מ האיטי ב כנסייה
ארה"ב העיר ספרינגפילד אוהיו שבלב תאוריית ה קונספירציה מהגרים מ האיטי ש לכאורה אוכלים חתולים ו חיות מחמד מוחאים כפיים ל מהגרים מ האיטי ב כנסייה
מוחאים כפיים למהגרים מהאיטי בכנסייה בספרינגפילד, בצל תיאוריית הקונספירציה
(צילום: AP Photo/Jessie Wardarski)
בשבועות האחרונים אלפי מהגרים בספרינגפילד מתחבאים בבתיהם, בתי ספר ומשרדי ממשלה מפונים בגלל איומי פצצות, ואתמול תגברה האוניברסיטה המקומית, וויטנברג, את האבטחה בקמפוס בעזרת ה-FBI, אחרי אימייל שאיים בפיגוע ירי. טראמפ נשאל בשבת אם הוא מגנה את איומי הפצצות, וענה: "אני לא יודע לגבי הפצצות, אני יודע שמהגרים לא חוקיים השתלטו על העיר וזה דבר נורא".
העלילה חסרת הבסיס, שמזכירה עלילות נגד מיעוטים מתקופות שונות בהיסטוריה, התחילה בפוסט שקרי בפייסבוק ותפסה מהירות עצומה בחלקי האינטרנט שבהם מבלים מיליונים מתומכי דונלד טראמפ. היא הפכה לכותרות ראשיות כאשר ג'יי די ואנס, סנאטור מאוהיו והמועמד להיות סגנו של טראמפ, הפיץ אותה בחשבון הטוויטר שלו.
ספרינגפילד היא עיירת צווארון כחול בת כ-60 אלף תושבים במערב אוהיו. כמו ערים רבות במערב התיכון, היא סבלה מקריסה כלכלית ואובדן מקומות עבודה, אבל בשנים האחרונות החלו יותר ויותר חברות להקים בה מפעלים. מהגרים מהאיטי, חלקם כבר תושבי ארה"ב וחלקם בעלי ויזת פליטים, שמעו על מקומות העבודה הפנויים והחלו להגיע לעיר.
המיליארדר אילון מאסק בציוץ תמיכה בטראמפ ש"יגן על החיות" בעקבות קונספירציית ספרינגפילד:

מה שהתחיל כטפטוף הפך לזינוק אחרי הקורונה, והיום גרים בספרינגפילד כ-15 אלף מהגרים מהאיטי, רובם המכריע שוהים חוקיים שהשתלבו היטב בעיר. מסעדות ומשאיות אוכל מהקריביים נפתחו בדרום ספרינגפילד, שכונות נטושות חזרו לחיים, אבל במקביל נוצרו מתחים ותושבים מקומיים רבים בעיר השמרנית לא אהבו את המראה החדש שלה.
באוגוסט האחרון נהג אוטובוס מקומי דרס למוות ילד מקומי בן 11, אחרי שהתחמק מהתנגשות במכונית שבה נהג מהגר מהאיטי ללא רישיון. הטרגדיה הציפה את הגזענות, וניאו-נאצים מקבוצה בשם Blood Tribe הגיעו אל העיר. הם צעדו ברחובות ספרינגפילד עם דגלים נושאי צלבי קרס, כיוונו אקדחים לעבר מהגרים מהאיטי ואמרו להם "לחזור לעזאזל לאפריקה".
4 צפייה בגלריה
העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס
העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס
טראמפ והאריס בעימות. רק מעטים הכירו את הקונספירציה לפני כן
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
4 צפייה בגלריה
ג'יימס דייוויד ואנס
ג'יימס דייוויד ואנס
סגנו של טראמפ ואנס. "אם צריך להמציא סיפורים בשביל תשומת לב, אמשיך"
(צילום: Emily Elconin, AFP)
הסגן המיועד של טראמפ ג'יי די ואנס מדבר באופן קבוע על ספרינגפילד בעצרות הקמפיין שלו, אבל העיר עדיין לא הייתה מוכרת לרוב האמריקנים. כל זה עד שאישה בשם אריקה לי העלתה בפייסבוק את הפוסט על המהגרים "שאוכלים חיות מחמד". לי אמרה בסוף השבוע ל-NBC כי לא היה לה מידע ממקור ראשון וכי היא מתחרטת על הפרסום: "זה לא מה שרציתי שיקרה ואני מאוד מצטערת".
אותו ואנס התייחס אתמול לפרשה, ובריאיון ל־CNN סיכם היטב את הדברים: "נכון שהסיפור על הכלבים הוא אגדה אורבנית, אבל אם אני צריך להמציא סיפורים כדי למשוך תשומת לב לסבל של אמריקנים, אז זה מה שאעשה".