ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן עדכן היום (ג') את מנהיגי האיחוד האירופי כי המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ מוכן להיכנס "מיד" לתפקיד המתווך בין רוסיה לאוקראינה כדי לסיים את המלחמה ביניהן אם ינצח בבחירות לנשיאות בנובמבר. דברי אורבן, שבאים אחרי מסע דילוגים בין-יבשתי שבו נפגש עם טראמפ ועם נשיאי אוקראינה, רוסיה וסין, צפויים להגביר את החשש בקייב שטראמפ מתכוון לעצור את הסיוע לאוקראינה ולזנוח אותה לגורלה אם יגיע לבית הלבן.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נשיא הונגריה ויקטור אורבן ב הבית הלבן
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נשיא הונגריה ויקטור אורבן ב הבית הלבן
אורבן וטראמפ, בימי נשיאותו של המועמד הרפובליקני. "יוזמת השלום" הכעיסה את בריסל
(צילום: EPA)
במכתב ששלח לנשיא המועצה האירופית שארל מישל ושעותקים ממנו הועברו למנהיגי מדינות האיחוד כתב אורבן, הנחשב למנהיג האירופי הקרוב ביותר לרוסיה, כי על סמך פגישותיו הוא "יכול לומר בביטחון שזמן קצר אחרי שינצח בבחירות יהיה טראמפ מוכן לפעול מיד – מבלי להמתין אפילו להשבעתו – כמתווך בשיחות שלום". במכתב טען אורבן כי לטראמפ יש "תוכניות ומבוססות למדי למטרה זו".
אורבן נחשב לראש הממשלה הימני ביותר באירופה ולתומך ותיק של טראמפ. בשבועיים האחרונים, אחרי שארצו קיבלה עליה את תפקיד הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, הוא ביקר בארה"ב, ברוסיה ובסין, המקיימת יחסים הדוקים עם מוסקבה. את ביקוריו בהן ואת הפגישות עם ולדימיר פוטין, שי ג'ינפינג ודונלד טראמפ הוא הציג ככאלה שהם חלק מ"יוזמת שלום", אבל צעדיו הרגיזו גורמים בכירים באיחוד, החושדים בכוונותיו ובמניעיו.
אורבן ידוע כמי שנוהג למתוח ביקורת רבה על הסיוע הצבאי של מדינות אירופה לאוקראינה ונוקט קו פייסני למדי כלפי נשיא רוסיה פוטין, בעוד רוב מנהיגי האיחוד מובילים קו נוקשה נגדו ותומכים נחרצות בהמשך הסיוע לקייב. ממש היום קראו 63 חברים בפרלמנט האירופי, בהם מחוקקים מסיעות ימין, להנהגת האיחוד להעניש את הונגריה בשלילת זכויות הצבעה בתגובה לביקוריו של אורבן במוסקבה ובייג'ינג, משום שלדבריהם הוא הציג את עצמו כמי שמייצג את האיחוד כולו אף שלא קיבל סמכות לכך. לטענת המחוקקים הוא גרם נזק משמעותי בכך ש"ניצל את תפקידה של ארצו כנשיאה התורנית של האיחוד".
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
מזהיר מ"שינוי בחלוקת הנטל": אירופה תשלם יותר. אורבן
(צילום: רויטרס )
במכתב למנהיגי האיחוד כתב היום אורבן כי הנשיא הנוכחי של ארה"ב ג'ו ביידן משקיע "מאמצים אדירים" בניסיונותיו להישאר במרוץ לנשיאות אחרי העימות הטלוויזיוני הכושל שלו בחודש שעבר, וכי "אין לו יכולת לשנות את המדיניות הנוכחית של ארה"ב, התומכת במלחמה". בעקבות פגישתו עם טראמפ כתב אורבן כי ניצחון של המועמד הרפובליקני יביא ל"שינוי בחלוקת הנטל" בין ארה"ב איחוד האירופי בכל הקשור לסיוע הכלכלי לאוקראינה, כך שעל מדינות אירופה ירבוץ נטל כבד יותר.
"האסטרטגיה שאירופה נוקטת בשם האחדות הטרנס-אטלנטית (כלומר הברית עם וושינגטון) היא פשוט שעתוק של מדיניות ארה"ב התומכת במלחמה", כתב אורבן. "עד עכשיו לא הצגנו אסטרטגיה אירופית עצמאית או תוכנית פעולה אירופית". במכתבו הציע לפתוח "קווי תקשורת דיפלומטיים ישירים עם רוסיה" תוך שמירה על קשרים בדרג גבוה עם קייב, ובמקביל לנהל שיחות עם אוקראינה בנוגע לדרכי קיומה של ועידת שלום עתידית לעניין אוקראינה.

התוכנית שהוצגה לטראמפ: מו"מ בלי נסיגה רוסית

מכתבו של אורבן בא אחרי שבחודש שעבר דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי שני יועצים בכירים של טראמפ לשעבר הציגו לו תוכנית לסיום המלחמה באוקראינה אם ינצח בבחירות, ובמסגרתה יתנה את המשך הסיוע לקייב בנשק בכך שתפתח בשיחות שלום עם מוסקבה. לפי התוכנית שהוצגה לטראמפ, במקביל להצבת התנאי לאוקראינה יזהיר ממשלו את רוסיה כי כל סירוב שלה לנהל משא ומתן יוביל להגברת הסיוע האמריקני לקייב.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
פוטין וזלנסקי. יוזמי התוכנית שהוצגה לטראמפ: "הוא הגיב באופן חיובי"
(צילום: AP Photo / Dmitry Serebryakov / Jonathan NACKSTRAND / AFP)
נקודה משמעותית שצפויה לעורר את זעם ממשלתו של וולודימיר זלנסקי ביוזמה שהוצגה אז לטראמפ היא שהפסקת האש שתוכרז במהלך המשא ומתן תתבסס על קווי השליטה הנוכחיים, כך שהכניסה לשיחות תיעשה כשרוסיה מחזיקה לא רק בחצי האי קרים שעליו השתלטה ב-2014, אלא גם בחלקים נרחבים מארבעה מחוזות באוקראינה – לוהנסק, דונייצק, חרסון וזפוריז'יה – שאותם כבשה אחרי הפלישה לעורף האוקראיני ב-2022.
את התוכנית הציגו לטראמפ קית' קלוג ופרד פלייץ, ששניהם שימשו כראשי הסגל של המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב בתקופת כהונתו בשנים 2021-2017. לדברי פלייץ, אחרי שהציגו לטראמפ את תוכניתם הוא הגיב עליה באופן חיובי: "אני לא טוען שהוא הסכים עם כל מילה בה, אבל היינו מרוצים מהמשוב שקיבלנו ממנו". דוברו של טראמפ סטיב צ'אונג מסר אז מצדו כי רק הצהרות שמשמיעים טראמפ עצמו או בעלי תפקיד בקמפיין שלו צריכות להיחשב להצהרות רשמיות.
4 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה יורה לעבר ה כוחות הרוסיים ליד בחמוט
צבא אוקראינה יורה לעבר ה כוחות הרוסיים ליד בחמוט
צבא אוקראינה יורה לעבר עמדות רוסיות במזרח המדינה. קמפיין ביידן תקף: "טראמפ מהלל את פוטין בכל הזדמנות אפשרית"
(צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
התוכנית שהציגו קלוג ופלייץ לטראמפ היא המפורטת ביותר שנקשרה עד כה בשמו בכל הקשור לאוקראינה. במהלך קמפיין הבחירות שלו טען טראמפ כי יוכל לפתור במהרה את העימות בין קייב למוסקבה אם ינצח את ג'ו ביידן בבחירות ב-5 בנובמבר, אך עד כה הוא לא פירט כיצד יעשה זאת. אם יקבל את הצעתם של קלוג ופלייץ, יהיה זה שינוי דרמטי בעמדתה של ארה"ב בנוגע למלחמה, והוא ייתקל קרוב לוודאי בהתנגדות עזה מצד בעלות בריתה האירופיות של וושינגטון, וכנראה גם מצד גורמים מסוימים במפלגה הרפובליקנית שלו.
בקמפיין ביידן מיהרו לתקוף בחודש שעבר את טראמפ ואת התוכנית שהוצגה לו. "דונלד טראמפ מהלל את פוטין בכל הזדמנות שנקרית בדרכו, והוא הבהיר שהוא לא יעמוד בפני פוטין ולא יתייצב לצד הדמוקרטיה", מסר אז דובר ג'יימס סינגר, אחד מדוברי הקמפיין.