בית המשפט המחוזי מרכז שבלוד, הרשיע הבוקר (א') את אחמד ומחמוד זידאת, בני משפחה תושבי חברון, על פי הודאתם, בביצוע פיגועי הדריסה ברעננה בחודש ינואר 2024, במסגרתם נדרסה למוות עדנה בלושטיין ז"ל בת ה-79, מרעננה, ונפצעו רבים נוספים. השניים הורשעו גם בתכנון שני ניסיונות פיגוע נוספים שלא יצאו אל הפועל – האחד כלפי כוחות הביטחון ביהודה ושומרון והשני כלפי דובר צה"ל בשפה הערבית, סא"ל אביחי אדרעי.
תיעוד: הרגעים הראשונים של הפיגוע ברעננה

השניים הורשעו בעבירות של רצח בנסיבות מחמירות של מעשה טרור - שמחייב אוטומטית מאסר עולם, 27 מעשי טרור של ניסיון לרצח, ריבוי מעשי טרור של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, ריבוי פציעה בנסיבות מחמירות מתוך מניע גזענות, החזקת סכין שלא כדין מתוך מניע גזענות, לצד עבירות נוספות.
שני המורשעים נהגו להסתנן מעת לעת לשטח מדינת ישראל במטרה לעבוד בה, ולא היה ברשותם היתר כניסה חוקי. על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד רועי רייס מפרקליטות מחוז מרכז, השניים מזדהים כתומכי "חמאס" והביעו תמיכה במתקפת הטרור שביצע הארגון ב-7 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
מחמוד זיאדת אחמד זידאת
מחמוד זיאדת אחמד זידאת
מחמוד ואחמד זידאת. פיגוע קשה ברחובות רעננה
(צילום: יריב כץ)
על רקע אירועי ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל, החליטו השניים להוציא לפועל פיגוע המשלב דקירה ודריסה, אשר יביא למותם של כמה שיותר ישראלים בעיר רעננה. השניים לקחו רכבים מעסק שטיפת המכוניות בו עבד אחמד, והתפצלו על מנת לבצע פיגוע בשתי זירות שונות ולהגדיל את מספר הנפגעים.
המחבל אחמד זידאת הבחין בהולך רגל אשר הניח כי הוא יהודי, האיץ לעברו ודרס אותו עם חזית רכבו, תוך שהוא חוצה אי תנועה ומתנגש ברכב נוסף. כתוצאה מכך הוטל הולך הרגל על הקרקע בעוצמה ונפגע באופן קשה. אז יצא מן הרכב, הסתער באמצעות סכין לעבר רכב נוסף, הבריח את הנהגת אשר ישבה בתוכו והחל בנסיעה במטרה לאתר קורבנות נוספים. הוא הבחין בשני הולכי רגל, האיץ את רכב לעברם ודרס אותם בעוצמה רבה. השניים הוטחו ארצה כשהם סובלים מפגיעות רבות. אז יצא מן הרכב, והחל לדקור את אחד הקורבנות בסכין. משנשברה הסכין נמלט מן המקום בריצה.
3 צפייה בגלריה
עדנה בלושטיין
עדנה בלושטיין
עדנה בלושטיין וזירת הפיגוע. המחבל דרס בעוצמה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
במקביל, נסע המחבל השני, מחמוד על רחוב אחוזה בעיר. משהבחין בהתקהלות של מספר אנשים בתחנת אוטובוס, האיץ את רכבו לעברם ודרס כמה מהם שעלה בידו בעוצמה רבה עד שהתנגש בתחנת האוטובוס עצמה. 18 מתוך 25 האנשים שעמדו בתחנה נפגעו כתוצאה מהדריסה בדרגות חומרה שונות ונזקקו לטיפול רפואי. אחת מן הנפגעות היתה עדנה בלושטיין, אשר נפצעה באופן אנוש וזמן קצר לאחר מכן נקבע מותה. בשלב זה נמלט הנאשם בריצה מן המקום. זמן מה לאחר ביצוע המעשים נתפסו השניים על ידי כוחות הביטחון.
בכתב האישום מתואר איך קודם לפיגוע הדריסה שביצעו, תכננו הנאשמים לבצע פיגוע במהלך חודש אוקטובר באזור יהודה ושומרון. השניים ניסו ליצור קשר עם גורמים הקשורים לארגון חמאס ולהשיג נשק חם ורכב לטובת מימוש תכניתם. משלא עלה הדבר בידם, הצטיידו בגרזן ובסכינים וניסו לארוב לכוחות הביטחון בסביבתם בשאיפה לדקור חייל ולחטוף את נשקו, אך כשלו בתכנונם בשל היעדר הזדמנות מתאימה.
3 צפייה בגלריה
אביחי אדרעי
אביחי אדרעי
סא"ל אביחי אדרעי. ניסו לעקוב אחריו ולפגוע בו
(צילום: דובר צה"ל)
בנוסף, בחודש דצמבר 2023, החליטו השניים להתנקש בדובר צה"ל בשפה הערבית, סא"ל אביחי אדרעי, על רקע תפקידו הייצוגי. לשם כך הסתננו השניים לישראל והתחקו אחר אדרעי, תוך שאחמד שכר דירה בעיר רעננה, ועבד בעסק לשטיפת מכוניות על מנת לממן את שהותו ומגוריו בישראל. בסיום משמרותיו בעבודה נהג אחמד להסתובב בעיר עם אופניו בניסיון לאתר את אדרעי, ומוחמד המתין לעדכון בעניין איתורו של אדרעי. בגין זאת הורשעו השניים גם בהכנה לביצוע מעשה טרור בצוותא, ועוד.
עוה"ד ליקול טמסוט, המייצגת את משפחתה בלושטיין ז"ל מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, אמרה: "היום בית המשפט אמר את דברו. מאז הרצח, המשפחה התקשתה לעבד את האובדן האכזרי ולהמשיך במסלול חייה ללא יקירתם. איש לא יוכל להחזיר את שאיבדו, ואולם, בית המשפט קבע בצורה ברורה וחד משמעית שיש להוקיע את לקיחת חיי האדם האכזרית על ידי המחבלים ולהותירם מאחורי סורג ובריח לכל ימי חייהם".