1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
דיכטר. יוצאי השב"כ מבקשים ממנו: "השמע קול"
( צילום: אוהד צויגנברג)
460 יוצאי שב"כ, ובהם שלושה שעמדו בראש הארגון, פנו במכתב לראש השב"כ לשעבר, שר החקלאות אבי דיכטר, והפצירו בו להשמיע את קולו נגד המהפכה המשפטית - לאחר אישור סעיפים מרכזיים בתוכנית בקריאה ראשונה. "אבו-נביל, אל תיתן יד לאיום על המוסדות הדמוקרטיים בישראל", הם כתבו, כשהם משתמשים בכינויו מתקופת השירות. בין החותמים על המכתב גם ראשי השב"כ לשעבר כרמי גילון, עמי איילון ויובל דיסקין.
"אנו קבוצה של מאות יוצאי שב"כ, שומרי הסף, אשר לצידך ובפיקודך עשינו לילות כימים כדי לשמור על ביטחונה ועל חוסנה הלאומי של מדינת ישראל ברוח ערכי מגילת העצמאות", כתבו במכתב שהועבר לדיכטר. "אנו, אנשי הצללים, שעוצבנו לאורם של ערכי הממלכתיות, הצניעות וריסון הכוח, מתקשים להישאר בצל ולעמוד מנגד נוכח האירועים המטלטלים את החברה הישראלית בימים אלו.
הכנסת אישרה בקריאה ראשונה: הקואליציה תשלוט בבחירת השופטים, בג"ץ לא יתערב בחוקי יסוד
(צילום: ערוץ כנסת )

הם כתבו כי ''בשנת 2002, בזמן כהונתך כראש השב"כ, עודדת וקידמת את חקיקת חוק השב"כ הקובע, בין היתר, כי השירות מופקד על שמירת ביטחון המדינה ועל שמירת סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו מפני איומים שונים. אירועי קו 300 ופרשת עיזאת נאפסו שטִלטלו בזמנו את המדינה המחישו לנו ולכל אזרח, שאין שום אינטרס מדינתי, אפילו לא ביטחון המדינה או משילות, שהם מעל החוק. אנו רואים בכוונות החקיקה להחלשת הרשות השופטת הפיכה נגד סדרי המשטר הדמוקרטי".
"אתה וגם אנחנו יודעים היטב שמעולם לא נבלמה פעילות סיכולית של השירות בגין יועץ משפטי או בג"צ, אלא רק נותבה וטויבה'', הוסיפו כשהם מתייחסים לניסיון להגבלת שופטי העליון והיועצים המשפטיים. המכתב נחתם בבקשה: "אנו פונים אליך ומבקשים - אל תיתן ידך למהלכים שמאיימים על יסודותיו של המשטר הדמוקרטי, על אחדות העם ועל החוסן הלאומי".
הלילה הצביעה הכנסת על אישור שני סעיפים שבמוקד במהפכה המשפטית. לפי ההצעה שעברה בקריאה ראשונה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה - כך שלקואליציה תהיה שליטה מוחלטת בה. בנוסף, בג"ץ יהיה מנוע מהתערבות בחוקי יסוד. 63 ח"כים הצביעו בעד, 47 התנגדו. הבוקר, בוועידת ynet ו"ידיעות אחרונות" התייחס לראשונה נשיא המדינה יצחק הרצוג לאישור החוקים ואמר כי מדובר ב"בוקר קשה ועצוב".