השגריר הרוסי מגיע למשרד החוץ לשיחת הבירור
(צילום: גיל יוחנן)

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בצהריים (יום שני) לראשונה לדבריו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, שאמר כי להיטלר היה דם יהודי, ואמר כי "אני רואה בחומרה את ההתבטאות. הדברים אינם אמת ותכליתם פסולה". בניגוד ללפיד, שמאז הפלישה הרוסית לאוקראינה התבטא כמה פעמים בחריפות נגד מוסקבה, בנט מעולם לא הזכיר את הרוסים בהודעות שפרסם בהקשר למלחמה - ועל כן התייחסותו לדברי לברוב, שאמר את הדברים בהקשר לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, נחשבת לחריגה.
לדברי בנט, "שקרים מעין אלו מטרתם להאשים את היהודים עצמם בפשעים הנוראים ביותר בהיסטוריה שנעשו כנגדם, ובכך לשחרר את האחריות מצוררי ישראל. כפי שכבר אמרתי, שום מלחמה בימינו אינה השואה ואינה דומה לשואה. יש להפסיק לאלתר להשתמש בשואת העם היהודי ככלי לניגוח פוליטי".
3 צפייה בגלריה
"להפסיק לאלתר את השימוש בשואת העם היהודי". בנט ולברוב
"להפסיק לאלתר את השימוש בשואת העם היהודי". בנט ולברוב
"להפסיק לאלתר את השימוש בשואת העם היהודי". בנט ולברוב
(צילום: AP, EPA)
לפיד תוקף את לברוב ומודיע על זימון השגריר לשיחת הבהרה
(צילום: נויל האריס)

3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"התבטאות בלי נסלחת". לפיד
(צילום: שאול גולן)
הבוקר הודיע שר החוץ יאיר לפיד באולפן ynet שהשגריר הרוסי יזומן לשיחת הבהרה במשרד החוץ בעקבות הדברים. לדברי לפיד, "זו התבטאות בלתי נסלחת, שערורייתית, שגיאה היסטורית איומה ואנחנו מצפים להתנצלות. אומר לך מה אנחנו חושבים ומה ייאמר לשגריר: קודם כל שיתקנו טעות ויפתחו ספר היסטוריה. זה מרגיז אותי לא רק בתור שר החוץ, אלא גם בתור הבן של אבא שלי שהיה בגטו בבודפשט (ניצול השואה יוסף טומי לפיד). לא יהודים שמו אותו בגטו. שמו אותו שם הנאצים. הנאצים רדפו את היהודים והרגו שישה מיליון יהודים. האוקראינים לא נאצים, רק הנאצים היו נאצים, רק הם עסקו בהשמדה שיטתית של העם היהודי".
על אף שהשגריר הרוסי בישראל לא זומן לנזיפה אלא רק לשיחת הבהרה בעקבות התבטאותו החריגה של לברוב, שהשווה את נשיא אוקראינה זלנסקי להיטלר ("גם לו היה לו דם יהודי"), בירושלים לא זוכרים צעד כזה חריף מול הקרמלין - שכן לא בכל יום ישראל הקטנה מזמנת את שגריר אחת ממעצמות העולם לשיחת הבהרה.
3 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
"דברים מופקרים ומסוכנים". בר-לב
(צילום: יריב כץ)
מלבד בנט ולפיד, שרים נוספים בממשלה הגיבו בחריפות לדבריו של לברוב. כך למשל, השר עמר בר-לב אמר כי "דבריו של לברוב הם מזעזעים, מופקרים ומסוכנים. הדברים לא רק פוגעים בזכרם של קורבנות הנאצים בשואה - הם גם יוצרים מצג שווא מסוכן שמבוסס על שקרים אנטישמיים, באופן שמעודד הפצת נרטיב שקרי ועלול להוביל לגל אנטישמיות כלפי יהודים ברחבי העולם, ובפרט ברוסיה". שר המודיעין אלעזר שטרן אמר: "דבריו של לברוב מעידים על אבדן עשתונות, הכחשת שואה ומסבירים היטב את האכזריות המאפיינת את התנהגות הצבא הרוסי באוקראינה".
למעשה, ישראל הולכת על חבל דק - כיוון שלכל צעד נגד מוסקבה יכולה להיות תגובה רוסית הולמת, ובסופו של דבר הדברים של לברוב לא כוונו נגד ישראל אלא נגד אוקראינה. לברוב אמנם לא צפוי להתנצל על הדברים, אך בירושלים מעריכים שהעימות לא ידרדר לכדי משבר חמור ביחסים בין המדינות. השאלה המרכזית שנותרה כרגע היא מה יהיה האופי התגובה הרוסית לשיחת ההבהרה.
יחסי רוסיה-ישראל, נדגיש, נמצאים בתקופה רגישה מיוחד על רקע הפלישה לאוקראינה, ולאט-לאט מתגברות התקריות בין המדינות. בסוף השבוע, למשל, דוברת משרד החוץ הרוסי גינתה יוזמה של שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי לשנות שמות רחובות ואתרים במדינה מגנרלים וגיבורי תרבות רוסים לשמות של חסידי אומות עולם. ברוסיה טוענים שישראל הולכת בעקבות קייב ומאמצת מדיניות של דה-רוסיפיקציה או רוסופוביה.
למרות הכול, נראה שהאמירה הקשה של לברוב אינה קשורה לשינוי כלשהו במדיניות כלפי ישראל ולהיפך. כאמור, ישראל מקפידה שאת הגינויים הישירים נגד רוסיה ישמיע לפיד, בעוד בנט לא התבטא עד כה במילים קשות נגד מוסקבה - וגם כשגינה את הטבח בבוצ'ה, לא הזכיר את רוסיה כלל. המטרה היא לשמור על ממד של יחסים תקינים עם רוסיה, שמולה יש לישראל אינטרסים רבים - בין היתר בכל הנוגע לתקיפות התכופות של יעדים איראניים בסוריה.
לברוב, נציין, אמר את הדברים הקשים בהקשר למוצאו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. לדברי לברוב, יהדותו של זלנסקי לא שוללת את העובדה שבאוקראינה קיימים גורמים "נאצים". שר החוץ הרוסי אמר שהוא מאמין שכמו לזלנסקי, גם לאדולף היטלר "היה דם יהודי". לברוב אמר: "זלנסקי? האנטישמיים הכי גדולים הם יהודים, אפילו היטלר היה ממוצא יהודי".