שעות אחרי הרצח הכפול בכפר קאסם, במשפחת הנרצחות לא מופתעים - ומפנים אצבע מאשימה למשטרה. ספאא עיסא, קרובת משפחה של סהאם מוסראתי (10) ומי עיסא (29) שנרצחו ושל עודי מוסראתי (17), אחיה של סהאם, שנפצע אנושות, האשימה את הרשויות שלא טיפלו באיום בזמן. היא טענה: "מה שכואב יותר שהם יודעים מי עשה את זה".
בינתיים נבחנים כל הכיוונים, כשהחשד המרכזי הוא שמדובר בנקמת דם על הפיגוע הפלילי ברמלה בחודש שעבר, שבו נרצחו ארבעה - בהם ילדה בת 8 ואחיינה בן ה-10. לפי עדויות, היורים בכפר קאסם התחזו לשוטרים, הגיעו לבית שבו שהו בני המשפחה - האחים, תושבי רמלה, וקרובת משפחתם תושבת המקום - וירו בהם למוות.
בתוך הבית שבו נרצחה בת 10, הבוקר
(צילום: ליאור שרון, חסן שעלאן)

6 צפייה בגלריה
סיהאם מוסראטי
סיהאם מוסראטי
סיהאם מוסראתי וזירת הרצח
(צילום: חסן שעלאן)
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בכפר קאסם
זירת הרצח בכפר קאסם
זירת הרצח בכפר קאסם
(צילום: יובל חן)
לדברי קרובת המשפחה ששוחחה עם ynet בזירת הרצח, המשטרה ידעה על הסכסוך והסכנה לבני המשפחה. מדובר בסכסוך ארוך שנים: אמה של סהאם, שאדיה, נרצחה ב-2018 ברמלה. "הם יודעים, כי אח שלי קיבל אזהרות כבר לפני חודשיים (לפני הפיגוע הפלילי ברמלה - ח"ש) ולא עשו כלום עם זה. מה הציעו לו? תישאר בבית, תסתגר בבית", אמרה ספאא.
היא ציינה כי אפשר היה למנוע את המקרה הזה. "אין להם אלוהים, אם היו פה עוד אנשים הם היו רוצחים גם אותם. המקרה הבא הוא רק עניין של זמן. איך אני יכולה להרגיש שהבת שלי בטוחה בבית ספר, ברחוב, אם בבית אין ביטחון? גם עכשיו אני לא מרגישה בטוחה. הרסו את הבית, הרסו את הכול. רצחו ילדה קטנה, והמדינה יכולה למנוע את זה. מדינה שיכולה לשמור על ביטחון האזרחים בדרום ובצפון מאיומים מבחוץ צריכה לדעת לטפל גם באיומים בפנים".
רכב שעל-פי החשד שימש את החשודים בירי, הוצת ואותר לצד כביש באזור העיר. המשטרה מסרה כי היא פתחה בחקירת נסיבות הרצח הכפול, "כנראה בשל סכסוך בין חמולות ברחוב הערבי". בתיעודים מהבית, אליו הגיעו השוטרים, נראו כתמי דם במקלחת וגם בחדר השינה. אחת הדלתות, כך נראה, יצאה מהמקום.
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בכפר קאסם
זירת הרצח בכפר קאסם
זירת הרצח בכפר קאסם
(צילום: יובל חן)
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בכפר קאסם
זירת הרצח בכפר קאסם
זירת הרצח בכפר קאסם
(צילום: יובל חן)
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בכפר קאסם
זירת הרצח בכפר קאסם
זירת הרצח בכפר קאסם
(צילום: חסן שעלאן)
פרמדיקית מד"א ליז גורל, שהגיעה למקום, סיפרה: "הגענו במהירות למקום והובילו אותנו לבית, שם ראינו נער ונערה כבני 17 וצעירה עם פציעות חודרות. שתי הצעירות היו מחוסרות הכרה ללא נשימה וללא דופק הענקנו להן טיפול רפואי ופינינו אותן בדחיפות לבית החולים תוך פעולות החייאה. הנער היה מעורפל הכרה וסבל גם הוא מפציעות חודרות, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו קשה". כאמור בהמשך נקבע מותם של שתיים משלושת הפצועים.
המשטרה מסרה בתגובה: "משטרת ישראל מבצעת מעצרים של מחוללי הפשיעה בהתאם להוראות החוק והסמכות בהינתן יסוד של חשד לקיום עבירה, מכאן שכל טענה על 'ידעו לכאורה ולא שמרו על אדם זה או אחר', אינה עולה בקנה אחד עם העובדות בשטח. משטרת ישראל תמשיך לנהל אכיפה חסרת פשרות נגד הפשיעה האלימה ברחוב הערבי, תוך ביצוע חיפושים יזומים מדי יום, בהם חושפים מאות אמצעי לחימה ומטעני חבלה ועוצרים חשודים, לעתים תוך סיכול מבצעי נחוש שמבצעים השוטרים בגבורה, למניעת הרצח והפיגוע הפלילי הבא, בזמן אמת".

הפיגוע הפלילי שקדם לרצח הכפול

מתחילת השנה נרצחו 197 בני אדם מהחברה הערבית, 4 מהם כאמור בפיגוע הפלילי ברמלה לפני כחודש וחצי. ב-12 בספטמבר נרצחו הצעירה לין מוגרבי, דועאא אבו חלאוה, בתה בת ה-8 סילא אבו חלאוה ואחיינה בן ה-10 מוחמד אבו חלאוה. רימון הושלך מתחת לרכב שחנה על המדרכה בכניסה לחנות הבגדים ברחוב הרצל 90, שהפכה תוך שניות למלכודת אש, וארבעת הנרצחים חולצו ממנה מחוסרי הכרה. מותם נקבע בבית החולים.
חודש אחרי אותו פיגוע פלילי, שגבה את חייהם של שתי נשים ושני ילדים, הוגש כתב אישום נגד נער בן 17 בגין ארבעה מקרי רצח בנסיבות מחמירות. זהותו של הנער אסורה בפרסום. לפי האישום, על רקע סכסוך דמים בין משפחת מוסראתי למשפחת ג'ארושי ברמלה, הגיע הנער למקום, חבוש בקסדה ומצויד ברימון שמשמש את צה"ל וכוחות הביטחון.
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בכפר קאסם
זירת הרצח בכפר קאסם
זירת הרצח בכפר קאסם
(צילום: יובל חן)
בכתב האישום נטען כי המטרה של הנאשם הייתה להשליך ולהפעיל את הרימון מתחת לרכבה של לין ג'ארושי (24). הצעירה שהתה באותה העת בחנות הבגדים ביחד עם בנה התינוק (אז בן חודש וחצי), ועימה דודתה דועאא אבו חלאוה (32), בתה של הדודה סיליה אבו חלאוה (7) ואחיינה מוחמד אבו חלאוה (10).
במרחק קצר מהרכב, שחרר הנער את נצרת הרימון והשליך אותו מתחת לרכב. הרימון התפוצץ סמוך למכל הדלק שנפגע והתלקח. כתוצאה מכך התלקחו הרכב כולו וכן חנות הבגדים, ואש בעוצמה משמעותית ומואצת אחזה בהם. בעקבות האש האדירה והעשן הרב, נגרמו פגיעות קטלניות והרעלה לכל השוהים בחנות, אשר גרמו למותם של הצעירה ושלושת קרובי משפחתה.
התינוק חולץ מחנות הבגדים בעודו בחיים, אך נגרם לו נזק בלתי הפיך והוא מורדם ומונשם מאז. בנוסף נפגעו שמונה עוברי אורח מרסיסי רימון ומשאיפת עשן, וכן ניזוק רכוש רב בחנות הבגדים ובחנויות סמוכות. לפי כתב האישום, הנער נמלט מהזירה באמצעות גלגינוע, ושב למתחם משפחת מוסראתי ברמלה.
הפרקליטות מייחסת לו ארבעה מקרי רצח בכוונה בנסיבות מחמירות, ניסיון רצח, נשיאה והובלת נשק, השמדת ראיה, עבירות רבות של חבלה בכוונה מחמירה ועוד. בבקשה להאריך את מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים, ציינה הפרקליטות כי "מעשי הנער כמוהם כפיגוע פלילי של ממש, אשר גבה את חייהם של ארבעה קורבנות תמימים שכל חטאם היה שנכחו באותה עת בחנות".