בודדים לקחו אחריות על הטבח שאירע ב-7 באוקטובר, אחרים הספיקו להתנצל בפני משפחות הנרצחים, החטופים והמפונים, אך חלק מחברי הממשלה שכיהנה בבוקר המחדל - ועדיין מכהנת עד היום, לא מבינים גם שנה אחרי מה הקשר בינם לבין האירועים.
כעת בדקנו מה הם עשו ביום השנה לטבח והמחדל, אתמול (שני). חלק מהשרים ניצלו את היום כדי להיפגש עם משפחות חטופים, אחרים הסתפקו בטקסים, חלקם במשרדי הממשלה שבהם הם מכהנים, והיו גם מי שפקדו את בתי העלמין שהתמלאו בכמעט 1,700 קברים של נרצחים ונופלים בשנה אחת בלבד.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט עם רעייתו קלודין בעוטף עזה במלאת שנה לשבעה באוקטובר
שר הביטחון יואב גלנט עם רעייתו קלודין בעוטף עזה במלאת שנה לשבעה באוקטובר
גלנט במתחם מסיבת הנובה ברעים, אתמול
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט בילה את רוב היום בבור שבקריה לצורך "הערכות מצב ודיונים ביטחוניים", עוד קודם נמסר ממשרד הביטחון כי "סייר יחד עם רעייתו קלודין בעוטף עזה במלאת שנה ל-7 באוקטובר ועבר בין היישובים, המוצבים והקהילות. שר הביטחון שוחח עם תושבים בנתיב העשרה, ביכיני, בנחל עוז ובאופקים, נפגש עם בני משפחות של חטופים המוחזקים בשבי חמאס, הדליק נר זיכרון בחמ"ל במוצב נחל עוז, סייר באתר ההנצחה לנרצחי הנובה ובתערוכה במועצה האזורית אשכול. בהמשך הגיע למרכז החוסן שהוקם באופקים יחד עם ראש העיר איציק דנינו".
שרת התחבורה מירי רגב, שגם הייתה אחראית על הטקס הממלכתי לציון שנה ל-7/10, חנכה בנתב"ג את מיצג ״מלאכים בלבן״, ולאחר מכן ערכה מפגש עם משפחות של נפגעי מסיבת הנובה. לאחר מכן נכחה גם בישיבת הממשלה המיוחדת ובערב השתתפה ב"פגישה בפורום מצומצם" עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומספר שרים.
שר התרבות והספורט מיקי זוהר שהה בחו"ל וחזר לישראל רק הלילה, וכמובן גם לא לקח חלק בטקסים בישראל. שר המשפטים יריב לוין השתתף בטקס במשרדו, משם המשיך לישיבת הממשלה המיוחדת ואחריה נמסר מלשכתו כי "נסע לביתם של משפחות חטופים שביקשו שיגיע אליהם". עם זאת, לשכתו לא מסרה ל-ynet את שם המשפחות.
3 צפייה בגלריה
טקס זיכרון חשיפת מיצג לזכר נרצחי חללי-7.10
טקס זיכרון חשיפת מיצג לזכר נרצחי חללי-7.10
טקס בחשיפת מיצג לזכר נרצחי 7.10
(צילום: עידו ארז)
שר החוץ ישראל כ"ץ השתתף בטקס הרשמי של משרד החוץ עם בני משפחות נופלים, חלקם עובדי המשרד. מלשכתו נמסר כי אמור היה לטוס לטקס באו"ם שארגן, אולם בשל המצב הביטחוני בוטלה טיסתו - והוא בירך על קיומו מרחוק. עוד נמסר כי "בגלל שהטיסה בוטלה בסמוך לנסיעה לא שובץ לטקסים ואירועים אחרים". כ"ץ (כהן צדק) גם לא נכח באזכרות ובבתי עלמין משום שהוא כהן.
שר התפוצות עמיחי שיקלי פתח את בוקר ב-7 באוקטובר בבית העלמין קריית שאול, באזכרה לאלוף משנה אסף חממי, מפקד החטיבה הדרומית של אוגדת עזה, שגופתו נחטפה לעזה. משם המשיך שיקלי לניחום אבלים בביתו של סרן הראל אטינגר, מפקד צוות ביחידת אגוז שנפל בקרב בדרום לבנון, לאחר מכן השתתף בטקס זיכרון בתחנת המשטרה בשדרות והגיע לניחום אבלים בבית משפחותיהם של רס״ל אור מנצור וסרן איתן יצחק אוסטר שנפלו בקרב בדרום לבנון בשבוע שעבר.
שרת המודיעין גילה גמליאל מסרה כי השתתפה בישיבת הממשלה המיוחדת לציון שנה לטבח 7 באוקטובר ויום לפני כן ערכה מפגש של עובדי משרדה עם דיצה אור, אימו של החטוף אבינתן אור שעדיין נמצא בשבי חמאס ברצועת עזה. שר החינוך יואב קיש ביקר בבוקר בתיכון שער הנגב בעוטף עזה וערך מפגש עם תלמידים, משם המשיך לטקס לציון שנה לאירועי 7 באוקטובר באנדרטת הרכבים ביישוב תקומה שבשדות נגב. קיש שימש כנציג הממשלה בהלוויית ויקטור גרין בבאר שבע, שנרצח בפיגוע ביפו בשבוע שעבר. משם המשיך לניחום אבלים אצל משפחת החייל דניאל סופר, שנפל בדרום לבנון.
3 צפייה בגלריה
מאיר פרוש
מאיר פרוש
"אציין בתאריך העברי, התפללתי בכותל לשובם של החטופים". מאיר פרוש
(צילום: עמית שאבי)
השרה לשוויון חברתי מאי גולן השתתפה בישיבת הממשלה המיוחדת ובטקס שהתקיים במשרדה. שר התקשורת שלמה קרעי השתתף בישיבת הממשלה המיוחדת ולאחר מכן בטקס והכנסת ספר תורה לכבוד חללי מג"ב במלחמה. משם המשיך לניחום אבלים בבית משפחתו של סמ"ר עלמקאן טרפה, לוחם בסיירת גולני, שנפל בקרב בדרום לבנון.
מלשכת השר יצחק גולדקנופף נמסר כי הוא "קיים טקס ונשא דברים, הדליק נר ואמר קדיש עם עובדי משרד השיכון". שר הרווחה יעקב מרגי פתח את הבוקר בטקס זיכרון צנוע שהתקיים במשרדו, שם הדליק נר זיכרון לזכר הנרצחים והנופלים. לאחר מכן השתתף בישיבת הממשלה המיוחדת ובמהלך היום קיים מספר שיחות טלפוניות עם משפחות שכולות מ-7 באוקטובר ומהמלחמה, איתן עמד בקשר בשנה האחרונה. בערב השר צפה בטקסי הזיכרון. שר הבריאות אוריאל בוסו קיים טקס זיכרון במשרד הבריאות וביקר בישיבת הסדר ש-9 מתלמידיה נהרגו במלחמה.
מלשכת שר ירושלים ומסורת מאיר פרוש נמסר כי "בעם היהודי התאריך הרלוונטי לאזכרה הוא התאריך העברי וכך גם השר פרוש יציין את יום הזיכרון לטבח בסמוך לתאריך העברי, שחל בשמחת תורה. בין היתר קבע מעמד זיכרון ושיח במשרדו ועד אז ייקבעו לו ככל הנראה אירועים נוספים לזיכרון הנספים. אגב, השר פרוש היה אמש בתפילה בכותל המערבי והתפלל להשבת החטופים".
שר הפנים משה ארבל מסר כי השתתף בטקס אזכרה לזכר הנופלים של משרד הפנים והשתתף בישיבת הממשלה המיוחדת. השר במשרד החינוך חיים ביטון השתתף בטקס במשרד.
השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי נפגש עם עובדי המשרד שהיו שותפים לקבורת החללים ב-7 באוקטובר ובטקס. שר העבודה יואב בן צור ציין את יום השנה לטבח באנדרטת נפגעי האיבה בהר הרצל. מלשכת שר החקלאות אבי דיכטר נמסר כי הוא "השתתף תחילה בטקס הזיכרון של משרד החקלאות וביטחון המזון, בקריה החקלאית בית דגן בשעות הבוקר. לאחר מכן השר נטל חלק בישיבת הממשלה המיוחדת בירושלים. בסוף היום הגיע השר לניחום אבלים בבית הוריו של לוחם שנפל ברמת הגולן".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נשאל באיזה טקס השתתף ענה וענה כי נכח בישיבת הממשלה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי נכח בתערוכה של משרד האוצר לזכר 7 באוקטובר ובהדלקת נר לנופלים. לדבריו, הוא השתתף גם באירוע הכנסת ספר תורה לציון שנה לטבח. שר העלייה והקליטה אופיר סופר השתתף בטקס הזיכרון בקיבוץ נירים בעוטף, ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף ניחם אבלים ונפגש עם הורי חטוף ואז נסע לצפון וחזר לפנות בוקר.
פנינו לשרים נוספים, ובהם השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, שר התיירות חיים כץ ושר האנרגיה אלי כהן, שרת ההתיישבות אורית סטרוק ושר המורשת עמיחי אליהו - אך הם טרם השיבו לפניית ynet.