שתי התנגשויות בולטות התרחשו השבוע בין נבחרי ציבור לבין בני משפחות החטופים בעזה. הראשונה במפגש עם ראש המל"ל צחי הנגבי, שבמסגרתו ענה לבת משפחה שביקרה את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אלו דברים מתועבים. אין לך מקום לשנוא ולכאוב ככה", ו"יאללה תקללי אותי". אחרי שיצאה בוכה מהחדר הוא אמר למשתתפת אחרת: "גם את הולכת לעשות דרמה ולסגור את הדלת מאחורייך?".
במקרה השני, בשידור בערוץ "מכאן 33" אמר ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) לדני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט: "אתה עושה פוליטיקה על הגב של החטופים. אתה מנצל את הטרגדיה האנושית הקשה, אתה מנצל את המצב של אח שלך ואתה מקדם פוליטיקה. זה בדיוק מה שאתה עושה. אני אמשיך לשמור על המדינה מאנשים כמוך".
העימות בין ח"כ מילבצקי לדני אלגרט
(שודר בתוכנית פוליטי בערוץ 33 )

בסוף השבוע פרסמה בת דודתו של הנגבי, מיכל גרינברג, פוסט שבו תקפה אותו בחריפות: "התלבטתי אם לכתוב לך בפרטי, אבל אז החלטתי שאם אתה לא מתבייש לבייש אותי - אז אני לא מתביישת לצאת ולהצהיר בפומבי. אני אוהבת אותך אהבה גדולה כאדם, אבל חושבת שהתנהלותך כראש המל"ל היא מבישה. לפעמים עדיף לשתוק. התגובות שלך למשפחות החטופים היו מעליבות, לא מכבדות, לא רגישות ובהחלט מיותרות. מגיעה להן התנצלות אישית ופומבית. מגיעה לי התנצלות.
"הביבסים (הכוונה לבני משפחת ביבס, י"צ) הם חברים טובים של ניצן ורון, חתני ובתי. דוד קוניו גם הוא בן כיתה וחבר אהוב של ניצן. אלה בן עמי שאביה אוהד מוחזק בעזה היא בת כיתה של נועה, בתי הצעירה. נעמה לוי היא נכדתו של שאול, קולגה וידיד טוב שלי".
היא הוסיפה: "אתם, שיושבים במגדל השן, ראוי שתהיו יותר ממלכתיים, יותר רגישים ותימנעו מלעשות טעויות כואבות. צחי, אתה נמצא בתפקיד מרכזי ויש לך את היכולת והכוח לשנות ולהשפיע. החטופים היו צריכים להיות בבית מזמן. לא ידעתם לשמור עליהם. המינימום שעליכם לעשות זה להחזיר אותם הביתה עכשיו. אם אין ביכולתך לעשות זאת, תפנה את מקומך. אל תחטא בחטא היהירות. אני בטוחה שגם אמא גאולה הייתה אומרת לך להתנצל".
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש המל" צחי הנגבי
מסיבת עיתונאים של ראש המל" צחי הנגבי
צחי הנגבי. "תגובות מעליבות"
(צילום: מוטי קמחי )
משיחות עם בני משפחות חטופים בעקבות האירועים עולה כי הם מתייחסים אליהם בבחינת "מאכזב אך לא מפתיע", מאחר שמדובר בדפוסים הנמשכים כבר חודשים. "אנחנו לא רואים את נתניהו מבקש שיפסיקו, הוא שותק", אומר אלגרט ל-ynet. "כמו שהוא שותק כשמחלצים גופות, או כמו שהוא שותק כשאיתמר בן גביר מסלים את האווירה בעולם. השתיקה שלו מעודדת אותם.
"לרוב את היחס הזה חווינו מאנשים ברחוב. עם מילביצקי זאת הייתה הפעם הראשונה שאותי תקפו אישית. הוא נכנס לאיזו מצוקה בעקבות דברים שאמרתי והחליט לתקוף אותי באופן אישי. כשהוא התקשר להתנצל אמרתי שגם אני מצטער שהשאלות שלי הובילו אותו לקצה כזה.
"מנבחרי הציבור שקשורים לקואליציה לא נתקלתי בשיח מכיל או מבין מתחילת הלחימה. במשך שלושה חודשים התכתבתי עם בן גביר בשמו של אחי והוא אפילו לא ענה. לעומת זאת יש נבחרי ציבור שתומכים בנו כמו גלעד קריב, נעמה לזימי, רם בן ברק ועוד. אנחנו לא רואים מספיק את בני גנץ וגדי איזנקוט, וגם לא את יאיר לפיד, ולא ברור לנו למה. גם הוא לא מביע תמיכה בנו באופן פומבי. הייתי רוצה לראות אותו יותר".
גיל דיקמן, בן דודה של החטופה כרמל גת, שנכח בפגישה עם הנגבי, סיפר שהתחושות שאיתן יצא ממנה היו בעיקר של ייאוש: "הייתה אווירה מאוד לא נעימה. הוא דיבר אליהן באופן מזלזל ואפילו מאיים. אמרנו לו את זה והוא הגיב שבעיניו זאת הדרך לדבר והמשיך. זה הגיע לרמה שאנשים בכו וטרקו דלתות. התחושות היו קשות וגם המידע שהוא נתן לנו היה מייאש. יצאנו בתחושה שהמלחמה הזאת הולכת בלי כיוון ובלי תכנון. יש תחושה שהיא לא תסתיים בהחזרה של החטופים, גם לא חלקם".
בסוף השבוע כתב דיקמן בחשבון ה-x שלו: "בהתחלה לא האמנתי שהוא מעז לדבר ככה אל נשים שנלחמו על אמא שלהן, שנלחמות על האבות והאחיות שלהן. אחר כך הבנתי: הוא אומר לנו את האמת. מה שאנחנו רואים ומרגישים בעצמנו מ-7 באוקטובר - שנטשו אותנו, שלא סופרים אותנו, שאין שום תוכנית מגירה ותסריט יציאה עבור 125 חטופים. את כל זה הוא פשוט אמר לנו במילים ברורות. ההשפלה והמתקפה הן רק חלק מהעניין. האבות והאחיות שלנו לכודים לא רק בידי ארגון טרור, אלא גם בידי הנהגה פוליטית ומקצועית שכלאה את החפים מפשע שנחטפו על לא עוול בכפם לסיטואציה שממנה אין שום מוצא".