השר גדעון סער התייחס היום (רביעי) בוועידת התחזיות של "כלכליסט" ליום שאחרי המלחמה בעזה, והבהיר כי הוא מתנגד בתוקף להקמת מדינה פלסטינית, שבה הוא רואה כ"סכנה אמיתית לישראל" ואותה הגדיר "חגורת נפץ סביבה". גם ח"כ איבגדור ליברמן דיבר בוועידה, וקרא להטיל על מצרים אחריות לעזה.
סער אמר: "לאחר המערכה הנוכחית ישראל תהיה חייבת לגבש תפיסת ביטחון שונה לחלוטין מזו שהובילה אותנו לאסון של 7 באוקטובר. לפני כחודשיים מלאו 100 שנים לפרסום אחד המאמרים החשובים בתולדות הציונות - קיר הברזל של זאב ז'בוטינסקי, לפיו אי-אפשר להשיג הסכמה ערבית מרצון להתיישבות הציונית בארץ ישראל. זה יושג רק בחסות כוח מגן. בשנים שחלפו נבנה קיר הברזל הציוני והישראלי כשבמרכזו עוצמתה הביטחונית של ישראל. גם הסכמי השלום והנורמליזציה נחתמו בחסות קיר הברזל. ב-7.10 נפרץ קיר הברזל. משימת דורנו והדור הבא היא לבנות מחדש את קיר הברזל. לפעול בנחישות להשגת יעדי המערכה הנוכחית".
סער בוועידת התחזיות 2024 של כלכליסט
(צילום: כלכליסט TV)

על עתיד הזירה הפלסטינית אמר סער: "כל שטח שיימסר לפלסטינים יהפוך לבסיס חימוש ואכן דעתי שבשום תנאי אין לחדש את תהליך הנסיגות. אין לנו עוד אפשרות להתחמק מבניית תקציב - הביטחון צריך לגדול. פתרון שתי המדינות הוא סכנה אמיתית בעיני. אין להקל ראש בסכנה זו. זה לא מאוד נוכח בשיח הישראלי אבל אני מזהה לחצים ואינטרסים של מדינות ידידותיות וערביות בכיוון זה. אין זו סכנה שאדם אחד כזה או אחר ימנע. רק גיוס העם יהדוף את הלחצים להקמת מדינה פלסטינית שהיא חגורת נפץ סביב מדינת ישראל. מימושה יהפוך את חיי אזרחי ישראל לגיהינום. אחרי המלחמה יגיע תיקון גדול והכרחי של המערכת הפוליטית והמערכות הציבוריות שלנו".

ליברמן: כשלא יהיה מכשול ברפיח מיליון וחצי עזתים יעזבו

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן, נשאל על המסמך שניסח בהיותו שר ביטחון. "נתתי במסמך תרחיש מדויק לכל מה שקרה ב-7 באוקטובר. שלושה אנשים קיבלו אותו: ראש הממשלה דאז נתניהו, הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט וראש אמ"ן דאז הרצי הלוי. מה שקרה בעזה זה שהמצרים הפכו את זה לבעיה ישראלית ואנחנו לא נוכל להתמודד לבד עם בעיית עזה. אחד הכשלים הוא שלא התלבשנו מיד על ציר פילדלפי וגם היום יש הברחות תוך כדי לחימה.
ליברמן בוועידת התחזיות 2024 של כלכליסט
(צילום: כלכליסט TV)

"אנחנו צריכים להפוך את זה לבעיה כללית לא רק של מדינת ישראל. השטח של סיני גדול פי שלושה משטח ישראל. בכל סיני מתגוררים כ-600 אלף איש בעוד שבעזה מעל 2 מיליון. אנחנו צריכים לדאוג לביטחוננו, לתפוס את ציר פילדלפי, להרוס את הגדרות ולחפור. ברגע שלא יהיה שם מכשול אני מעריך שמיליון וחצי עזתים יעזבו לסיני ולא נפריע לאף אחד. המצרים צריכים להבין שזו בעיה שלהם. הם מעלימים עין על ההברחות ואחר כך באים לתווך. צריך איתם שותפות על פיתרון הבעיה. והקטארים שרוצים לתת כסף - שיבנו עיר ל-2 מיליון איש ליד אל-עריש.
"נתניהו מיישם את הסכמי אוסלו", טען ליברמן. "הטירוף הזה שפתחנו כרם שלום להכניס סחורות לעזה זו טעות אסטרטגית, צריך להיות ברור להבא שכל מה שייכנס ייכנס דרך אל-עריש וסיני יכולה לקלוט הרבה אוכלוסייה, זה גם לטובת פיתוח סיני כולם פה מרוויחים. כולם חושבים בתוך הקופסה והגיע הזמן לצאת מהקופסה. אנחנו 30 שנה בקופסה ולא הגענו לשום פתרון".
כשנשאל על אפשרות צירופו לממשלה ולקבינט המלחמה, השיב: "אם היו מזמינים הייתי מצטרף בשעה כזו, אבל עובדה שאך אחד לא הזמין אותי כי כנראה לא רוצים מישהו מנוסה שבקיא בפרטים ויציג תפיסה אחרת. זו בדיוק אותה קונספציה כושלת שלא רצו להתמודד עם תפיסה אחרת, אז כך גם היום, למה שיבוא מישהו שחושב אחרת ובקיא בנתונים ואי אפשר לנפנף אותו?"

לפיד: "זו הייתה השנה הרעה בתולדות המדינה"

גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נשא דברים בכנס ואמר: "בכנס בשנה שעברה שלחתי נאום ואמרתי ש'יהיה רע מאוד'. אני חושב שמגיע לי מכם פרס התחזית המדויקת. זו הייתה השנה הרעה בתולדות המדינה. כבר אז סיימתי את הנאום בכך שהתחזית שלי היא שהממשלה הזו לא תחזיק מעמד ב-2024, אני חושב שגם בשנה הבאה אקבל מכם את פרס התחזית המדויקת. החבורה המופקרת של נתניהו, בן גביר וסמוטריץ' הביאה עלינו את האסון הגדול בתולדותינו ואת הקרע הגדול בתולדותינו.
2025 תהיה השנה שבה נבנה מחדש. ב-2025 סדרי העדיפויות הלאומיים שלנו הולכים להיות אחרים. אין לנו ברירה אחרת. אם לא נשנה אותם, אנחנו צועדים לעבר עשור אבוד. אם אנחנו חפצי חיים, אנחנו צריכים לשים על השולחן חזון של מציאות אחרת וללכת לעבוד כדי שזה יקרה. למדינת ישראל יש היום ממשלה גדולה מדי וצבא קטן מדי. ב-2025 זה צריך להיות ההפך - ממשלה הרבה יותר קטנה וצבא הרבה יותר גדול".
יאיר לפיד בוועידת התחזיות 2024 של כלכליסט
(צילום: כלכליסט TV)

לפיד התייחס לעניין בניין הכוח של צה"ל: "חלק מהקונספציה שקרסה היא גודל הצבא. במשך שנים מכרנו לעצמנו שהאויבים שלנו מורתעים, שהיתרון הטכנולוגי הוא שיגן עלינו, ובחסות התיאוריה הזאת נתנו לדור שלם של מג"דים לעזוב את הצבא וויתרנו על גיוס חרדים. זה לא יעבוד יותר. כדי שנוכל לתת ליישובי קו העימות את הביטחון שלהם, ולבצע את הצעדים המדיניים החיוניים לביטחון ולכלכלה, נצטרך צבא אחר לגמרי. הוא לא יהיה פחות מתוחכם הוא יהיה הרבה יותר גדול. בין התושב האחרון של קיבוץ בארי לתושב הראשון של עזה יהיה צבא. בים האדום יהיה חיל הים הישראלי. ביהודה ושומרון יהיו כוחות מג"ב בסדרי גודל שלא הכרנו. זה אומר תקציב ביטחון גדול יותר וגיוס הכולל את הצעירים החרדים. זה אומר הרבה יותר נשים לוחמות. נצטרך תפיסת ביטחון שנשענת על שילוב חיילי מילואים וסדיר. המדינה תצטרך לתת פיצוי משמעותי למילואימניקים והצגתי כבר בכנסת תוכנית לאומית לסיוע לחיילי המילואים".
על הממשלה שהוא רואה לנגד עיניו אמר לפיד: "ב-2025 תהיה ממשלה אחרת, לא רק בהרכב אלא גם במהות. זה יקרה כי בפעם הראשונה אנחנו מבינים שאם לא נשנה את המציאות, המחיר שנשלם הוא בלתי נסבל. לא נמשיך להיות חברה משוסעת, מקוטבת ושונאת. ראינו לאיזה תוצאות איומות מוביל השסע בינינו. אם לא נעשה שינוי עמוק ואמיתי ישראל תידרדר לעולם השלישי".
פורסם לראשונה: 12:35, 27.12.23