מאז 2019, ובעקבות ההתפתחות ביחסים בין חיזבאללה לחמאס בלבנון, הפכה ביירות לבית של חלק מבכירי החמאס - ולתחנה חשובה עבור הנוכחות המדינית והביטחונית שלה. אחת הסיבות טמונה בהסדר החדש של היחסים בין חיזבאללה לחמאס, הסדר שהחל ב-2017 - במקביל לכך שצוותו של יחיא סינוואר לקחו את היוזמה בארגון הטרור, והדיר את המחנה של חאלד משעל - שעד כה לא הספיד את סאלח אל-עארורי ולא גינה את החיסול.
חיסולו של אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה, חשף את מיקומם של מנהיגי חמאס בלבנון - בלב רובע הדאחיה, המעוז של חיזבאללה. העיתון אל-ערב, שיוצא לאור בלונדון, פרסם לאחרונה כי חמאס מנסה ליצור בלבנון מקלט חלופי למנהיגיו אחרי המלחמה בעזה, "מה שזוכה לכיסוי פוליטי מטעם חיזבאללה". אחרי החיסול אתמול, ייתכן והתוכניות הללו ישתנו.
1 צפייה בגלריה
זאהר ג'בארין , חליל אלחיה, אוסמה חמדאן
זאהר ג'בארין , חליל אלחיה, אוסמה חמדאן
זאהר ג'בארין, חליל אל-חיה, אוסמה חמדאן
אל-עארורי הגיע לביירות בקיץ 2018 - אחרי שנדד בין כמה מדינות מאז שגורש מישראל אחרי שחרורו מהכלא. כשעבר ללבנון הוא היה הגורם המקשר בין חמאס לחיזבאללה, ועזר לבנות ולהוביל ברית חדשה של איראן וחיזבאללה עם חמאס.
בשנים האחרונות העמיק חמאס את נוכחותו בלבנון, ובתחילת דצמבר, בניסיון לבסס את עצמו במדינה, הוא הודיע על הקמת "חלוצי מבול אל-אקצא" וקרא לקהל להצטרף "לעיצוב עתיד העם ושחרור ירושלים ומסגד אל-אקצא". חמאס ציין כי צעד זה בא כדי לחזק את תפקידו של העם הפלסטיני בכל מקום בו הוא נמצא. גורמים רבים בלבנון לא קיבלו את הרעיון הזה בצורה יפה, מתוך חשש כי "חלוצי אל-אקצא" יקבלו אופי צבאי או ביטחוני, מה שעורר סערה בלבנון.
זירת חיסול אל-עארורי בביירות
(צילום: רויטרס)

ביירות הפכה לתחנה קבועה של מנהיגי חמאס, כגון: חליל אל-חיה, האחראי על יחסי ערבים ואסלאם, זאהר ג'בארין, האחראי על תיק האסירים, ואוסמה חמדאן, נציג חמאס, שמפעיל מדי שבוע מסיבות עיתונאים על ההתפתחויות בחרבות ברזל. אל-חיה וג'בארין החלו להגיע יותר ויותר ללבנון לאחר התקרבות טורקיה לישראל, מה שגרם לחמאס להפוך את לבנון לאחד המעוזים החשובים ביותר כחלק מהנוכחות המדינית שלה.
ההחלטה של ​​חמאס להרחיב את נוכחותו הביטחונית והצבאית בלבנון משרתת את המטרה שהשיקו כמה מנהיגים בציר הרעש - "איחוד החזיתות והזירות". כך גם הגעתו של אל-עארורי לביירות, שהיא חלק מהאסטרטגיה החדשה של חמאס בראשות סינוואר, לקרב את לבנון לצידה של עזה. ללא קשר לגודל הנוכחות הצבאית של התנועה בלבנון, ברור היום שיש נטייה לקשר בין הזירה הלבנונית לכל החזיתות, בהתאם למה שקורה בימים אלו במלחמת חרבות ברזל.