3 צפייה בגלריה
מוחמד עליוואת
מוחמד עליוואת
המחבל מוחמד עליוואת ותכני הסתה שנלמדו בבית הספר שלו
סיפור שמהלל פיגועי התאבדות במקצוע הבנת הנקרא, שימוש ברוגטקות שמכוונות כלפי חיילים כדי ללמוד על כוח הכבידה של ניוטון בשיעור מדעים, וגילוי תפקוד איברים בגוף האדם בזמן התנגשות אלימה עם הצבא הציוני בשיעור ביולוגיה. הצצה לספרי הלימוד שאליהם נחשף הנער מוחמד עליוואת (13), שפצע בשבת את קצין צה"ל סגן נ' (22) ואת אביו (47) בפיגוע ירי בכניסה לעיר דוד בירושלים, מגלה כי הם כוללים תכנים מבעיתים שמסיתים לאלימות ומפיצים אנטישמיות.
מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se, שחוקר ומנתח ספרי לימוד ברחבי העולם לעידוד תכנים של שלום וסובלנות, בדק את התיאורים שמופיעים בספרים שנלמדו בבתי הספר של המחבל בשנתיים האחרונות. החוקרים גילו כי ספרי לימוד במקצועות כמו מדעים ומתמטיקה מעודדים את התלמידים להקריב את עצמם.
3 צפייה בגלריה
ספרי הלימוד של המחבל בן ה-13
ספרי הלימוד של המחבל בן ה-13
תכנים מבעיתים בספרי הלימוד
עליוואת, תושב שכונת סילוואן בירושלים, ארב בשבת לקצין ולאביו - ופתח לעברם בירי של אקדח מטווח קצר. סגן נ', מפקד צוות בגדוד 202 שהיה בלבוש אזרחי כשנשקו עליו, הצליח בקור רוח לירות במחבל ולפגוע בו. האב, שהתאושש מפצעי הירי בבטנו, שוחרר הבוקר לביתו במצב טוב. הקצין עדיין מאושפז במצב קשה אך יציב, מורדם ומונשם, ביחידה לטיפול נמרץ לב-חזה בבית החולים שערי צדק בבירה.
הנער היורה הוא תלמיד כיתה ח' בבית הספר האיסלאמי לבנים אלפורקאן במחנה הפליטים שועפט, שלפי רשת אל-גז'ירה מתבסס על תוכנית הלימודים הפלסטינית. לפני שיצא לפיגוע, השאיר עליוואת פתק במחברת בית הספר, שבו הביע רצון למות בפיגוע ראווה נגד יהודים. בנוסף, בפתק הוא ביקש סליחה מאמו ועדכן אותה שהיא הולכת להיות גאה בו. "אלוהים, או ניצחון או מות קדושים", כתב הנער בפתק.
תיעוד הפיגוע בעיר דוד

את מקצוע הבנת הנקרא למדו באמצעות ספר לימוד בערבית שמהלל בתיאור אלים פיגועי התאבדות שבהם פלסטינים "חתכו את צווארם של חיילי האויב" ו"לבשו חגורות נפץ". התיאורים מלווים באיור של חיילים ישראלים שנורו למוות על-ידי חמוש פלסטיני.
שיעור בספר חינוך איסלאמי, שפורסם בספטמבר האחרון על-ידי משרד החינוך הפלסטיני ברמאללה, מקדיש פרק שלם שמלמד כי מות קדושים הוא "חובה" ללחימה באויבים, ושהוא מביא כבוד ותהילה, ומבטיח כניסה לגן עדן. בספר זה התלמידים אף מתבקשים לכתוב על פיגועים שביצעו פלסטינים, ומלמדים אותם שמי שלא מקריב את עצמו הוא חלש.

יהודי רימה אישה מוסלמית בזדון

בשיעורים עם גוון אנטישמי מתארים את הדת היהודית ואת היהודים כמושחתים, מרושעים וטמאים, שמהווים איום על קדושת האיסלאם. דוגמה לכך נמצאת בסיפור שמתאר כיצד יהודי רימה אישה מוסלמית בזדון להראות את חלקי גופה המוצנעים בפני קהל יהודי משועשע.
גם בספרי מדעים ומתמטיקה בבית הספר שבו למד עליוואת נמצאה אלימות והסתה. כוח הכבידה של ניוטון, נלמד בשיעור מדעים לכיתה ז' באמצעות השימוש ברוגטקות שמכוונות כלפי חיילים כדי ללמד על כוחות פיסקליים של האבן שעפה מהרוגטקה אל עבר החיילים. התלמידים נשאלים "מה הכוחות שמשפיעים על החפץ לאחר שהוא משוגר מהרוגטקה?".
כימיה לומדים באמצעות המחשה ודוגמה של ערבוב תמיסת מים ומלח שאותה שותים אסירים פלסטינים במהלך שביתות רעב. בשיעור ביולוגיה למדו בבית הספר של עליוואת על הורמונים ותפקוד איברים בגוף האדם בזמן התנגשות אלימה עם הצבא הציוני כדי ללמד על תופעות גופניות. עוד נמצא כי כשעליוואת היה בכיתה ד', למדו בבית הספר חיבור וחיסור באמצעות ספירת מספר מחבלים מתאבדים ופלסטינים אחרים שמתו באינתיפאדה הראשונה והשנייה לצד תמונה של ארונות קבורה שנישאים בהלוויה המונית.
3 צפייה בגלריה
סגן נ' הקצין שנטרל את המחבל בפיגוע בעיר דוד
סגן נ' הקצין שנטרל את המחבל בפיגוע בעיר דוד
סגן נ'. מצבו מוסיף להיות קשה
ספרי הדרכת מורים שלימדו בבית הספר של עליוואת בשנתיים האחרונות מנחים ללמד בפירוט רב על זוועות מבעיתות לכאורה שניהלו "כנופיות ציוניות" ב-1948, כשהאותנטיות שלהן מוטלת בספק. המורים מונחים ללמד בספר לימוד ערבית בכיתה ז' שציונים ריסקו את ראשיהם של ילדים פלסטינים באלות לעיני אימהותיהם ואחר כך הוציאו את האימהות להורג בכניסה למערה שאליה נמלטו.
לתלמידים מספרים כי הגופות נאספו והוצתו עד שהשחירו מפחם, וכי פלסטינים נאלצו לשאת את הגופות ולהשליכן לבארות. ישראל אף מתוארת כשטן בשיר בספר לימוד בשפה הערבית שקורא לשחרור מסגד אל-אקצא.

"קו ישיר בין לימוד שנאה לאלימות בעולם האמיתי"

מרכוס שף, מנכ"ל מכון המחקר IMPACT-se, אמר: "מדינות שגינו את פיגועי הטרור בסוף השבוע הן מהתורמות הגדולות ביותר לרשות הפלסטינית ולאונר"א. רוב המימון מגיע לחינוך. מתי בדיוק ייפול להם האסימון שיש קו ישיר, ברור ובלתי נמנע בין לימוד שנאה ואלימות לשימוש באלימות בעולם האמיתי?".
אריק אגסי, סמנכ"ל המכון, אמר: "לספרי לימוד יש כוח עצום להיות חסם לרדיקליזציה ומניעה של טרור. מדינות האזור שחקרנו לאחרונה הבינו את הקשר הישיר בין חינוך לטרור והחלו להוציא תכנים מסיתים וגי'האדיסטים שהיו קיימים שנים ארוכות בספרי הלימוד שלהם ללא קשר לישראל. מדיניות שחקרנו כמו סעודיה, קטאר ואיחוד האמירויות ואפילו אינדונזיה מבצעות רפורמות הכוללות הכנסת תכנים של קבלת האחר שלום וסובלנות ומיתון תכני שנאה נגד ישראל, יהודים ונוצרים".