פרחאן קאדי, החטוף שחולץ אתמול (שלישי) ממנהרת חמאס בדרום הרצועה, סיפר לקרוביו על התנאים הקשים שבהם הוחזק, על הבדידות והניתוק מהעולם החיצוני, ועל כך כי כמעט שלא ראה אור שמש במשך כל הזמן שהוחזק ברצועה. "הוא סיפר שאחד החטופים מת לידו בשבי", אמר ראש העיר רהט לשעבר. "הם שטן", אמר חברו של קאדי על חמאס.
תיעוד הרגעים הראשונים לאחר החילוץ
(צילום: דובר צה"ל )

4 צפייה בגלריה
 רגעי המפגש המרגש של פרחאן קאדי שחולץ היום משבי חמאס בעזה, עם בני משפחתו בבית החולים סורוקה
 רגעי המפגש המרגש של פרחאן קאדי שחולץ היום משבי חמאס בעזה, עם בני משפחתו בבית החולים סורוקה
קאדי לצד בני משפחתו בבית החולים. "ירד המון במשקל"
(צילום: יוסי איפרגן / לע"מ)
4 צפייה בגלריה
פרחאן קאדי  החטוף שחולץ משבי החמאס וקרובי משפחתו בביה"ח סורוקה
פרחאן קאדי  החטוף שחולץ משבי החמאס וקרובי משפחתו בביה"ח סורוקה
"היה במנהרה הרבה זמן, מנותק מהעולם החיצוני"
4 צפייה בגלריה
 תיעוד מחילוץ החטוף פרחאן קאדי מבטן המסוק ומצלמות גוף הלוחמים
 תיעוד מחילוץ החטוף פרחאן קאדי מבטן המסוק ומצלמות גוף הלוחמים
בבטן המסוק, לצד הלוחמים. "סיפר על שבי אכזרי"
(צילום: דובר צה"ל )
ד"ר מאזן אבו סיאם, חברו של קאדי, סיפר ל-ynet: "קיבלתי אישור לבקר אותו בפנים, נכנסתי לשתיים-שלוש דקות. שלומו בסדר, הוא בריא, נראה בסדר. חיוור קצת. רזה ביחס ל-7 באוקטובר. מקווה שמחר ישוחרר למשפחה. הוא הזכיר שהיה במנהרה הרבה זמן, מנותק מהעולם החיצון, לא היה מחובר לתקשורת הישראלית ולא ידע מה קורה בסביבתו. אני מקווה שכל המשפחות שיש להן חטופים בעזה ירגישו מה שהרגשנו ביום הזה. קיבלתי את הידיעה קרוב ל-14:00, קרוב משפחה אמר לי 'כן'. משמח מאוד, מאות אנשים הגיעו".
בשיחה עם "ניו יורק טיימס" הוא אמר על חמאס כי "הם שטן", וסיפר כי משפחתו של קאדי "הייתה בחרדה נוראית" בעשרת החודשים האחרונים.
עטא אבו מדיגם, ראש העיר רהט לשעבר, ביקר את קאדי בבית החולים. "הוא סיפר על שבי אכזרי מאוד, כמעט לא ראה שמש שמונה חודשים. הוא היה בודק אם העיניים מתפקדות. הוא סיפר שאחד החטופים היה איתו חודשיים ומת לידו". לדבריו, פרחאן סיפר על צווי הריסה שיש לביתו, ושהוא רוצה לשוב לחיק המשפחה "עם צווים קרועים". הוא אמר, לטענתו: "נמאס לי, שמונה חודשים עברו כמו 80 שנה. מה שראיתי אף אחד לא ראה חוץ מהחטופים. על המדינה והממשלה לדאוג לנו ולכל תושבי הנגב".
אחרי שנפגשו עימו בבית החולים סורוקה בבאר שבע, לשם פונה אחרי שתושאל על-ידי הכוחות בשטח, קרובי משפחתו סיפרו כי קאדי "ירד המון במשקל, אכל בעיקר לחם ולא כל יום. אבל הוא עומד על הרגליים ומדבר לעניין". לדבריהם, "הוא חשב כל הזמן על המשפחה ולא הפסיק להאמין שהוא יצא משם. אנחנו לא יודעים להסביר איך הוא שרד, אבל הוא שרד והוא חי וזה הכי חשוב".
ראש העיר רהט לשעבר: "הוא סיפר על שבי אכזרי"

פרחאן סיפר למקורביו כי "כשהחיילים הגיעו למנהרה מחבלי חמאס ברחו. החיילים כרזו לי. חששתי שהמנהרה ממולכדת במטענים, ולכן הלכתי לאט-לאט". פאיז סאנע, בן דודו של פרחאן קאדי, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הוא הזדעזע לראות את מצבו של קרוב משפחתו אחרי השבי. "הוא יצא אחרת, איבד לפחות 20 קילוגרמים", אמר סאנע. לדבריו, בן דודו לא סיפק הרבה מידע על השהות במנהרות, אלא רק על כך שחלק ניכר מהזמן הוא בילה שם בחושך, רק עם שומריו.
"ברוך השם, אנחנו אומרים תודה רבה לכולם ומקווים לראות אותו בבריאות", אמר אתמול חאתם, אחד מאחיו של פרחאן. רגע לפני שנכנס להיפגש עימו בבית החולים, הוסיף האח כי הוא מקווה שאת השמחה שחשה כעת המשפחה יחושו כל שאר משפחות החטופים: "אנחנו מקווים שתהיה כבר עסקה ושכל החטופים יצאו ושאת כל הרגשות שאנחנו מרגישים - שכל ההורים והמשפחות של החטופים ירגישו כך".
לדבריו, המשפחה לא הייתה בטוחה עד כה אם פרחאן בכלל חי: "קיבלנו היום הפתעה, קיבלנו אדם חדש שיצא ממוות. הוא קם לתחייה היום". אחרי שנפגש עם אחיו, סיפר חאתם כי במפגש המרגש לא נותרה עין אחת יבשה: "הוא מחייך", סיפר על אחיו - אבל ציין שהוא רזה יותר כעת. "הוא שאל על הילדים - עדכנו אותו שהכול בסדר וכולם בריאים", סיפר. "הוא רזה יותר, אחרי 11 חודשים. זה לא פשוט להיות במנהרה ולחזור ממוות".
ד"ר מאזן אבו סיאם, חברו של פרחאן, מספר עליו בביה"ח

4 צפייה בגלריה
תיעוד פרחאן קאדי מגיע לבהי"ח סורוקה לאחר שחולץ מרצועת עזה על ידי לוחמי צה״ל
תיעוד פרחאן קאדי מגיע לבהי"ח סורוקה לאחר שחולץ מרצועת עזה על ידי לוחמי צה״ל
רגעים אחרי החילוץ, לצד מפקד אוגדה 162 תא"ל איציק כהן
(צילום: דובר צה"ל )
אמש שוחח איתו ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני כל כך שמח לדבר איתך", אמר נתניהו לקאדי, והוא השיב: "גם אני שמח, חיכיתי לרגע הזה. אני נשבע לך, אבו יאיר. שני הילדים שלי פה. אני מודה לכם על העבודה הזאת, שהגעתם למצב שאני (יכול - א"א) לראות את המשפחה ולהיות פה. באמת עשיתם עבודת קודש, עבודת קודש עשיתם. יש עוד אנשים שמחכים". קאדי ביקש להזמין אותו לבקר אותו, ונתניהו השיב לו: "בעיקר אני רוצה שתחבק את המשפחה ואני רוצה שתדע שעם ישראל כולו מחבק אותך, וגם את האחרים - אנחנו נביא אותם".
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח עם קאדי. "שלום פרחאן היקר, איזה מרגש זה לשמוע את קולך, אח שלנו שחזר הביתה. אח שלנו שחזר", אמר הנשיא לקאדי. פרחאן הודה לנשיא והשיב: "אני מודה למדינת ישראל, לצבא, שהגיע. אנשים סובלים שם. תעשו הכול כדי להחזיר את האנשים הביתה. 24 שעות צריך לעבוד, לא לישון כדי שיחזרו, אנשים ממש סובלים, אתה לא יכול לתאר. פתאום אני שומע מחוץ לדלת מישהו מדבר בעברית, אני לא האמנתי, לא האמנתי". הרצוג השיב: "עברת גיהינום שם, אני מבין. הכי חשוב זה להחזיר את כולם. ברוך השם שחזרת. יש עוד כל כך הרבה אחים ואחיות שנמצאים שם, שאת כולם שם אנחנו רוצים בבית".
מפרטים שפורסמו ב"ניו יורק טיימס", צוות בראשות שייטת 13 סרק את המנהרות לאיתור מחבלי חמאס, ולהפתעת הכוחות, הם מצאו את קאדי לבדו - ללא שומרים, בתוך המנהרה שעומקה כ-20 מטרים. הכוחות לא היו צריכים להילחם. לפי גורם ששוחח עם העיתון האמריקני, הלוחמים שמצאו את קאדי חששו תחילה כי הוא פעיל חמאס - אך מהר מאוד הבינו שמדובר בחטוף ישראלי. הם אמרו כי הוא נראה חלש ובתת-תזונה, והיה חלש אפילו כדי לטפס בכוחות עצמו מהמנהרה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה עם פרחאן קאדי החטוף שחולץ משבי החמאס
(צילום: - יוסי איפרגן/ לע"מ)

כוחות צה"ל ושב"כ פעלו בימים האחרונים במרחב שבו אותר וחולץ פרחאן קאדי. הכוחות פעלו מתחת לאדמה, בתווך התת-קרקעי, בסביבה מורכבת שהיה בה חשד להימצאות חטופים, מחבלים ומטענים. בהתאם לכך, פרחאן אותר על-ידי הלוחמים כשהוא לבד וחולץ מתוך המנהרה. לקראת הפעילות הופקו לקחים מאירועים קודמים במפגש כוחות עם חטופים.
לא היה מודיעין מדויק על חטוף במקום, אבל הייתה הבנה שיש סיכוי להימצאות חטוף, ולכן הלוחמים נדרשו לפעול בזהירות יתר. במנהרות היו דלתות הדף, ולכן צה"ל פעל לאט מחשש שיהיה מטען מאחורי דלת שכזו. פרחאן הושאר שם בחדר זמן קצר, מספר שעות לפני שנמצא, לפני שאותר על-ידי החיילים.
הפעולה אתמול הייתה איטית ומבוקרת גם מחשש למטענים. פרחאן היה שבוי לאחרונה, בעיקר לבד עם חוטפיו עד שנטשו אותו, ובחודשים קודמים עם קבוצות של חטופים נוספים. המנהרה הייתה חלק מקומפלקס תת ועל קרקעי. בצבא מעריכים כי בתקופת השבי הוא היה בסכנת חיים.
פורסם לראשונה: 22:19, 27.08.24