22 ימים נותרו לבחירות לנשיאות ארה"ב, וככל שדונלד טראמפ מקצין בעמדותיו ובהתבטאויותיו - כך הוא הולך ומתחזק בסקרים. התבטאויותיו האחרונות קשורות לשימוש שבעיניו יש לעשות בצבא האמריקני - ביום הבחירות בנובמבר, ובעיקר אם וכאשר יחזור לכהונה נוספת בבית הלבן.
לרוב בשלב הזה במערכות בחירות, מועמדים נוטים לחתור למרכז כדי להשיג את הקולות המתנדנדים. אך זהו אינו מרוץ שגרתי, וטראמפ לבטח לא מועמד שגרתי. בעוד יריביו מזהירים מסכנה לדמוקרטיה האמריקנית אם ייבחר, המועמד הרפובליקני עושה לכאורה הכול כדי להצדיק את החששות. התוצאה בינתיים מעודדת עבורו: היתרון שהיה לקמלה האריס בסקרים נמחק בפועל לגמרי. לפי סקר ארצי של NBC שפורסם אתמול, האריס וטראמפ נמצאים בשוויון 48-48, אחרי שבסקר הקודם הובילה האריס ב-5 אחוז.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ עצרת בחירות קליפורניה קואצ'לה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ עצרת בחירות קליפורניה קואצ'לה
הולך ומקצין, הולך ומתחזק. טראמפ בעצרת בקליפורניה
(צילום: MARIO TAMA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
אחת הסיבות לסגירת הפער היא תחושת הכאוס העולמי שמגיעה בעיקר מהמזרח התיכון וחוסר יכולתו של ממשל ביידן, למרות הבטחות חוזרות ונשנות, לכפות הפסקת אש על ישראל, חמאס וחיזבאללה. טראמפ מנצל היטב את תחושת הכאוס, ומבטיח שתי הבטחות הפוכות לכאורה: הוא גם יעשה סדר מיידי בכל הסכסוכים ברחבי העולם, וגם יוציא את ארה"ב מכל העימותים האלה.
בין היתר מבטיח טראמפ להחזיר לארה"ב אלפי חיילים אמריקנים שמוצבים ברחבי העולם, ולתת להם משימות חדשות וחסרות תקדים. העדיפות העליונה במצע שלו, המכונה "אג'נדה 47", היא ליישם צעדים נוקשים בגבול ארה"ב-מקסיקו על ידי "העברת אלפי חיילים המוצבים כעת מעבר לים". הוא גם מתכוון להשתמש בהם כחלק מתוכניתו לגרש מיליוני מהגרים שאין להם מעמד חוקי קבוע.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
טראמפ עם חיילים אמריקנים באפגניסטן בתקופת כהונתו
(צילום: רויטרס)
חבר הקונגרס הרפובליקני ג'ו ווילסון אמר לסוכנות הידיעות AP: "זה עלול להתפרש בצורה לא נכונה כדיקטטורה, אבל זה לא נכון". רפובליקנים אחרים טוענים שהרטוריקה הקיצונית של טראמפ בענייני הגירה משקפת את המציאות, ומצביעה על הצורך בפעולה צבאית. "מדובר בפלישה", אמר הסנאטור טד באד על המהגרים הבלתי חוקיים. "אלה עשרה מיליון איש שלא באים לכאן כדי לחפש עתיד טוב יותר".
טראמפ מתכוון להשתמש בחיילים אמריקנים גם לפיזור הפגנות. כבר במהלך ההפגנות אחרי רצח ג'ורג' פלויד בקיץ 2020 דחף טראמפ לשליחתם של אנשי צבא לתוך המחאה. קציני צבא בכירים, ובראשם ראש המטות המשולבים דאז מארק מיילי, התנגדו לתוכניות הללו, ומאוחר יותר גם להצעות בחוגי הימין המקורבים לנשיא להשתמש בצבא כדי לדכא מהומות אפשריות, אחרי אי-קבלת תוצאות הבחירות ב-2020.
בראיון לספרו החדש של בוב וודוורד אמר מיילי, שכבר פרש מהצבא: "אף אחד מעולם לא היה מסוכן למדינה הזו כמו דונלד טראמפ. הוא פאשיסט מוחלט". טראמפ מדבר גם באופן גלוי על הדחתם של קצינים שמתנגדים לו אידיאולוגית משורות הצבא.
3 צפייה בגלריה
מארק מילי
מארק מילי
מארק מילי
(צילום: Drew Angerer / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
תוכניותיו של טראמפ להשתמש בצבא יחייבו אותו ככל הנראה להפעיל סמכויות של זמן מלחמה, כמו ביצוע גירושים המוניים לפי חוק "האויבים הזרים" משנת 1798, או "חוק ההתקוממות" משנת 1807 המאפשר לנשיא לפרוס את הצבא נגד אזרחי ארה"ב. כמו שאפשר לראות מהמרוץ הצמוד מאוד, לתוכניות שלו יש תמיכה גדולה במחנהו.
היום, בריאיון לפוקס ניוז, קרא טראמפ להשתמש בצבא כדי לשמור על הסדר ביום הבחירות ולטפל "באויב מבפנים". הוא אמר שהוא לא מוטרד מהכאוס שעלולים לחולל תומכיו או גורמים זרים, אלא ממה שעלולים לעשות "משוגעים מהשמאל הקיצוני".
"אני חושב שהבעיה הגדולה היא האנשים מבפנים. יש לנו כמה אנשים רעים מאוד, אנשים חולים, מטורפים מהשמאל הקיצוני. אני חושב שבמידת הצורך אפשר לטפל בזה ממש בקלות, באמצעות המשמר הלאומי או הצבא, כי אסור לתת לזה לקרות", אמר טראמפ והכעיס את יריביו במפלגה הדמוקרטית.