אירועי 7 באוקטובר העלו את הצורך המיידי להקים כיתות כוננות חדשות ולתגבר כיתות קיימות ברחבי הארץ. בתום ישיבה שהתקיימה ב-16 באוקטובר בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוחלט להאיץ את הקמתן של כיתות כוננות באזורים שבאחריות המשרד לביטחון לאומי. עוד הוחלט כי המשרד יהיה אחראי על רכישת כלי הנשק.
בהתאם לצורך המיידי אישרה ועדה ממשלתית להתקשר עם ספקים שונים בהליך של פטור ממכרז, לטובת רכישת כלי הנשק לכיתות הכוננות. ב-6 בנובמבר התקיים דיון עם גורמים ממשרד האוצר והמשרד לביטחון לאומי כדי לבחון היתכנות יציאה למכרזים או אימוץ מכרזים קיימים. למשטרת ישראל קיים מכרז שהספק הזוכה בו הוא יצרן הנשק קולט בארה"ב, באמצעות חברת "מ.ר.ד. אפרם השקעות בע"מ".
אולם נציגי המשרד לביטחון לאומי הסבירו כי אין באפשרותו לאמץ את מכרז משטרת ישראל, כיוון שהתקשרות עם סוחרי נשק המבצעים יבוא נשקים מארה"ב מצריכה אישור ממחלקת המדינה. עלה חשש כי הדבר יעכב את אספקת הנשקים למשטרת ישראל.
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, איתמר בן גביר
ג'ו ביידן, איתמר בן גביר
נשיא ארה"ב ביידן והשר לביטחון לאומי בן גביר
(צילום: AP)
ב-16 בנובמבר התקבל עדכון כי טרם התקבלו אישורים מהקונגרס האמריקני ליצוא 8,350 נשקים מחברת קולט ו-4,500 נשקים מחברת דניאל דיפנס אשר אושרו לפני שלושה חודשים. בשל כך, נוצר פער גדול במלאי הנשקים הזמין לחלוקה לכיתות הכוננות, ועל כן נדרש למצוא פתרון מהיר להמשך אספקה של נשקים לטובת הכיתות.
לעיכוב באישורים הייתה סיבה: מתברר שהצורך לצאת לרכישה דחופה במפעלי נשק ישראליים נולד בעקבות החלטה של הממשל האמריקני לבחון מחדש את עסקת המכירה של אלפי הרובים לישראל, בשל חשש שיגיע למתנחלים. זאת למרות התחייבות ישראלית מפורשת שהנשק לא יגיע לכיתות כוננות בהתנחלויות ביהודה ושומרון.
האמריקנים חשדו שגם אם הנשק יגיע לכיתות כוננות בישראל, משרדו של בן גביר יפנה כלי נשק אחרים שיגיעו להתנחלויות - ולכן העסקה מעוכבת כבר חודשים. זאת, בנוסף לסנקציות שהאמריקנים הטילו על מתנחלים אלימים שכניסתם לאמריקה תיאסר.
אוקטובר 2023: השקת כיתת כוננות בירושלים
(צילום: אלכס גמבורג)

בארץ יש שלושה מפעילים לייצור נשק: IWI, אמתן וחברת סילבר שאדו. במסמך של המשרד לביטחון לאומי נכתב כי "ההמלצה של משטרת ישראל היא להתקשר כעת עם IWI עבור רכישה של עשרת אלפים נשקים הכוללת ארבע מחסניות לכל נשק בעלות של 5,048 שקל בתוספת מע"מ לנשק. אספקת הנשקים תהיה בפעימות חודשיות החל מסוף ינואר.
"מאחר שבעת הזו, נדרש באופן דחוף ומיידי המשך הקמה ותגבור של כיתות הכוננות וישנו מחסור בכלי נשק לצורך כך, רכישת הנשקים נדרשת בדחיפות למניעת נזק של ממש".
מנכ"ל המשרד לביטחון לאומי הבהיר כי "רכישה זו היא האחרונה שתבוצע על ידי המשרד לצורכי חימוש כיתות הכוננות", ולאחר מכן ייצאו למכרזים חדשים.