פיקוד המרכז ביצע היום (שני) תרגיל במרחב אוגדת יהודה ושומרון, כדי לשמור על כוננות וכשירות הכוחות. במסגרת התרגיל, שצפוי להימשך עד מחר, בוצע גם שיתוף פעולה של גורמי שב"כ המטפלים בפשיעה הלאומנית, שלקחו חלק בתרגול תרחיש של חטיפת פלסטיני על ידי יהודים. אופי התרגיל עורר זעם בקרב ראשי הרשויות ביהודה ושומרון, שקראו להדיח את "מי שכתב את התרגיל בזמן כזה".
1 צפייה בגלריה
תרגיל פיקוד מרכז צה"ל מתנחלים יהודים חטיפה חטיפת פלסטיני
תרגיל פיקוד מרכז צה"ל מתנחלים יהודים חטיפה חטיפת פלסטיני
מתוך התרגיל של פיקוד המרכז. "תורגלו יותר מ-100 תרחישים, בהם קיצון"
התרגיל כלל שלל תרחישים של פיגועים במתווים שונים, הכוללים חדירות ליישובים וירי על הצירים. התרגיל שעורר את זעם ראשי הרשויות דימה כאמור חטיפה של פלסטיני על ידי יהודים, בתגובה לפיגוע שבו נרצחה תינוקת ישראלית. הכוחות שדימו את החוטפים לבשו וסטים זוהרים שעל גבם הכיתוב "בימוי אויב" או "ביום אויב".
ראשי הרשויות ביו"ש, בהם ראש מועצת שומרון יוסי דגן, ראש מועצת ישע וראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן וראש מועצת בנימין ישראל גנץ, תקפו בחריפות את פיקוד המרכז, ודרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו ומשר הביטחון יואב גלנט "להדיח את מי שכתב את התרגיל בזמן כזה, במקום לדמות תקיפת יישובים ישראליים על ידי מחבלים". ראשי הרשויות טענו בנוסף כי "מי שידע להדיח לוחמי מילואים שכרזו פרק תהילים במסגד הג'נין בוודאי ידע להדיח את המפקד שתכנן תרגיל שגם מכפיש את ההתיישבות וגם מסכן חיים, מכיוון שהוא מבזבז תחמושת וכוח אדם על תרחיש הזוי במקום להתכונן לתרחיש האמיתי".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "במהלך תרגיל רחב באוגדת איו״ש לשיפור מוכנות האוגדה וההגנה במרחב לשמירה על ביטחון התושבים, תורגלו יותר מ-100 תרחישים שונים, בהם תרחישי קיצון". בצה"ל הדגישו כי "הצבא לא תרגל תרחישים המדמים מתיישבים כאויב, והסימון בווסטים המדוברים אשר מטרתם להפריד בין מתורגל למתרגל הוא חלק משגרת הבטיחות התרגילית. במקרה הנוכחי טעות היה לסמנם בכיתוב שכזה, ואנו מצרים על כך. לצה״ל קשר הדוק עם ההתיישבות, והוא פועל להגנתם מסביב לשעון ובשיתוף פעולה".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף כי התרגיל "הוא הזיה וטירוף מוחלט. בזמן ש-136 חטופים ישראלים נמצאים בשבי הנאצים מהחמאס, אלוף הפיקוד מורה לקיים תרגיל שבמרכזו התרת דמם של המתיישבים ויצירת דמוניזציה. המתיישבים לא חוטפים ערבים. הם לא נחשדים אפילו בתכנון משהו שקרוב לזה". בן גביר טען כי "קיומו של תרגיל כזה הוא שיתוף פעולה מלא בעלילת הדם על 'אלימות המתנחלים'", וקרא לשר גלנט "להתערב מיידית בנושא ולחקור את האירוע".
גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ מתח ביקורת על קיום התרגיל, ותקף: "מישהו בפיקוד הבכיר של צה"ל הלך לאיבוד לחלוטין, ולמרבה הצער לא בפעם הראשונה. להציג את המתיישבים כאויב אופציונלי, כשרבים כל כך מהם מגויסים בחזית ומשלמים מחיר דמים יקר, זה אובדן עשתונות ערכי טוטאלי שמי שאחראי לו אינו יכול להמשיך בתפקידו ולהיות מופקד על שמירת חייהם וביטחונם של המתיישבים".