מתחילת הלחימה בזירה הצפונית חיזבאללה מתעד את תקיפותיו בשטח ישראל, כשהסרטון האחרון - של הפגיעה בבסיס חיל האוויר במירון - עורר דאגה רבה, על אף שבצה"ל הבהירו כי חרף הנזק יכולות הגילוי האווירי לא נפגעו. למעשה, בגבול לבנון מתנהלת "מלחמת מצלמות" של ממש, שמחולקת לשניים: מצד אחד, גם צה"ל וגם חיזבאללה מתעדים את פעולותיהם, ומהצד השני - מנסים לפגוע זה במצלמות המעקב ואמצעי התצפית של זה.
1 צפייה בגלריה
חיזבאללה טוען כי ישנן פגיעות בכיפות
חיזבאללה טוען כי ישנן פגיעות בכיפות
הסרטונים של חיזבאללה
"מלחמת המצלמות" מול חיזבאללה, נציין, נפתחה עוד לפני הקרבות הנוכחיים בגבול. חיזבאללה מבין היטב את חשיבות אמצעי המעקב השונים, עבורם ועבור ישראל. זו גם לטענת הארגון הסיבה שמתחילת הלחימה בזירה הצפונית במלחמה הנוכחית הם מתמקדים בתקיפת מוצבים ישראליים עם "ציוד טכני וציוד ריגול" לדבריהם, כדי לגרום לישראל לאבד את יכולת המעקב אחרי מה שקורה בצד הלבנוני. בצה"ל, נדגיש, מבהירים כי עד כה לא הייתה כל פגיעה מהותית ביכולות הגילוי בצפון.
נסראללה, בכל מקרה, התייחס לחשיבות התקיפות הללו גם בנאומו האחרון ביום שישי. הוא הסביר כי הארגון לא תוקף סתם "עמודים" בשטח ישראל - כדברי הטענות השונות שהופנו כלפי חיזבאללה והובילו גם ללעג לארגון - אלא פוגע ב"ציוד טכני ומודיעיני לאורך הגבול", שלדבריו הושמד כליל. בישראל, כאמור, מבהירים שחרף הניסיונות של חיזבאללה, יכולות ההתרעה, הגילוי והמודיעין לא נפגעו מהותית.
שורת תקיפות של צה"ל אמש בלבנון
(צילום: דובר צה"ל )

חיזבאללה תוקף "ציוד ריגול" בגבול

תיעוד נוסף של חיזבאללה

כחלק מ"מלחמת המצלמות", חיזבאללה ביקש לפני כמה ימים מתושבי לבנון לנתק מצלמות מקומיות בלבנון המחוברות לאינטרנט. הארגון אף פרסם הודעה שבה כתב: "אחרי תקיפות שכוונו לעבר מצלמות וציוד של ישראל בגבול לבנון, ישראל איבדה חלק ניכר מהיכולות שאפשרו לה לתקוף את חיזבאללה ולעקוב אחר תנועות הארגון. כדי לפצות על כך, ישראל פרצה לאחרונה למצלמות אזרחיות שמותקנות מול בתים, חנויות ומוסדות בכפרים בגבול, המחוברות לאינטרנט, כדי להגיע לחומרים ולאסוף מידע לתקיפה. אנו קוראים לנתק מצלמות פרטיות בבתים, חנויות ומוסדות מרשת האינטרנט, במיוחד בכפרים שמתבצעות בהם פעולות של חיזבאללה - ובכך למנוע מישראל לראות את הפעולות והתנועות באזור".
נדבך נוסף במלחמת המצלמות הוא כאמור הסרטונים: ארגון הטרור הלבנוני גם מפיץ אחרי התקיפות תיעודים ערוכים, עם לוגו הארגון, שניתן לראות כי הם מצולמים מזוויות שונות בנקודות שונות בגבול עם ישראל.
הסרטון החריג של הפגיעה בבסיס במירון

הסרטונים הללו מופצים על ידי חיזבאללה כדי להציג את "הצלחות הארגון" ולהוכיח את הפגיעה באתרים הישראליים. ניתן להבין מהתיעודים כי לחיזבאללה גישה לנקודות אסטרטגיות בגבול, מהן ניתן לצלם בצורה ברורה חלק מהאתרים הישראליים וכך הם יכולים לעיתים לוודא אם אכן הייתה פגיעה. גם כאשר הארגון מפרסם לקיחות אחריות על ירי לשטח ישראל, הוא מציין לצד זאת אם נצפתה פגיעה, או לא.
אם באמצעות פעילים או באמצעות עמדות שמתצפתות על הגבול, חיזבאללה נמצא במעקב מתמיד ומנסה לאסוף מידע. ולא רק פעילי הארגון - גם צלמים ועיתונאים לבנונים, חלקם עובדים ברשתות המזוהות עם חיזבאללה, מצליחים ללכוד מלבנון תמונות ברורות ומטרידות של אתרים בשטח ישראל. גם בסרטון שפרסם חיזבאללה שלשום בערב, של הפגיעה לדברי הארגון בבסיס חיל האוויר במירון, יב"א 506, ניתן היה לראות כי לחיזבאללה יש תצפית טובה מאוד על המטרה - כ-10 ק"מ מהגבול.
פרופ' אייל זיסר, מומחה לסוריה וללבנון, אמר כי "חיזבאללה זה ארגון שהלוחמה הפסיכולוגית מאוד מרכזית אצלו, ובמסגרת הזאת גם תיעוד של פעולותיו. הם היו הראשונים שהכניסו את התיעוד של הפעולות, וחמאס הלך בעקבותיהם. הפעולות של חיזבאללה לא כאלה דרמטיות כמו הניסיון של אנשיו לתת להן אפקט דרמטי".
לדברי זיסר, עוד בימי רצועת הביטחון בלבנון חיזבאללה היה מצרף צלמים לאנשיו בשטח. "גם את החטיפה ב-2006 הם תיעדו", אמר. "היה איתם צלם שתיעד את החטיפה וזה שודר כמה שנים לאחר מכן. זה משמעותי עבורם. אני מניח שמדובר בחלק ממערך הלחימה שלהם, חלק מהזרוע הצבאית".
פרופ' זיסר אמר כי האמצעים שמצלמים את הפעולות הם לעיתים גם אלה שיורים את הטילים. "כשהם תוקפים, אנחנו יודעים שיש איתם מישהו שמתעד את זה", אמר. "הם משקיעים בזה".
לדברי זיסר, על אף שהסרטונים מלמדים שמחבלי חיזבאללה מתקדמים ומיומנים מבחינת היכולות המודיעיניות והצבאיות שלהם, לא נראה שהם חושפים יכולות שבצה"ל לא מכירים. בכל אופן, בלקיחת האחריות של חיזבאללה על הפגיעה בבסיס במירון נכתב כי שוגרו טילים "מסוגים שונים" שלא פורטו - מה שמעלה את השאלה באילו כלי נשק השתמש. בתיעוד נראים חלק מהטילים משוגרים בכינון ישיר, וחלק בירי תלול מסלול.

הארסנל של חיזבאללה

חיזבאללה הצהיר בעבר כי יש בידי הארגון טילים מדויקים וכטב"מים שיכולים לפגוע בכל שטח ישראל, ואתמול הדהד את המסר הזה סגן ראש המועצה המבצעת של ארגון הטרור, האשם ספי א-דין. "אם אתם מאמינים שיש בסיסים מוסתרים שאנחנו לא יכולים לפגוע בהם, אז אנחנו אומרים לכם שאין בסיסים כאלו, שנסתרים מטילים ומיכולות ההתנגדות", קבע אתמול בדברים שנשא. "כל המקומות או הבסיסים בישות הציונית נמצאים בטווח של טילי ההתנגדות, והם מטרות שההתנגדות יכולה לכוון אליהן".
הגרי: כוח רדואן מתרחק מהגבול
(צילום: דובר צה"ל )

לפי פרסומים, ברשות חיזבאללה אלפי כטב"מים שיכולים לבצע משימות שונות - מודיעין או תקיפה. ברשות חיזבאללה גם טילים - יותר ופחות מדויקים.
במהלך המלחמה הנוכחית, חיזבאללה פרסם כמה פעמים כי עשה שימוש בטילי בורקאן, רקטה של עד 10 ק"מ עם ראש קרב כבד. ברשות ארגון הטרור גם טילי קטיושה מדגמים שונים, שלפי פרסום בא-שרק הסעודי, יכולים להגיע ל-4 עד 40 קילומטרים, כאשר גם הראש הקרבי משתנה במשקלו, בין 10 ל-20 קילוגרם. לפי הפרסום הקטיושות מהוות את רוב הכוח הרקטי של חיזבאללה, כאשר איראן היא הספקית העיקרית שלו. ברשות חיזבאללה טילים נוספים בשם "פג'ר 1" שמגיעים ל-10-8 קילומטר, וטילי "פלק" מדגמים שונים שיכולים להגיע ל10-11 ק"מ. טילי "שאהין", שגם הם נמצאים ברשות חיזבאללה, יכולים להגיע לפי פרסומים לטווח של 13 קילומטר. ברשות חיזבאללה גם "טילי 81" שיכולים להגיע למרחק של כ-20 קילומטרים.
הדגמים המתקדמים של טילי ה"פג'ר" שברשות חיזבאללה, "פג'ר 3", ו-"פג'ר 5" מגיעים לטווחים ארוכים יותר מהטילים הקודמים שצוינו. "פג'ר 3" לפי הפרסומים מגיע לטווח של 43 קילומטרים, כאשר "פג'ר 5" מגיע כבר לטווח של 75 קילומטרים.
ברשות חיזבאללה גם דגמים שונים של טילי "רעד" שמגיעים לטווח של 70-60 קילומטרים. טיל נוסף שברשות חיזבאללה הוא ה"חיבר" שהטווח שלו מגיע לפי פרסומים ל100 קילומטרים. טילי ה"זלזאל" שברשות ארגון הטרור מגיעים גם הם לטווחים ארוכים. "זלזאל 1" לפי פרסומים מגיע ל-160-125 קילומטרים, ו"זלזאל 2" ל-210 קילומטרים. טילי "פאתח 110" שברשותם מגיעים למרחק של בין 300-250 ק"מ וטילי הסקאד שברשותם, מהדגמים השונים, יכולים להגיע גם כן לכמה מאות קילומטרים. יש לציין כי ברשות חיזבאללה גם טילים נגד ספינות, טילים נגד טנקים ומערכות הגנה אוויריות וכי כל שדרוג או שינוי שנעשה בטילים יכול לשנות את יכולותיהם.
פורסם לראשונה: 23:13, 07.01.24