1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
הרצוג וארדואן
(צילום: אבי אוחיון לע"מ, AP)
כלי התקשורת בטורקיה דיווחו הבוקר (יום שלישי) שנשיא המדינה יצחק הרצוג יבקר במדינה ב-9 וב-10 במרץ. בהמשך לדיווחים קודמים, הוא צפוי להיפגש במהלך ביקורו עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ולבקר בארמונו, במסגרת ההתחממות ביחסים בין המדינות. עם זאת, גורמים בישראל הביעו חשש שהאירועים בשייח ג'ראח בימים האחרונים יעיבו על הביקור.
לפני הגעתו לטורקיה צפוי הרצוג לערוך ביקורי בזק ביוון וקפריסין כדי להרגיע אותן שההתחממות עם טורקיה לא תבוא על חשבונם.
בנוסף, בית הנשיא ומשרד החוץ אישרו שמחר יגיעו לארץ יועצו הבכיר של ארדואן, איברהים קאלין, וסגן שר החוץ הטורקי כדי להיערך לביקור הצפוי של הרצוג. כל זאת בהמשך לביקורו החשאי של מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז בטורקיה, שנחשף ב-ynet. קאלין נחשב לאחד האנשים הקרובים ביותר לנשיא טורקיה ושימש איש מפתח במגעים לשחרור בני הזוג אוקנין בנובמבר האחרון.
בסוף השבוע דיווח עיתון סבאח הטורקי על סיכול ניסיון חיסול של איש העסקים הישראלי יאיר גלר באיסטנבול. לפי הדיווח, מאחורי ניסיון החיסול עומדת איראן - שביקשה מצד אחד לנקום על חיסול ראש תוכנית הגרעין האיראנית מוחסן פחריזאדה, ומצד שני לחבל ביחסים המתחממים בין ישראל לטורקיה.
בחודש שעבר, כאמור, ביקר מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז בחשאי בטורקיה, כחלק מההכנות לקראת ביקורו של הנשיא הרצוג. אושפיז נועד עם קאלין, שבאופן רשמי מכהן כיועץ התקשורת של הנשיא אך בפועל מייעץ לו בנושאים מדיניים ונמצא במעגל הקרוב ביותר שלו.
על ביקורו הצפוי של הרצוג מדווחים בטורקיה כבר שבועות ארוכים, ובישראל אישרו כי הנשיא צפוי לבקר במדינה. לאחרונה התייחס גורם מדיני בכיר בישראל למגעים לחימום היחסים עם טורקיה ואמר כי "נתקדם איתם בזהירות מאוד גדולה, לאט לאט", והסביר: "הם לא חברים גדולים של איראן בלשון המעטה, אז אנחנו צריכים לא לגזור עלינו איזושהי טהרנות שתמנע מאיתנו לפעול ולייצר בריתות". גם ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס לביקור המתוכנן של הנשיא יצחק הרצוג בטורקיה, וציין כי "הכול כמובן נעשה בתיאום".