יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל ואלמנתו של סגן-אלוף אודי שלח, תמי שלח, שלחה היום (ראשון) מכתב לראשי המפלגות היהודיות בכנסת בדרישה שיתכנסו להצהרה משותפת וימנעו את זילות יום הזיכרון וההפרעות הצפויות בבתי העלמין. זאת, אחרי שיו"ר יד לבנים אלי בן שם קיבל אלפי פניות שלא לאפשר השנה לפוליטיקאים להגיע ולנאום בחלקות הצבאיות ביום הזיכרון, כדי שהדבר לא יהפוך לזירה נפיצה של מחלוקות ומחאות.
5 צפייה בגלריה
הר הרצל בירושלים
הר הרצל בירושלים
הר הרצל. יו"ר ארגון האלמנות והיתומים קוראת לפוליטיקאים להגיע
(צילום: רויטרס)
"אנחנו נמצאים בעיצומם של הימים הנוראיים", כתבה שלח. "השנה, מגיעים הימים הנוראיים שלנו כשברקע מחלוקת פוליטית קשה המאיימת לקרוע את העם. אנו, שאיבדנו את היקר לנו מכל, חיים בתחושת מועקה ובחשש שמא תגלוש המחלוקת ליום הקדוש לנו - לכל עם ישראל - ותחלל אותו בקרבות ציבוריים על חשבון יקירינו חללי צה"ל וכוחות הביטחון".
שלח, שפנתה במכתבה אל כל נבחרי הציבור, מציינת כי בניגוד למחאות דווקא חשוב שאלו יגיעו לטקסים הממלכתיים ולבתי העלמין. "אתם, נבחרי הציבור, אלה ששולחים את אהובינו, אבותינו, אחינו ובנינו לקרב", כתבה. "נכון וראוי שביום הקדוש שלנו תסתכלו לנו בלבן של העיניים, בעיניים הסובלות ממחיר המערכה, ובפניהן תתנו דין וחשבון".
5 צפייה בגלריה
תמי שלח
תמי שלח
תמי שלח. "עשו הכול כדי לא להוסיף לכאבנו העצום את פצעי המחלוקת"
(צילום: עופר חג'יוב)
"בשעה קשה זו עליכם להדגים לציבור הישראלי כולו אחדות לאומית מהי", הוסיפה שלח. "התכנסו יחדיו וצאו בקריאה משותפת להשאיר את המחלוקת הפוליטית מחוץ לבתי העלמין ולטקסי יום הזיכרון. אנא הדגישו לפני נבחרי הציבור את הציווי המחייב לשאת נאומים מאחדים בעת הזו, ולהימנע מנושאים שנויים במחלוקת בבתי העלמין. אנא הדגישו לפני הבוחרים שלכם את אחריותם לאפשר לכולנו לעבור את הימים האלה בשקט".
שלח ציינה עוד: "עשו הכול כדי שלא להוסיף לכאבנו העצום את פצעי המחלוקת. לא נוכל לשאת זאת. עשו כבקשתנו והיפגשו כולכם, נציגיו של עם אחד, ותנו תוקף מאחד לקדושת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל".

משפחות שכולות יחזירו את השי והאיגרת

בינתיים, משפחות שכולות רבות בחרו שלא לקבל את האיגרת השנתית והשי שאותו הן מקבלות ממשרד הביטחון לפני יום הזיכרון. ההחלטה הגיעה אחרי ששלוש אלמנות צה"ל דליה אלקלעי, ויוי גן מור ויילר וגילה ברזיו רקוץ' פנו לשר הביטחון יואב גלנט לפני כמה שבועות, וביקשו ממנו לא לשלוח אליהן את האיגרת בחתימתו ואת השי שמשרד הביטחון שולח אליהן כל שנה לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל. לעצומה הצטרפו יותר מ-1,400 חותמים.
חני זיו, אחותו של רב-סרן אליעזר כספי ז"ל, בעל עיטור העוז, נמנית עם המשפחות שסירבו לקבל את השי והאיגרת. בשיחה עם ynet, התייחסה לשורה שנכתבה באיגרת בחתימת שר הביטחון ונשלחה אליה, ולפיה "מי ייתן ונהיה ראויים להם ולזכרם". לדברי זיו, "רס"ן אליעזר כספי נלחם ונהרג בעבור מדינה יהודית דמוקרטית ולא עבור דיקטטורה. באופן שבו אתם מנהלים את המדינה בחודשים האחרונים אינכם ראויים לזכרם".
5 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: רס"ן לוי ברזיו, סא"ל עמינדב אלקלעי ורס"ן גדעון ויילר. האלמנות כבר הודיעו שהן מוותרות על השי והאיגרת
מימין לשמאל: רס"ן לוי ברזיו, סא"ל עמינדב אלקלעי ורס"ן גדעון ויילר. האלמנות כבר הודיעו שהן מוותרות על השי והאיגרת
מימין לשמאל: רס"ן לוי ברזיו, סא"ל עמינדב אלקלעי ורס"ן גדעון ויילר. האלמנות כבר הודיעו שהן מוותרות על השי והאיגרת
זיו איבדה את אחיה ששירת כמפקד פלוגה בחטיבה 14 בשריון בחווה הסינית במלחמת יום כיפור. על גבורתו, קיבל את עיטור העוז. מלבד אחיה, היא איבדה גם את בן זוגה, שרגא איבלר, שהיה מפקד פלוגה בחטיבה 188 ונהרג בחזית הסורית באותה מלחמה. "הכעיס אותי ששר הביטחון באיגרת ששלח אלינו, כתב את המשפט 'מי ייתן ונהיה ראויים להם ולזכרם'. ואני שואלת, מי זה מי? האם זו רוח הקודש? האם זה אלוהים? האם זה קוסם? לכן כתבתי את התשובה שלי. הוא היה צריך לכתוב 'אנחנו המדינה, הממשלה, האזרחים, נעשה את הכול כדי שנהיה ראויים להם ולזכרם'. וזה מה שהוא לא כתב".
היא הוסיפה: "האם הכוונה לשרי הממשלה שהם ומשפחותיהם לא משרתים בצה"ל, או בחורי הישיבה שלומדים בשבילנו? אני מנסה להחזיר את השי, אבל האמת שאני לא יודעת איך. מה שאני מתכוונת לעשות זה לשלוח בדואר את המעטפות עם הברכה למשרד הביטחון. לגבי השי - אני מבינה שיש ריכוזי איסוף. אעביר זאת לנקודת האיסוף של המשפחות השכולות".
5 צפייה בגלריה
חני זיו עם אחיה רב סרן אליעזר כספי ז''ל
חני זיו עם אחיה רב סרן אליעזר כספי ז''ל
חני זיו עם אחיה רב-סרן אליעזר כספי ז''ל. "מי זה מי ייתן? רוח הקודש?"
(באדיבות המשפחה )
מירב ירון בר ניב, שאיבדה במלחמת ששת הימים את אחיה טוראי-ראשון יעל ירון ז"ל בקרב על תל פאחר, סיפרה כי "בשנים האחרונות אנחנו מקבלים שי שאין לו שום שימוש או צורך ואליי הוא לא מדבר. השנה, על רקע המחאה וחוסר היחס ההגון והראוי מצד אנשי הממשלה שנמצאים בקואליציה ובשלטון, לא ראיתי לנכון לקבל את השי. וכשקיבלתי הודעה מהדואר בשבוע שעבר על קבלת חבילה ממשרד הביטחון הבנתי שמדובר בשי של משרד הביטחון. לאור המציאות בה אנחנו חיים ומתמודדים עם המחאה, הודעתי לדואר שאני מסרבת לקבל את החבילה ושיחזירו אותה בחזרה לשולח".
לדבריה, "אני חושבת שאני חונכתי על חינוך מאוד מסוים, גם אח שלי חונך את אותו חינוך, וההורים שלי שהחיים שלהם התקצרו בשל שברון לב על אובדן הבן, אני חושבת שכולנו מאמינים באותם רעיונות. המגמה של הממשלה להוביל את המדינה לפסים אחרים שמובילים לשלטון דיקטטורי, מנוגדים לערכים שאני ואחי המנוח גדלנו עליהם".
5 צפייה בגלריה
טוראי ראשון יעל רון ז"ל
טוראי ראשון יעל רון ז"ל
סגן דני ברנהיים וטר"ש יעל רון
(באדיבות המשפחה, מתוך אתר יזכור )
כרמית בלבן, ששכלה את אחיה סגן דני ברנהיים בקרבות בסיני במלחמת יום הכיפורים, אמרה כי "אחי היה מפקד סוללה בתותחנים. את השי של משרד הביטחון קיבלתי ביום חמישי האחרון עם שליח. לקחתי את השי אבל אחזיר אותו. לא פתחתי את החבילה ואני גם לא רוצה לקרוא מה כתוב באיגרת של שר הביטחון. אנחנו מתארגנים כדי לעשות החזרה קולקטיבית של השי".
"הוריי עברו את השואה, ואז נולד אחי דני שהיה צבר אולטמטיבי, ונפל בקרבות. הוא הפסיד את החיים שלו והיו לו חיים נהדרים. להורים שלי הלכו החיים, הכאב הזה בלתי נתפס. ברגע שנשבר כאן משהו כרגע, הממשלה הזאת עובדת נגדי, למה הם דורסים את הדעות שלנו. למה אנחנו בוגדים? מה זה האטרף הזה של החקיקה והכל בדורסנות כזאת. הממשלה הזאת שונאת חצי עם", אמרה. מכל החוקים שהם העבירו אין חוק אחד לטובתנו האזרחים. כל החוקים באים לשרת את חברי הממשלה השונים".