4 צפייה בגלריה
מטוס מהאן אייר איראן
מטוס מהאן אייר איראן
מטוס של חברת "מהאן אייר"
(צילום: shutterstock)
חברת התעופה האזרחית האיראנית "מהאן אייר" מעבירה לסוריה וללבנון אמצעי לחימה איראניים בשירות משמרות המהפכה, במקביל לפעילותה האזרחית – והיא עושה זאת באמצעות עשרות טייסים המשויכים למשמרות המהפכה. כדי להסתיר את התשלומים מצד משמרות המהפכה, משתמשים האיראנים בסוכנויות תיירות שמסוות את זהות אנשיהם – ואת הציוד שאותו הם מעבירים בבטן המטוס.
המידע, שנחשף במחקר שפרסם מכון "עלמא" למחקר האתגרים הביטחוניים של ישראל בזירה הצפונית, מעלה כי חברת "מהאן אייר" מקיימת פעילות אזרחית רגילה להטסת נוסעים, לצד פעילות צבאית חשאית שמטרתה העברת אמצעי לחימה לסוריה ולבנון, תוך שמירה על פרופיל נמוך. את מטוסי החברה שמעבירים אמצעי לחימה לצד נוסעים, מאיישים עשרות טייסים שיודעים מה המטען שהם נושאים, ותפקידם לוודא שהוא מגיע ליעדו בשלום. "הטייסים לא משויכים למשמרות המהפכה באופן פומבי, ובסבירות גבוהה 'הושאלו' לחברה", לשון המחקר.
חברת "מהאן אייר" מפעילה מאות טיסות בשנה בין טהרן לסוריה וללבנון, וטסה לשורת יעדים אחרים במזרח התיכון ומזרח אירופה. למערב אירופה וליעדים אחרים החברה לא יכולה לטוס, לאור הסנקציות המוטלות עליה. לאור הסנקציות, היא מחזיקה צי מטוסים מיושן, כאלה שבעולם כבר לא רואים, אלא כמטוסי מטען במקרים חריגים. לחלק ממטוסי החברה יש קיבולת מטען גדולה מאוד, כמו הבואינג 747-200 המיושן, והמטוסים הללו יכולים על פניו לשאת מטען רב משקל בבטנם.
כבר ב-2011 הטילה ארה"ב סנקציות על החברה האיראנית ובהודעת משרד האוצר האמריקני נכתב כי לחברה "תיאום הדוק עם כוח קודס של משמרות המהפכה, שמטיס בחשאי את אנשיו, נשק וכספים". עוד נכתב כי "מהאן אייר מספקת שירותי העברות לחיזבאללה, והעבירה חיילים ונשק בשם חיזבאללה, והשמיטה מרישומי המשלוחים העברות נשק סודיות לחיזבאללה.
גנץ חשף מפת מתקני נשק בסוריה: זו "תעשיית הטרור" של איראן
(מתוך כנס הג'רוזלם פוסט)

4 צפייה בגלריה
הקשר בין משמרות המהפיכה לחברת מהאן אייר
הקשר בין משמרות המהפיכה לחברת מהאן אייר
הקשרים בין "מהאן אייר" לבין משמרות המהפכה וכוח קודס. מתוך המחקר
4 צפייה בגלריה
סיד רדא סאפי א-דין בכיר חיזבאללה נשוי לאשתו של קאסם סולימאני
סיד רדא סאפי א-דין בכיר חיזבאללה נשוי לאשתו של קאסם סולימאני
סיד רדא סאפי א-דין, ובתו של סולימאני. מנהל ציר ההברחות של חיזבאללה
(מתוך טוויטר)
מנכ"ל "מהאן אייר", חמיד ערב-נז'אד חאנוכי הוא בכיר לשעבר במשמרות המהפכה וחבר קרוב של קאסם סולימאני. "באחת התכתובות שלו עם מפקד חיל האוויר האיראני, הוא התבטא כי חברת התעופה שלו פועלת על פי הערכים והמטרות הגבוהים של הרפובליקה האיסלאמית וכי החברה תמשיך לפעול למרות הסנקציות המוטלות עליה", נכתב במחקר.
ב-ynet פורסם לראשונה בחודש מאי האחרון כי איראן וחיזבאללה משתמשות בטיסות אזרחיות לסוריה ולבנון כדי להבריח רכיבים צבאיים מתקדמים, קטנים יחסית, שניתן להסוות בתוך כבודה שעולה לטיסות אזרחיות. את ציר ההברחות, כך פורסם, מנהל סיד רדא סאפי א-דין, בכיר בחיזבאללה, שהוא בנו של ראש המועצה המבצעת בארגון הטרור. רדא נשוי לבתו של קאסם סולימאני, ונוהג לטוס לאיראן, שם הוא מתאם העברות של רכיבים צבאיים מתקדמים. להערכת מכון עלמא, "כך הועברו גם רכיבי כטב"מים ורכיבי טילים".

סוכנות הנסיעות שמסווה הכול

כדי לסייע לחברת התעופה להלבין את הפעילות הצבאית החשודה, כך טוען המחקר, נעשה שיתוף פעולה עם סוכנות נסיעות בשם "Hamra SYR". הסוכנות, כך עולה מהמחקר, רוכשת בצורה מחשידה עשרות אלפי כרטיסי טיסה בחברת התעופה, ומעבירה לחברה תשלום של אלפי דולרים עבור חריגות של מאות קילוגרמים במשקל הכבודה של הנוסעים.
לפי המחקר, הסוכנות נמצאת בקשרים הדוקים עם חברת "מהאן אייר", ובין השנים 2018 ל-2021, הזמינה כ-60 אלף כרטיסי טיסה על שמו של אדם בשם Hamrah Hamrah. עדות נוספת לקשר בין הסוכנות, לפי המחקר, היא העובדה שבחלק מההזמנות נכתב כי לנוסע יש אישור מיוחד, שאותו יכולים לתת תשעה אנשים בלבד - המזוהים עם משמרות המהפכה. בין היתר מדובר על מי שמכונה Mr.Kahki ו-Mr.Esmaeili.
4 צפייה בגלריה
חמיד נאדרי, הטייס פ'ימאן בהאדרי
חמיד נאדרי, הטייס פ'ימאן בהאדרי
הטייסים חמיד נאדרי ופימאן בהאדרי, שנחשפו במחקר
מלבד זאת, המחקר זיהה גם כי בפרטי ההזמנה של 2,000 כרטיסים צוינו 15 מספרי טלפונים קבועים. מלבד זאת עולה כי ברשות "מהאן אייר" קיימים שטרי מטען של עשרות טונות ציוד לדמשק וללבנון, שהתקבלו מסוכנות "Hamra SYR" ומסוכנות נסיעות אחרת – ששילמה תוספת תשלום על מטען עודף של מאות קילוגרמים במטוס – משקלים שאינם סבירים לנוסע הממוצע.
המחקר גם חושף את פרטיהם של 63 טייסים, שלפי ההערכות, מוצבים על הטיסות בקווי החברה לדמשק ולשדה התעופה בחלב. הנחת העבודה של המחקר היא שהטייסים הללו ביצעו גם עשרות טיסות ללבנון בשנת 2022.
טל בארי, ראש מחלקת מחקר ב"עלמא" ומנהל המחקר, אמר: "מהאן אייר היא חברה איראנית 'פרטית', אשר מתפקדת כפרוקסי מלא של כוח קודס להעברת אמל"ח, ציוד ופעילים. בהתכתבויות פנימיות, מנהליה מצהירים שימשיכו לפעול על פי מטרות הרפובליקה האיסלאמית למרות הסנקציות. איך חברה אזרחית מסחרית פרטית לכאורה עומדת בנפח פעילות גדול כל כך עבור כוח קודס, אלא אם כן זה עיקר ייעודה? לכוח קודס נגישות ישירה למערכות המחשוב של החברה ואנשי מטה החברה נמצאים בקשר הדוק ושוטף עם אנשי כוח קודס. יתכן כי חלק מהטייסים הם אנשי משמרות המהפכה מושאלים, וחלק אחר פשוט מעלים עין".