בצל שחיקת האמינות של האופציה הצבאית נגד הגרעין האיראני, ההתעצמות של גרמניה מול האיום הרוסי ממזרח ומחאת הטייסים והקצינים במילואים – בחיל האוויר משלימים את ההכנות לתרגיל הבינלאומי הגדול שישראל תארח בחודש הבא. פחות מחודש לתרגיל "בלו-פלאג" 2023, בצבא מעריכים כי האימון הגדול לא יצומצם או ייפגע בגלל בעיית הכשירות שחווה חיל האוויר עקב המחאה נגד המהפכה המשפטית – למרות שיותר מאלף טייסים וקצינים במילואים עדיין לא חזרו לשרת מאז תחילת הקיץ.
4 צפייה בגלריה
תרגיל בלו פלאג של חיל האוויר
תרגיל בלו פלאג של חיל האוויר
תרגיל "בלו פלאג" קודם של צה"ל. המחאה לא תשפיע עליו, אבל מה בהמשך?
(צילום: דובר צה"ל)
מאות טייסים וקצינים בתפקידים שונים מחמש טייסות קרב של חיל האוויר ישתתפו בתרגיל הגדול שנערך אחת לשנתיים באירוח ישראלי. התרגיל ידמה הפעם תרחישים של תקיפות עומק. מבחינת חיל האוויר מדובר בחלק מרכזי בהכנות לתקיפה אפשרית של מתקני הגרעין באיראן, אחרי שהאמינות של האפשרות הזו נחלשה בשנה האחרונה מול אדישות המערב, רצונה של ארה"ב להגיע להבנות מול טהרן – וההתקרבות הגדולה ביותר של הרפובליקה האיסלאמית ליכולת העשרת אורניום ברמה הדרושה לנשק גרעיני.
התרגיל ידמה לראשונה ובהיקפים גדולים התמודדות עם מערכות לחימה ומטוסי דור 5 שיש לאויב או ליריב הרוסי – סוללות S-400 מתקדמות שידומו על ידי סוללות פטריוט וקלע דוד (שרביט קסמים) ומטוסי קרב מדור 5 של רוסיה, הסוחוי-35 שאותם ידמו ככוח "אדום" מטוסי F-35. בתרגיל ישתתפו מאות מטוסי קרב ישראליים, גרמניים, איטלקיים, אמריקניים, צרפתיים ויווניים. בריטניה הודיעה ברגע האחרון לצה"ל כי היא מבטלת את השתתפותה בתרגיל, בשל "עומסים ואתגרים מבצעיים בעת הזו".
4 צפייה בגלריה
תרגיל בלו פלאג של חיל האוויר
תרגיל בלו פלאג של חיל האוויר
מאות טייסים זרים ישתתפו בתרגיל. גרמניה שולחת כוח גדול
(צילום: דובר צה"ל)
המטוסים יפעלו ממחנה עובדה כבפעמים הקודמות, אך התרגילים יהיו בכל שמי המזרח התיכון – ולא רק מערבה מעל הים. משקיפים ממספר מדינות יגיעו, בהם בכירים מחיל האוויר היפני, ולמעלה מ-20 מפקדי חיל אוויר זרים שיגיעו ארצה לכנס גדול יחזו בחלקים מהתרגיל. ככל הנראה, הכנס יכלול גם מפקדים בכירים מחילות אוויר של מדינות הסכמי אברהם, כמו מרוקו ואיחוד האמירויות.

יותר הפתעות, גם "הפלות"

הצבא הגרמני – שהתעצם בשנה האחרונה בכ-100 מיליארד אירו בשל האיום הרוסי ופלישת פוטין לאוקראינה (ואף רכש מישראל בעסקת ענק את מערכת חץ 3) – ביקש להגיע בכוחות אוויריים גדולים מהרגיל, כדי לחזק את יכולותיו למשימות תקיפת עומק, מול סוחוי-35 וסוללות S-400. שני דיוני הכנות משמעותיים וחריגים התקיימו בין נציגי הצבא הגרמני לחיל האוויר בשבועות האחרונים.
חיל האוויר קיבל בקשות מחילות אוויר נוספים להשתתף בתרגיל אך משיקולים שונים – בהם הגבלות על גודל התרגיל ורמות טיסה – דחה חלק גדול מהם. כך למשל חיל האוויר ההודי שהשתתף בעבר בתרגילי הבלו-פלאג לא ייקח בו חלק הפעם.
4 צפייה בגלריה
מערכת ה-s400 הגיעה הבוקר לטורקיה מבסיס ברוסיה
מערכת ה-s400 הגיעה הבוקר לטורקיה מבסיס ברוסיה
מערכת S-400 רוסית, ארכיון. בתרגיל ידמו אותה בעזרת סוללות פטריוט וקלע דוד
(צילום: רויטרס)
על רקע האיום ההולך וגדל מאיראן, תרחיש המלחמה הרב-זירתית אליו נערך צה"ל והתחזקות הצבא הגרמני מול רוסיה, התרגיל הפעם צפוי להיות קשה יותר מהקודמים שנערכו בעשור האחרון; לטייסים יהיה מעט מודיעין, הטיסות יהיו מעל מרחבים פחות מוכרים, הכוחות הכחולים יחוו יותר "הפלות וכישלונות" וכן יהיו בתרגיל יותר הפתעות ללוחמי האוויר.
כמו בתרגילים הקודמים, גם הפעם יגיעו מטוסי רפאל צרפתיים, מטוסי F-16 יווניים, מטוסי F-35 אמריקניים ואיטלקיים ומטוסי יורו-פייטר גרמניים, בהם המטוס שצבוע בדגלי ישראל וגרמניה והגיע לכאן ביום העצמאות. בצד הישראלי ישתתפו מטוסי F-15, F-16 ו-F-35, לצד מטוסי ביון מטייסת הנחשון ועשרות כלי טיס נוספים. יעפי השיא יכללו כ-60 מטוסי קרב במקביל.
הכוחות יתרגלו משימות משותפות בצוותים מעורבים ומאות מהטייסים האורחים ואנשי הצוות ילונו במלונות באילת במהלך שבוע התרגיל.

המועד שבו "תיסגר הדלת" בפני הטייסים המוחים

באמצע חודש אוקטובר ייערך בחיל האוויר דיון משמעותי של ראשי הלהקים, יחד עם אלוף תומר בר, כהערכת מצב סופית לבניית תוכנית העבודה לשנה הקרובה. עד למועד הדיון יידרשו מאות הטייסים והקצינים שהפסיקו לשרת להודיע סופית אם הם ממשיכים או לא. בחיל אין כוונה להדיח את אלו שימשיכו בהפסקת שירותם, אך הדלת עבורם לקחת חלק בתרגילים הקרובים תיסגר באמצע החודש, משיקולים מקצועיים בלבד של רמות הכשירות.
4 צפייה בגלריה
אלוף תומר בר בתא הטייס של אף־15
אלוף תומר בר בתא הטייס של אף־15
מפקד חיל האוויר תומר בר. הטייסים שהפסיקו לשרת יידרשו להודיע סופית אם הם ממשיכים או לא
(צילום: דובר צה"ל)
כך או כך, בחיל מעריכים כי חמש הטייסות שישתתפו בבלו פלאג ונבחרו כבר לפני כשנה יהיו באיוש מלא. כחודש לאחר הבלו-פלאג צפוי להתקיים תרגיל גדול של המטה המבצעי של חיל האוויר שמנהל את כל הלחימה של החיל, ובו צפויה להיות מורגשת הפגיעה בכשירות אם המצב הנוכחי יימשך – שכן מרבית מפסיקי השירות מגיעים מהמטה המבצעי ומבית הספר לטיסה בחצרים.
התמונות שייצאו מתרגיל הבלו-פלאג ויכללו עשרות רבות של טייסי חיל האוויר עם סרבלי טיסה יכולים אפוא לייצר את הרושם שאין בעיית כשירות לחיל האוויר, מה גם שחלק קטן ממפסיקי השירות חזרו בימים האחרונים לשירות מילואים, אך רק בטפטוף – והמסה הקריטית עדיין לא שבה להתאמן או להתייצב.
דובר צה"ל, באוגוסט: "יש פגיעה מתוחמת בחיל האוויר"
(צילום: אסף חן)

"כבר היום העומס נופל על טייסים וקצינים צעירים מהמערך הסדיר, על יותר בעלי תפקידים במטה שמתייצבים רק בחירום ועל אזרחים עובדי צה"ל", אמר ל-ynet סגן-אלוף במילואים, בעל תפקיד משמעותי באחת הטייסות המבצעיות שהפסיק את שירות המילואים שלו בקיץ האחרון, "הפיקוד הבכיר בחיל קשוב בצורה מקצועית למצב ולתחושות של האנשים, לא איים בהדחה ורק רוצה לתכנן את התרגילים בצורה המיטבית".
בחודש האחרון חיל האוויר קיים תרגיל ביוון עם עשרות מטוסים, וגם הוא עבר ללא קשיים מיוחדים. "אנשי חיל האוויר ולא רק הטייסים נחוצים גם לתרגילי האוגדות הקרובים, שבהם מאמנים את הכוחות על שיתופי פעולה בין כוחות אוויר ליבשה, כך שגם שם סביר שתורגש פגיעה", הוסיף הסא"ל. "בחול המועד סוכות פנו מהטייסת וביקשו עזרה בהתייצבות לכוננויות, וזה היה כואב להתעלם מהבקשה הזו. יותר צעירים נטחנים בגלל זה ואימונים כן רודדו".