תיעודים של עיירות ריקות מתושבים - והרס גדול: הרשתות הערביות תיעדו בשבועות האחרונים את כפרי דרום לבנון מבפנים, בצל ההרס מתקיפות צה"ל, כשהערוצים שתומכים בחיזבאללה ניסו להראות דווקא את התושבים שבחרו להישאר בכפרי דרום לבנון, למרות סכנת התקיפות.
עיירות ריקות מתושבים, בתים הרוסים: תיעוד מדרום לבנון

5 צפייה בגלריה
תיעוד של עיירות ריקות מתושבים והרס בשבועות האחרונים בדרום לבנון
תיעוד של עיירות ריקות מתושבים והרס בשבועות האחרונים בדרום לבנון
תמונת נסראללה, בין ההריסות. "ניתן מה שיש לנו בשביל חיזבאללה"
5 צפייה בגלריה
תקיפות במיס אל-ג'בל בלבנון
תקיפות במיס אל-ג'בל בלבנון
תקיפות במיס אל-ג'בל. הרחובות שוממים
5 צפייה בגלריה
בית הרוס ב שבעא דרום לבנון
בית הרוס ב שבעא דרום לבנון
לבנוני בוחן הרס בעיירה שבעא בדרום המדינה
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
הכותרת
האסטרטגיה של נסראללה במלחמה
23:54
בחג הקורבן שצוין בחודש שעבר, ניסתה לדוגמה רשת "אל-מנאר", שמזוהה עם חיזבאללה, להראות את תושבי כפרי דרום לבנון חוזרים לבתיהם בחג, מסתובבים בכפרי הגבול ומשתתפים בתפילות המוניות למרות הסכנה. אך גם בסרטונים האלה, המנסים לשדר אווירה של "עסקים כרגיל", לא ניתן להתעלם מרקע הבתים ההרוסים.
בסרטון של האשם א-סיד חסן, כתב "אל-מנאר" שהגיע לתעד את עיירות דרום לבנון בחג הקורבן, הוא נראה נוסע בכפר הלבנוני בלידא, הרחוק כקילומטר מהגבול עם ישראל, שם התחקה אחר תנועת התושבים בבוקר החג. "אנחנו עכשיו בעיירה בלידא", הוא אמר בסרטון. "העיירה הייתה עדה לעשרות תקיפות ישראליות שניסו להרוס את בתי העיירה", הוסיף. ברקע, ניתן לראות בסרטון את הבתים ההרוסים מצדי הכביש. הכפר בלידא הותקף פעמים רבות מתחילת המלחמה, גם בימים האחרונים.
בהמשך הגיע הכתב לכפר מיס אל-ג'בל, שנמצא לא רחוק משם. חוץ מהכביש בו הוא עבר, הרחובות מסביב נראו ריקים, והבתים הרוסים כמעט לחלוטין. במיס אל-ג'בל הוא שוחח עם האימאם של הכפר, בסאם קארוט, שסיפר לו על "איתנות התושבים הנשארים במקום". הוא גם שוחח עם אחות של פעיל חיזבאללה שנהרג, שאמרה: "אנחנו לא נעזוב את האדמה הזו. אנחנו בחרנו את ההקרבה, ואנחנו לא פוחדים. אנחנו מוכנים לתת את עצמנו, את הילדים שלנו, את בני הזוג והכסף שלנו וכל מה שיש לנו בשביל הדרך הזאת ובשביל חיזבאללה. אנחנו חזקים".
גם בסרטונים שהעלה כתב "אל-מנאר" עלי שועייב מביקורו בחג בכפרים בלידא וטיר חרפא בדרום לבנון, ניתן היה לחזות בבתים ההרוסים ובתושבים שמסתובבים בין ההריסות. אתר "אל-אחבאר" הלבנוני, גם הוא מזוהה עם חיזבאללה, פרסם לפני מספר שבועות סרטון מהכפר מרוחין בדרום לבנון. בחשבון הטוויטר של הערוץ נכתב כי בגלל מיקומו, הוא הפך לאחד הכפרים שנמצאים בסכנה הגדולה ביותר מתקיפות צה"ל. אנשי הכפר עזבו אותו, התנועה בו פסקה ויותר ממחצית מהבתים נהרסו.
הכפר מרוחין שוכן ממש מול מושב זרעית בצד הישראלי. לפי "אל-אחבאר", התנועה בכפר הופסקה ביום הראשון של הלחימה מול ישראל בגבול. עד חודש יוני, לפי הפרסום, 53 בתים נהרסו לחלוטין ו-60 אחרים נהרסו חלקית, כאשר אחד מהנזקים המשמעותיים ביותר במקום נגרם מהפגיעה בבריכה הגדולה במקום, שמסייעת להשקיית השדות ובעלי החיים, כפי שניתן לראות בתיעוד בפתח הכתבה.
בסוף חודש מאי פרסם ערוץ euronews הצרפתי סרטון מההרס בכפר עייתא א-שעב בדרום לבנון, תחת הכותרת: "בקו האש עם ישראל - העיירה עייתא א-שעב בדרום לבנון, נטולת התושבים, הפכה להריסות של בתים". על אחד הבתים ההרוסים ניתן לראות בסרטון כי תלו את תמונתו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה – אותו חלק מהתושבים משבחים, למרות החורבן שהביא עליהם.
5 צפייה בגלריה
תקיפות ארטילריה בעיתא א-שעב  בדרום לבנון
תקיפות ארטילריה בעיתא א-שעב  בדרום לבנון
תקיפות בעיירה עייתא א-שעב בדרום לבנון, אתמול. "הפכה להריסות של בתים"
5 צפייה בגלריה
ישראל יוצרת אזור חיץ בדרום לבנון
ישראל יוצרת אזור חיץ בדרום לבנון
"פייננשל טיימס": "תקיפות ישראל יוצרות שטח מת בדרום לבנון". מימין: אחרי המלחמה, משמאל: לפני המלחמה
(צילום: מתוך פייננשל טיימס)
תושבת המקום שהתראיינה לכתבה הציגה את ביתה באזור ההרוס ואמרה: "אנחנו מראים ליהודים שאנחנו לא פוחדים. כל מה שרואים פה (ההרס) ישוב להיות אפילו יותר טוב". בין ההריסות ניתן לראות את מה שהיה פעם מסעדת פלאפל. התיעוד - בפתח הכתבה.
הפייננשל טיימס הבריטי דיווח ביום חמישי שעבר כי תקיפות ישראל יוצרות בחודשים האחרונים "שטח מת" בעומק חמישה קילומטרים בתוך שטח לבנון, במה שעשוי להעיד על ניסיון ליצור בפועל רצועת ביטחון באזור הזה. לפי הדיווח, שמתבסס בין השאר על תצלומי לוויין וניתוח של מומחים, צה"ל הקפיד לתקוף בחודשים האחרונים מבנים ותשתיות בעיקר באזור שנמצא עד חמישה קילומטרים מהגבול עם ישראל - שנותר נטוש ברובו. כך, נכתב, נוצר אותו "שטח מת" בניסיון להרחיק את פעילי חיזבאללה מהגבול עם ישראל.
בכיר בצה"ל שנשאל על הדיווח השיב לעיתון כי "לא מדובר באזור חיץ". לדבריו, "אנחנו רק רוצים לדחוק את חיזבאללה לאחור. אין לנו בעיה עם יוניפי"ל או עם אזרחים לבנונים ששוהים שם. אבל עלינו לנקות את אזור הנוכחות של חיזבאללה - הפעילים שלו מהווים איום ישיר על בתי ישראל באמצעות ירי צלפים, טילי נ"ט, פלישות מעבר לגבול ואמצעים נוספים. זהו צורך טקטי לספק ביטחון לתושבי ישראל".
עם זאת, בדיווח נכתב כי התקיפות הללו הפכו את האזור ל"לא ראוי למגורים". בכך הוא הפך לאזור חיץ דה פקטו - שמהווה יעד אסטרטגי עבור ישראל בלבנון. למעשה, אזור החיץ הזה מהווה שישית משטח דרום לבנון, שלפי החלטת האו"ם 1701 אמור להיות נקי לגמרי מחיזבאללה. ההחלטה, נזכיר, קובעת בבירור כי על חיזבאללה לשהות "מצפון לנהר הליטאני", וכי בדרום לבנון לא אמורים להיות כוחות מזוינים מלבד יוניפי"ל וצבא לבנון.