2 צפייה בגלריה
תת-אלוף יקי דולף נכנס לתפקידו כמפקד אוגדת יהודה ושומרון
תת-אלוף יקי דולף נכנס לתפקידו כמפקד אוגדת יהודה ושומרון
באיחור של חודשיים: תא"ל יקי דולף מתחלף בתפקיד מפקד אוגדת איו"ש עם תא"ל אבי בלוט
(צילום: דובר צה"ל )
באיחור של כחודשיים וחצי, נערך היום (רביעי) בבסיס מפקדת אוגדת יהודה ושומרון בבית אל טקס ההחלפה של מפקד האוגדה - תת-אלוף יקי דולף נכנס לתפקיד, ותת-אלוף אבי בלוט יצא ממנו וצפוי להתחיל בתפקיד מפקד המכללה לפיקוד ומטה.
בלוט, שהחל לכהן בתפקיד באוקטובר 2021, היה אמור להתחלף יממה אחרי פרוץ המלחמה, אך בגלל המצב הוא דחה את החלפתו עד שהעברת הפיקוד תוכל להתבצע באופן מיטבי. לפני המלחמה, זירת יו"ש הייתה הנפיצה והחמה ביותר מבין הגזרות עימן צה"ל התמודד. אולם, מאז תחילת המלחמה, החליט תא"ל בלוט כי מדובר בשעת כושר לעצב את המציאות מחדש ביו"ש.
2 צפייה בגלריה
תא"ל אבי בלוט
תא"ל אבי בלוט
תא"ל אבי בלוט. מאז תחילת המלחמה, החליט כי מדובר בשעת כושר לעצב את המציאות מחדש ביו"ש
(צילום: דובר צה"ל )
יחד עם פיקוד המרכז ומפקדי החטיבות החלו לצאת לפועל מבצעים חטיבתיים בלב מחנות הפליטים פעמים רבות. כעת, הגזרה נמצאת ברף אירועי הטרור הנמוך ביותר שהייתה בו מאז מבצע "שומר החומות", וזאת כתוצאה מפעילות התקפית ענפה מאוד של האוגדה בפיקודו של בלוט.
אולם, לפני המלחמה, גזרת יו"ש הסלימה במהלך השנתיים האחרונות והתרחשו בה פיגועים רבים בהם נרצחו עשרות ישראלים. עיקר הטרור הגיע בעיקר ממפגעים שיצאו ממחנות הפליטים בצפון השומרון, שביצעו פיגועים בשטחי יו"ש, אבל גם בלב שטח ישראל.
נאומו של תא"ל אבי בלוט, מפקד אוגדת איו"ש היוצא
(צילום: דובר צה"ל )

בעקבות כך יצאה האוגדה למבצע "שובר גלים", במסגרתו עובה וחוזק קו התפר, ירדה כמות השוהים הבלתי חוקיים באופן משמעותי ונערכו עשרות מבצעים בלב מחנות הפליטים. במהלך כהונתו של בלוט, בעזרת הפעילות של שב"כ ופיקוד המרכז, נמנעו עשרות ואף מאות פיגועים.
ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן מסר כי "בשם כלל תושבי יהודה ושומרון, אני מבקש להודות למפקד האוגדה היוצא על יותר משנתיים של עשייה ללא לאות עבור ביטחון תושבינו. בלוט, חברי ורעי, הוא מפקד מוערך שהוביל בנחישות את מפקדי וחיילי אוגדת יהודה ושומרון באין ספור פעולות התקפיות מוצלחות בכל מרחבי האזור, ובמקביל פעל למתן מענה הגנתי על כל המרחב".
כתבנו אלישע בן קימון בלב מחנה הפליטים ג'נין
(צילום: אלישע בן קימון, דו"צ | עריכה: קורל קוט)

למרות הברכות של ראש מועצת יש"ע, רצף הפיגועים שידעה הגזרה הוביל גם להתרחבות הביקורת של התושבים כלפי הצבא. לא פעם טענו פעילי ימין וראשי המועצות ביו"ש כי צה"ל לא פועל ביד חזקה מול קיני הטרור.
בין היתר, בתקופה שבה פעל ארגון "גוב האריות" באזור השומרון, וכמה מחבלים חמושים יצאו מלב שכם וביצעו פיגועי ירי על הכבישים והיישובים, בלוט עמד יחד עם קצינים נוספים מול ביקורת קשה מכיוון המתנחלים. באותה תקופה, בלוט נהג לשוחח רבות עם המתנחלים, ונפגש עשרות פעמים עם ראשי היישובים והוועדים.