תוקף הילדה בת ה-10 מובא לדיון בבית המשפט ברביעי
(צילום: רועי עידן)

בעקבות הזעם הציבורי על פסק הדין שניתן לצעיר הבדואי שתקף מינית ילדה בת 10 בנגב, ונשלח לחמש שנות מאסר, החליטו במשמר בתי המשפט לתגבר את האבטחה סביב ראש הרכב השופטים במשפט, יעל רז לוי. ההחלטה התקבלה בתום הערכת מצב שערכו במשמר בתי המשפט, אך יש להדגיש כי לא דווח על איום קונקרטי על השופטת - והאבטחה תתוגבר בעקבות ההד התקשורתי הנרחב סביב גזר הדין. מהנהלת בית המשפט נמסר כי הם "אינם מתייחסים לנושא".
2 צפייה בגלריה
רז לוי יעל
רז לוי יעל
הוחלט לתגבר את האבטחה סביבה. השופטת רז לוי יעל
(צילום: דוברות משרד המשפטים)
פסק הדין שניתן ביום רביעי, בבית המשפט המחוזי לנוער בבאר שבע, עורר כאמור זעם ציבורי נרחב בטענה שמדובר בעונש קל מדי עבור הצעיר שבהיותו בן 17 וחצי תקף מינית את הילדה במיטתה לפני כשנה וחצי, כאשר פרץ לביתה. הפרשה טלטלה אז את תושבי האזור והפכה לסמל למה שמתואר כ"חוסר המשילות" בנגב. הוא הורשע על פי הודאתו בעבירות של ניסיון למעשה סדום, מעשה מגונה והתפרצות למקום מגורים.
בפסק הדין, נזכיר, דחו השופטים את דרישת הפרקליטות לעונש של 10 שנות נאסר והטילו על הצעיר הבדואי עונש מאסר של חמש שנים, ותשלום פיצויים של 70 אלף שקלים, תוך ששלושת השופטים בהרכב מתחשבים ב"נסיבות מקלות". בין היתר הזכירו כי הצעיר, ששמו אסור בפרסום כי היה קטין בזמן ביצוע העברה, הודה בעבירות וחסך כך מהילדה את הצורך להעיד במשפט, וכי עבר הליך שיקומי וטיפולי במעון נעול.
על רקע הזעם הציבורי על ההחלטה פרסמו השופטים באופן חריג את נימוקיהם בגזר הדין, ובין היתר כתבו כי חוק הנוער מורה לתת משקל משמעותי לשיקולי שיקומו של עבריין שהיה קטין בזמן ביצוע העבירה, וכי אף בפסיקת בית המשפט העליון נקבע כי היותו של נאשם קטין מהווה נסיבה מקלה בעת גזירת עונשו. לצד זאת, ציינו השופטים כי "קטינות אינה מהווה חסינות", והוסיפו כי היא לא מאיינת את שיקולי הענישה האחרים.
2 צפייה בגלריה
אב הילדה שנאנסה
אב הילדה שנאנסה
התוקף ואביה של הילדה. "תחושת ביזיון, הקריאה את כל הסיבות להקל עליו"
(צילום: חיים הורנשטיין)
גורם משפטי בכיר מתח השבוע ביקורת חריפה על הפרקליטות שדרשה לגזור 10 שנות מאסר על הצעיר, ואמר כי חמש שנות המאסר שנגזרו עליו נחשבות לעונש חמור. לדבריו, הפרקליטות נהגה בפופוליזם ונכנעה ללחצי הציבור. לטענת הגורם המשפטי, הפרקליטות העדיפה לתת לבית המשפט לספוג את המכה הציבורית, אחרי שמעולם לא ביקשה עונש כה חמור עבור קטין. "ההרכב נתן עונש חריג לחומרה מבחינת סוג העבירות והיותו של הנאשם קטין. הוא קיבל אחריות ומנע את המשפט והודה בעבירות. אי אפשר שלא להתחשב בזה", אמר.
א', אביה של הילדה שהותקפה מינית, אמר מנגד בריאיון לאולפן ynet כי חש ביזיון בדיון גזר הדין. "זו פשוט הרגשת ביזיון הכי גדולה ברמה האישית וברמה הלאומית. פשוט לא ייאמן כי יסופר. הוא ישב עם המדריך שלו, היהודי ממעון השיקום שהוא נמצא בו, ובערך חצי מהזמן של גזר הדין השופטת הקריאה את כל הסיבות להקל על הדין שלו. היא מתנצלת בפני הסנגורית שהיא צריכה להחמיר כי המקרה בתקשורת ורגיש".