(צילום: משה מזרחי)

יממה אחרי אישור תקציב המדינה בממשלה, שר האוצר אביגדור ליברמן טען הבוקר (יום ג') בריאיון לאולפן ynet שהתקציב החדש לא כולל העלאת מיסים, הגדיר אותו "תוכנית הצלה לאומית לכלכלה" ודחה את טענות האופוזיציה בדבר תשלומים נרחבים למפלגת רע"מ. "הכול פייק ניוז, אין מילה אחת של אמת", טען ליברמן. "אין העלאת ארנונה ואין העלאה במחיר החשמל. הממשלה תתקיים ארבע שנים וחצי. תסכולי האופוזיציה מולידים בדיות".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
השר ליברמן באולפן ynet, הבוקר. "אם לא נשתלט על המגפה - נשלם מחירים כלכליים"
(צילום: אביגיל עוזי )
לקראת כינוס קבינט הקורונה הערב, שר האוצר גם אמר שהוא תומך בעמדת המומחים – ולא שלל על הסף סגר בחגים. "אנחנו צריכים ללמוד כלקח מהגלים הקודמים שצריך ללכת עם הדעה המקצועית ולא עם החלטות פוליטיות", הוא אמר. "אני בעד חוות הדעת המקצועית. קודם כל חייבים להשתלט על המגפה. זה הכי חשוב, גם מבחינה כלכלית. אם לא נשתלט על המגפה מהר ככל האפשר אנחנו נשלם מחירים כלכליים, רפואיים ואנושיים".
יו"ר האופוזיציה אומר שאתם מעלים את מחירי החשמל, הלחם והארנונה כדי לממן את הממשלה. "בוא נשאיר אותו. הוא אדם אומלל ומסכן – האיש של אתמול. הכול פייק ניוז, אין אפילו מילה אחת של אמת. מה שחשוב שאחרי סטגנציה של שלוש שנים וחצי אישרנו סוף סוף תקציב. המדינה התנהלה בלי תקציב שלוש שנים וחצי. אין לזה תקדים לא בישראל ולא במדינות אחרות. ברור שנעביר את התקציב גם בכנסת וברור שהממשלה תתקיים ארבע שנים וחצי. זה לא אישור תקציב, זו תוכנית הצלה לאומית לכלכלת ישראל".
אמרת שלא תעלה מיסים. התחבורה הציבורית, המשקאות הממותקים והחשמל יתייקרו. "שום דבר לא נכון. נתניהו בזמנו דיבר על התקציב למאבק באלימות במשפחה וכלום לא קרה. עוד לפני שאישרנו את התקציב אישרנו את התוכנית כפי שאושרה שם. כל הגמלאים שחיים על הבטחת הכנסה מקפיצים להם בכמה מאות שקלים. ניצולי השואה מקבלים תוספת. המדינה הולכת לדיור ציבורי. אנחנו מעלים את גיל הפרישה לנשים ל-65. נתניהו כנראה לא יודע לקרוא או שהפסיק. דיבר על ביקור רופא ב-20 שקל – אין דבר כזה. אותו הדבר לגבי העלאת הארנונה".
5 צפייה בגלריה
משקאות קלים
משקאות קלים
"חייבים לחנך את הציבור. זה סדר עדיפויות". משקאות ממותקים בסופרמרקט
(צילום: מירב קריסטל)
מה עם המשקאות הממותקים? רק 15% מהציבור שאתה רוצה לחנך קונה שתייה מתוקה. "בצריכת סוכר לנפש אנחנו מהמקומות הראשונים בעולם. לא במקרה יש לנו 600 אלף חולי סכרת. גם אחוז החולים קשה גבוה מאוד, ובסוף זה נגמר בקטיעת גפיים. אנחנו חייבים לחנך גם את הציבור, זה לא רק תקציב זה גם סדר עדיפויות של הממשלה. זה הדבר הכי פוגע מתוך שימושי הסוכר. מי שמשתמש במשקאות ממותקים זה בעיקר צעירים ושכבות חלשות".
האופוזיציה אומרת שאתה מטיל מיסים כדי לשלם לעבאס מיליארדים. "ההחלטה בנושא 'עבאס' התקבלה בפעם הראשונה על-ידי ממשלת נתניהו ב-30 בדצמבר 2015 – החלטה 922. ניתנו בה 15 מיליארד שקל בתוכנית רב-שנתית למגזר הערבי. הוא חזר על זה אחר כך עוד פעם. מה שעשינו זה העתק-הדבק. שמענו מעבאס שכדי למנוע ממשלת שינוי נתניהו אמר לו 'כל מה שתקבל מהם – אתן לך כפליים'".
5 צפייה בגלריה
מנסור עבאס  במליאת הכנסת
מנסור עבאס  במליאת הכנסת
עבאס במליאת הכנסת, אתמול. נתניהו הבטיח כפליים?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אז אין "מס עבאס"? "איזה מס עבאס? יש תסכולים של האופוזיציה. הם הפנימו שהם הולכים לשבת באופוזיציה ארבע שנים וחצי והתסכולים האלה מולידים בדיות, פייק ניוז, שקרים, המצאות לגמרי. הוא מדבר על העלאת החשמל – ואין. מדובר על מס פחמן. זה לא תלוי בנו. כל מדינות ה-G7 וה-OECD החליטו על מס פחמן. אם לא נגבה כאן – הם יגבו מחברות ישראליות במדינות יעד. מדובר ב-2023 ולא בתקציב של 2022-2021".
הבטחת להעלות את שכר החיילים. "נעלה גם אותו. לא הכול בבת אחת. זה כרגע לא בתקציב אבל בדיוק כמו שלקח לנו שלוש שנים להוציא לפועל את תוכנית מיגון הצפון, עם החיילים יהיה הרבה יותר מהר. לא נוותר על זה".
5 צפייה בגלריה
כוחות ההגנה של צה"ל בגבול מצרים
כוחות ההגנה של צה"ל בגבול מצרים
שכר החיילים לא עלה. "לא הכול בבת אחת, אבל לא נוותר"
(צילום: דובר צה"ל)
בעבודה אמרו שלא יסמכו על האצבע שלהם אם לא יהיו הסכמות עם החקלאים. "יש שתי בעיות בשני מישורים: מחירי הפירות קפצו ביותר מ-100% ומחירי הירקות ביותר מ-80%, והצריכה ירדה ב-20% בממוצע. לפני שפרץ הוויכוח עשתה רשות התחרות מחקר שאומר שאין פערי תיווך – הכול המצאות. צריך להביא חדשנות, טכנולוגיות. אומת הסטארט-אפ חייבת להיות גם בחקלאות. הזנחנו – ולכן בתקציב בנינו חבילה לחקלאות. אף אחד לא מפקיר אותם. אני בטוח שהחקלאים מאוד רוצים את הרפורמה, יש כמה עסקנים שלא. מבנה החקלאות שלנו הוא האתר הארכיאולוגי האחרון של מפא"י – מועצות ייצור. מי שעושה מהומה אלה אותם מנגנונים".
מדליסט זהב אולימפי צריך לשלם חלק מהפרס שלו? "יש פה הרבה בעיות, גם בנושא המיסוי. אלופים אולימפיים, מדענים, סופרים ואמנים הם לא אנשי עסקים ולפעמים עובדים כל החיים כדי להגיע לפרס נובל או מדליית זהב. הם מביאים המון יוקרה ולא אנשים אקראיים שקנו כרטיס הגרלה וזכו. אין סיבה לגבות מהם מס. נעבוד על הצעת חוק ממשלתית כדי לפטור את הקטגוריות האלו מתשלום המס הזה".
5 צפייה בגלריה
ארטיום דולגופיאט לאחר הזכייה במדליה
ארטיום דולגופיאט לאחר הזכייה במדליה
מדליסט הזהב ארטיום דולגופיאט. "אין סיבה לגבות מס"
(צילום: אורן אהרוני)
יש סיכוי שאחרי התקציב תלכו להרחבת הממשלה? "אני חושב שאין שום צורך. זו ממשלה מתפקדת. אני בטוח שיהיו כמה אנשים שירצו מאוד להצטרף, אבל בנושא המפלגות החרדיות אני חושב שזה מיותר לגמרי. אני לא כופה שום דבר – זה דבר מיותר. לא צריך".
החוק שנועד לבלום את נתניהו מהרכבת ממשלה יקודם? "אם הקואליציה תחליט להביא את החוק – נתמוך. יחליטו לא להביא? לא נילחם על זה".