"אף פעם לא אהבתי ככה"

סרן (מיל') נתנאל סילברג ז"ל
בבית העלמין בכפר עציון הובא למנוחות סרן (מיל') נתנאל סילברג ז"ל, מפקד צוות ביהל"ם שנפל בצפון רצועת עזה. "אף פעם לא אהבתי ככה. 33 שנה חיכיתי שתבוא, ועכשיו הלכת ואין מי שיחבק אותי ככה. אמא שלי אומרת שאתה מרגיע אותי. אני בהיסטריה ואתה לא פה להגיד לי שאני מגזימה", ספדה בת זוגו הדס לוי.
הלווייתו של סרן (מיל') נתנאל סילברג ז"ל

"בשבוע שעבר לקחתי אותך לג'וליס אחרי שבת ראשונה שהיינו יחד מאז תחילת המלחמה, ברדיו היו שירים והקדשות ללוחמים בעזה. שאלת אותי 'איזה שיר תקדישי לי?', בתיאוריה כמובן, לא הייתי יכול לסבול את המחשבה שיגידו ברדיו את השם שלך. ישר חשבתי על 'וקנית לי עץ ירוק מפלסטיק', כי צחקת עליי שעל אף אהבתי הרבה לצמחים אני הורגת הכל. בכל זאת, העציץ הראשון שקנית לי לכבוד יום האהבה הראשון הרגתי, ואחרי שבועיים קנית לי עוד אחד. החלטתי על השיר 'מלך העולם', כי זה מה שהיית בשבילי".
דב, אביו של נתנאל, ספד לו: "אמרת לי לא לדאוג, שאתם לא בחזית הלחימה, אז לא דאגתי. הצלחת לשמור במשך הזמן הזה על קשר. סוף סוף מצאת את בחירת ליבך, וגם ליבנו. החלטתם לדחות את האירוסין לסוף המלחמה. אנחנו כבר מתגעגעים אליך, אוהבים אותך תמיד. תהיה חסר לנו, אתה לא יודע כמה".

"זה לא נועד להיות הסיפור שלך"

רס"ר (מיל') דניאל יעקב בן הרוש ז"ל
אלפים הגיעו לחלקה הצבאית בבית העלמין ברעננה ללוות למנוחת עולמים את רס"ר (מיל') דניאל יעקב בן הרוש ז"ל, לוחם בחטיבה 551 מהיישוב אלון, שנפל בצפון רצועת עזה. "אהוב שלי, מתחילת המלחמה אני כותבת לך הספדים בראש שלי. חושבת איזה שירים יהיו בהלוויה שלך. ביקשת שאספר לך מה אני אגיד בהספד", סיפרה רעייתו הדר.
הלווייתו של רס"ר (מיל') דניאל יעקב בן הרוש ז"ל

"היית גדול מהחיים והפסקנו וגדלנו וחווינו. איך אפשר להתחיל ואיך אפשר לסיים? אתה כבר לא לצדי, אתה לא אוחז לי את היד. אין אדם שלא נכנסת לו ללב, ידעת להתחבר לכל אדם, בכל מקום שהגעת עשית חיבורים בתוך שנייה. התחלנו ממקומות שונים והפכנו לישות אחת".
"אולי הרשיתי לעצמי להספיד אותך כי המוות שלך לא היה מתאים לך, זה לא נועד להיות הסיפור שלך. אני מבטיחה לך אהוב שלי שאני לא אשכח ואהיה האמא הכי טובה ליובלי, והוא יהיה מאושר, הוא כל כך דומה לך. אני אוהבת אותך, אתה האהבה הכי גדולה בחיים שלי".
6 צפייה בגלריה
הלווייתו של רס"ר (במיל') דניאל יעקב בן הרוש ז"ל
הלווייתו של רס"ר (במיל') דניאל יעקב בן הרוש ז"ל
משפחתו של דניאל ז"ל
(צילום: יאיר שגיא)
6 צפייה בגלריה
הלווייתו של רס"ר (במיל') דניאל יעקב בן הרוש ז"ל
הלווייתו של רס"ר (במיל') דניאל יעקב בן הרוש ז"ל
(צילום: יאיר שגיא)
6 צפייה בגלריה
הלווייתו של רס"ר (במיל') דניאל יעקב בן הרוש ז"ל
הלווייתו של רס"ר (במיל') דניאל יעקב בן הרוש ז"ל
(צילום: יאיר שגיא)
אחיו דוד ספד לו: "דניאל, אח יקר. האור זרח ממך וזה לא נתפס שאתה לא איתנו, היו בך כל כך הרבה מעלות טובות. טרפת את החיים והיית לוחם אמיתי. אחרי הפציעה שלך בסדיר נלחמת כדי לחזור להיות לוחם".
"איך אפשר לדבר בלשון עבר על אדם כל כך חי? היית מלא באהבת אדם, מלא חברים, אוהב הארץ והאדמה", ספדה לו אחותו דבורה. "מה נעשה בלעדיך? היית הלב והמנוע של המשפחה. האח הקטן עם היכולת לחבר בין כולנו. דאגת שנהיה ביחד, ואנחנו מבטיחים לך שנישאר ביחד תמיד. אני מבטיחה לך יובלי שתהיה מוקף אהבה ולא יהיה יום שלא אספר לך על אבא שלך, שכל כך אהב אותך ודאג לך".

"חצי שעה אחרי שדיברנו – נפלת"

סרן (מיל) רותם יוסף לוי ז"ל
אלפים הגיעו לחלקה הצבאית בבית העלמין סגולה ללוות למנוחת עולמים את סרן (מיל') רותם יוסף לוי ז"ל, סגן מפקד פלגה ביחידת יהל"ם מאורנית, שנפל בקרב בצפון רצועת עזה. "בבוקר שנפלת הספקת לדבר איתי שיחה קצרה, חצי שעה אחרי נפלת", סיפרה אשתו שוהם.
הלווייתו של סרן (מיל') רותם יוסף לוי ז"ל

"הייתה לנו אהבה גדולה, חיכיתי לראות את הילדים שלנו", הוסיפה. "אתה תמיד תהיה איתי בלב לנצח נצחים. רותם, תמיד היית האהוב על כולם, לכל מקום שהגעת תמיד אנשים רצו להכיר אותך,. אני שמחה ומאושרת שזכיתי בך, שהיית חלק ממני".
האם מיכל ספדה: "גבר מתוק, יצאת לאוויר העולם בחיפזון. אהבת את החיים, את הטבע במדבר, וגם את הנופים המדהימים. כשנפרדנו במוצאי שבת שעברה נפרדת ממני בחיבוק ואמרת לי 'אמא, אנחנו חזקים' ועם חיוך ענק שמקרין ביטחון. תמיד היה לך את החיוך הזה עם הביטחון. אני יודעת שמחכים לנו ימים קשים, אבל גם יודעת שאחרי יגיעו ימים טובים ושמחות עם הילדים שלנו ועם שוהם שאנחנו כל כך אוהבים".
עומר ברק, שהיה הקשר של רותם, ספד לו: "בערך שלושה חודשים לפני המלחמה שאלת אותי אם אני רוצה לעשות מילואים ביחידה, כי הצוות שלנו לא היה משובץ. אמרתי לך 'בתנאי שזה יהיה איתך', ואתה אמרת 'כמובן' ואז ישר הסכמתי, אבל לא באמת חשבתי שזה אומר שנילחם יחד בעזה אחרי כמה חודשים".
6 צפייה בגלריה
הלווייתו של סרן (מיל') רותם יוסף לוי ז"ל
הלווייתו של סרן (מיל') רותם יוסף לוי ז"ל
משפחתו של רותם לוי ז"ל
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
הלווייתו של סרן (מיל') רותם יוסף לוי ז"ל
הלווייתו של סרן (מיל') רותם יוסף לוי ז"ל
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
הלווייתו של סרן (מיל') רותם יוסף לוי ז"ל
הלווייתו של סרן (מיל') רותם יוסף לוי ז"ל
דגלים של מכבי תל אביב על קברו של רותם
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
"בכניסה הראשונה שלנו לעזה התקדמנו לעבר הגבול, אתה סוחב בערך פי 4 ממשקל הגוף שלך, ושנייה לפני הגבול התחבקנו ואמרנו 'נכנסים ביחד – יוצאים ביחד'", הוסיף עומר. "זה הרגיש כמו בדיחה, אבל לצערי לא עמדנו בהטחה. בחודשים האחרונים חווינו אותך כמו שאף אחד לא חווה אותך. אין מילים שיצליחו לתאר איזה חבר טוב היית. נתת מעצמך מעל ומעבר".
בסיום ההלוויה נשארו מאות מסביב לקבר הטרי, מסרבים להיפרד. בין היתר היו שם אוהדי מכבי תל אביב בכדורסל, הקבוצה שדניאל אהד. "הוא היה מנהיג שמאחד את כולנו, עם חיוך שלא יורד ועשייה שלא פוסקת", סיפר ארז הקטן מארגון האוהדים "The GATE". "רותם היה אחד האנשים האהובים בארגון, גם על הוותיקים וגם על הצעירים. אבדה מאוד גדולה, שער 11 לא יהיה אותו דבר בלעדיו".

"תמיד היית ראשון בהכל, אבל למה במוות?"

סרן ירין גהלי ז"ל
יותר מאלף בני משפחה וחברים ליוו למנוחות את סרן ירין גהלי ז"ל, מפקד מחלקה בסיירת גבעתי, שנפל בקרבות ברצועת עזה. "זה לא אמיתי, לא אמיתי. אם רק היית רואה כמה אנשים באו להיפרד ממך. אני אוהב אותך", זעק בבכי האב אורן.
הלווייתו של סרן ירין גהלי ז"ל

"יריני שלי, חצי מהלב שלי קבור איתך היום, החצי השני שייך לאיליי אחיך הקטן. אני לא יכול להיפרד ממך, איך עשית לנו את זה? כל יום רשמתי לך 'בוקר טוב נסיך שלי, מה קורה?', מדי פעם היית כותב לי 'אבא, הכל טוב, אל תדאג'", הוסיף. "ירין אהוב לבי, 22 שנים היו לי איתך, אני מבטיח שעד יום מותי כל יום אהיה אצלך, בכל מזג אוויר. רק תחזור אליי בבקשה, תעיר אותי מהחלום הזה".
האם שירה ספדה גם היא בבכי: "הייתי מוכנה לקבל אותך בכל מצב, רק לא את זה. ההודעה הארורה הגיעה ואני מסרבת להאמין, נשמה שלי, מי שהפך אותי לאמא לפני כמעט 22 שנים. במקום לכתוב לך ברכת יום הולדת בעוד חודש אנחנו כאן. הבטחת לי, ילד שלי, שלא יקרה לך שום דבר. הלב שלי מסרב לקבל, אלוהים לוקח אליו את הכי טובים, אני מרגישה את זה על בשרי".
מלווים את משפחתו של ירין עם דגלי ישראל
(צילום: מאיר תורג'מן)

"מיום ראשון אני חולה בבית, הגוף סימן לי שאני צריך להיות בבית כדי לשמוע את הבשורה", סיפר אחיו הצעיר איליי. "היית אור, לכל מקום שהלכת ידעת להביא את הטוב שלך. גם כשהיית בבית בשישי-שבת דאגת לחיילים שלך, אמרת 'זאת השליחות והחובה שלי'. לפני חודש ישבת בבית ואמרת לי 'לא יקרה כלום, אנחנו ננצח אותם'. תמיד אוהב אותך".
חבריו של ירין בסיירת גבעתי ספדו לו: "בזכות אנשים כמוך אנחנו מרגישים שיש תקווה. אתה דמות נערצת עבורנו, בכל תחום הצטיינת. תמיד היית ראשון בהכל, אבל למה עכשיו? למה במוות? איך זה הגיוני?".