לאחר שהנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם קרא שלשום לחקור "האשמות מהימנות בדבר הפרות זכויות אדם" של נשים פלסטיניות וילדות בעזה ובגדה המערבית - וטען כי חיילי צה"ל היו מעורבים בין השאר ב"אונס ואלימות מינית" - דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מתיו מילר, אמר הערב (יום רביעי) כי "פנינו לאו"ם לקבלת יותר מידע על הדיווח - ופנינו גם לממשלת ישראל כדי לדחוף שתחקור את זה". לדבריו, "להבנתנו, לא הוצגו לישראל מקרים ספציפים או ראיות חותכות, אבל אנחנו דוחפים אותם לחקור".
1 צפייה בגלריה
וולקר טורק
וולקר טורק
טען שחיילים תקפו מינית פלסטיניות. הנציב וולקר טורק
(צילום: AFP )
בהאשמות של משרד הנציב העליון לזכויות אדם, וולקר טורק, נטען כי חיילי צה"ל היו מעורבים במעצרים חריגים, יחס משפיל וגם אונס ואלימות מינית. ההאשמות לא גובו בעובדות, אבל התייחסו למעצרים בנסיבות משפילות שצילמו חיילים ישראליים והעלו לרשת.
בצה"ל דחו את ההאשמות, ואמרו כי הצבא פועל בהתאם לחוק הבינלאומי. "ללא פרטים או הוכחה למקרים ספציפיים - לא אפשרי לבחון את זה", אמרו בצה"ל ל-CNN. גם הנציגות הישראלית לאו"ם בז'נבה דחתה את הטענות. "אלה טענות נתעבות ומופרכות", אמרו.
במקביל, באיגרת ללוחמים לעזה מטעם הפרקליטה הצבאית הראשית, יפעת תומר-ירושלמי, היא הזהירה מפני "אירועים שחוצים לרף הפלילי" במלחמה. באיגרת, שהגיעה לידי ynet, הפרקליטה החמיאה למפקדים וללוחמים ש"פועלים באומץ לב ובמסירות עמוקה כדי לשמור על ביטחון המדינה, להשיב את החטופים ולנצח במלחמה. בניגוד לאויבינו, הנלחמים תוך ניצול הדין והפרתו – אנו נלחמים בהתאם לדין". תומר-ירושלמי הדגישה כי עד כה, "הפעלת הכוח מתבצעת, ככלל, באופן מקצועי וחוקי", אך "לצד זאת נתקלנו גם במקרים פסולים של התנהלות החורגת מערכי צה"ל ומן הפקודות".
בין השאר הפרקליטה ציינה "התבטאויות לא ראויות, המעודדות תופעות פסולות; הפעלת כוח בלתי מוצדקת מבצעית, לרבות כלפי עצורים; ביזה, הכוללת שימוש או הוצאת רכוש פרטי שלא לצורך מבצעי; והרס רכוש אזרחי בניגוד לפקודות". לדבריה, "חלק מהאירועים חורגים מהתחום המשמעתי, וחוצים לרף הפלילי". היא הדגישה כי "מעשים והתבטאויות אלה, מצד יחידים שאינם מייצגים את הכלל, מנוגדים להיותו של צה"ל צבא מקצועי, ערכי וממלכתי, ומקומם לא יכירם בצה"ל. הם גם מסבים למדינת ישראל ולצה"ל נזק אסטרטגי בזירה הבינלאומית, שקשה להפריז בחומרתו".