הפיטורים האפשריים של יואב גלנט מתפקיד שר הביטחון נחשבים לסטירת לחי לממשל ביידן, שראה בגלנט את איש הקשר למלחמה. האמריקנים סמכו עליו, והיה להם אמון מלא בו - ואם יוחלף בעיצומה של המלחמה, וכשמערכה בצפון נראית על הפרק - האמריקנים סבורים שהם מאבדים בעל ברית יקר בתוך ההנהגה הישראלית.
1 צפייה בגלריה
יואב גלנט מגיע לפגישה עם לויד אוסטין
יואב גלנט מגיע לפגישה עם לויד אוסטין
גלנט באחד מביקוריו בארה"ב. כמעט 100 שיחות עם שר ההגנה מאז 7/10
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
מגעים מתקדמים מתנהלים להצטרפות לממשלה של יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער. גורמים טענו בשיחה עם ynet שחלק מטיוטות ההסכם כבר נוסחו, ולדבריהם - נתניהו נערך לפיטורי גלנט בזמן הקרוב. במסגרת השיחות הוצע לשר לשעבר סער לקבל את תיק הביטחון, בזמן המלחמה, במקום שר הביטחון גלנט שיפוטר על ידי נתניהו, כזכור לא בפעם הראשונה. בצל הדרמה הפוליטית, הקבינט המדיני-ביטחוני שאמור היה להתכנס ב-16:00 נדחה ל-21:00, כנראה בניסיון לסגור את הפערים בין נתניהו לסער עד הערב.
מאז פרוץ המלחמה גלנט שוחח כמעט 100 פעמים עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין. לעיתים הם שוחחו גם פעמיים ושלוש ביום אחד. לגלנט היה ציר ישיר לא רק לאוסטין, אלא גם לעוד שורה של בכירים אמריקנים – שחלק מהשיחות איתם לא פורסמו. גלנט ניהל כמה שיחות עם ראש ה-CIA ביל ברנס, וגם קיים שיחות עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, שליחיו של ביידן עמוס הוכשטיין וברט מקגרק וגם עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן.
בימים האחרונים הביעו בכירים בממשל האמריקני חשש מאפשרות פיטוריו של גלנט וניסו לתהות בשיחות עם גורמים ישראלים שונים עד כמה האפשרות הזאת ריאלית. בכיר אמריקני אמר בהקשר זה: "שמרנו על קשר יוצא דופן עם גלנט. הוא מבוגר אחראי, סומכים עליו, הוא אחראי ומודאגים מכך שנתניהו יפטר אותו. גם אם לא מסכימים על הכל הוא שותף אמין ואפשר לקדם ולסגור איתו הרבה דברים. הוא היה איש הקשר שלנו למלחמה".
גורמים אמריקנים הביעו חשש שבהיעדר גלנט – יהיה קושי לבלום את היוזמות הקיצוניות של סמוטריץ' ובן גביר ביהודה ושומרון ובתוך ישראל. מינויו של גלנט לשר הביטחון, נזכיר, התאפשר מלכתחילה לאחר שהאמריקנים הטילו וטו על מינויו של סמוטריץ' לשר הביטחון. הוא לבסוף מונה לשר האוצר, וקיבל את התיק האזרחי" ביהודה ושומרון, כשר במשרד הביטחון.