שר האוצר בצלאל סמוטריץ' השיב הערב (מוצאי שבת) לביקורת החריפה שהוטחה בו מהבית הלבן, אחרי שדובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי האשים אותו בכך שהוא "מסכן את החטופים". לדברי שר האוצר, "כפי שארה״ב הייתה דוחה לחצים בינלאומיים להגיע להסכם כניעה עם אל קאעידה ובן לאדן כך ישראל לא תיכנע לשום לחץ חיצוני שיביא לפגיעה בביטחון ישראל".
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' והנשיא ביידן
סמוטריץ' והנשיא ביידן
סמוטריץ' והנשיא ביידן
(צילום: AFP, רויטרס)
בתגובתו אמר סמוטריץ': "אני מכבד את עמדת ארה״ב ומודה לה על התמיכה בישראל מול האיומים האזוריים, אך אני מצפה ממנה לכבד את הדמוקרטיה הישראלית ואת עמדת אזרחי ישראל ונבחרי הציבור שלה ביחס להחלטות שישפיעו על ביטחון המדינה".
הוא הוסיף: "הסכם כניעה לסינוואר, שמפקיר למוות את רוב החטופים, שמשחרר רבי מרצחים, מחזיר את המחבלים לצפון הרצועה, מפקיר את הגבול ומאפשר לחמאס להבריח אמצעי לחימה ולשקם את כוחו כדי לשוב ולתקוף את ישראל כזרוע של איראן הוא רע לישראל ומסכן את ביטחונה ונתנגד אליו בכל כוחנו. שום ביקורת ושום מתקפה לא יסיטו אותי מהמטרה".
סמוטריץ' השיב כאמור למתקפה החריפה אמש של קירבי, שהביע זעם על הביקורת ששר האוצר השמיע נגד ההצהרה המשותפת של מנהיגי ארה"ב, מצרים וקטאר - ובה קראו לפסגה דחופה בשבוע הבא כדי לסגור עסקת חטופים והפסקת אש. "הצהרות של גורמים בישראל שתוקפות את העסקה - מסכנות את חיי החטופים והאינטרסים הביטחוניים הלאומיים של ישראל", אמר הבכיר האמריקני, שהזכיר בהקשר זה מפורשות את שמו של שר האוצר.
סמוטריץ' בריאיון לפודקאסט "120 ואחת" עם מורן אזולאי

"סמוטריץ' מציע בעצם שהמלחמה צריכה להימשך ללא הגבלה וללא סיבה, ושחייהם של בני הערובה לא צריכים להיות דאגה אמיתית כלל", הוסיף קירבי. "הטיעונים שלו שגויים לחלוטין ומטעים את הציבור הישראלי. אלה הערות לא נכונות, שערוריתיות ואבסורדיות. הדעות שלו מסכנות את חייהם של החטופים ואת ביטחון ישראל בשלב קריטי של המלחמה".
שר האוצר טען אתמול כי המתווכות יצרו סימטריה בין החטופים הישראלים לבין מחבלי חמאס בבתי הכלא. "את החטופים אכן הגיע הזמן לשחרר כבר מזמן. את המחבלים המתועבים רוצחי היהודים ממש לא הגיע הזמן לשחרר. ובעיקר, ממש לא הגיע הזמן לעסקת כניעה שתפסיק את המלחמה לפני השמדת הנאצים של חמאס דאעש ותאפשר להם להשתקם ולחזור לרצוח יהודים שוב", אמר - והאשים כי העסקה המוצעת כעת הם "מלכודת מסוכנת" שמהווה בעיניו הסכם כניעה.
סמוטריץ' התייחס מוקדם יותר השבוע, בפודקאסט "120 ואחת" עם מורן אזולאי, לאפשרות שהוזכרה בנוגע לסנקציות אמריקניות שיוטלו עליו באופן אישי. "אני לא חושש על עצמי, אם זה מחיר שאני צריך לשלם כדי להציל את עם ישראל מאיום קיומי שנקרא המדינה הפלסטינית, אני עושה את זה בשמחה", הוא אמר. "אף אחד, ושום דבר לא יזיז אותי מהפעולות שאני עושה במשרד הביטחון, מהבנייה, מההסדרה, מהקמת היישובים, מסלילת הכבישים, בשום פנים ואופן לא".
אשת החטוף לסמוטריץ': "להחזיר 115 איש זו כניעה?"
(צילום: satview)

ביקורת קשה על סמוטריץ', שהוא והשר איתמר בן גביר איימו לא אחת לפרק את ממשלת נתניהו אם תושג עסקה, השמיעה הערב אשתו של החטוף עמרי מירן. לישי לביא מירן פנתה לשר האוצר בעצרת שנערכה בכיכר החטופים בתל אביב ואמרה: "אתה אדם מאמין, עבורך פדיון שבויים זה לא מושג ריק, זו מצווה קדושה - ואני יודעת שעמוק בפנים, אתה מרגיש בדיוק כמונו - שרק עסקה תחזיר אותם הביתה".
"אתמול צייצת שמדובר ב'עסקת כניעה'. למה בדיוק אתה קורא כניעה? להחזרת 115 בני אדם הביתה, להצלת חיים, להבאת חללים לקבורה ראויה, לכל הערכים היהודים והאנושיים האלה אתה קורא כניעה? אנחנו נאבקים בתרבות של אלימות ומוות - לא כדי להיות דומים לה! מחבלים פרצו באלימות לתוך הבית שלנו וקרעו לנו מבין הידיים את עמרי - אותי לא צריך ללמד עם מי יש לנו עסק. עוד נחזור אליהם, אבל עכשיו זה זמן פיקוח נפש!", הוסיפה.