בית המשפט גזר אתמול (שלישי) את עונשם של שלושה מעורבים ברצח באסל מוסטפא עאסי, שהיה "חייל" באחד מארגוני הפשיעה הגדולים בארץ עד שהפך ביוזמתו לסוכן משטרתי ולעד מדינה. במשך 15 שנה הוא התגורר בחו"ל בעקבות איומים, וכששב לישראל בשנת 2019 נרצח בידי קרובי משפחתו, שקשרו קשר להמיתו ממניע לא ידוע.
3 צפייה בגלריה
החשודים ברצח עוקבים אחרי רכבו של עד המדינה
החשודים ברצח עוקבים אחרי רכבו של עד המדינה
החשודים ברצח עוקבים אחרי רכבו של עד המדינה
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח בכפר ברא
זירת הרצח בכפר ברא
זירת הרצח בכפר ברא
3 צפייה בגלריה
באסל עאסי שנרצח בכפר ברא
באסל עאסי שנרצח בכפר ברא
באסל מוסטפא עאסי
כתב האישום ייחס לחמישה אנשים מעורבות ברצח. השופטים ליאורה ברודי, מיכל ברק נבו ומיכאל תמיר גזרו את עונשם של שלושה: הנאשם המרכזי טארק דאוד (27) ירצה 25 שנות מאסר לאחר שהורשע ברצח מתוך אדישות. בילאל נזאל (29) הורשע אף הוא ברצח מתוך אדישות וירצה 20 שנות מאסר. חודיפה דאוד (35), אחיו של הנאשם המרכזי, הורשע בחבלה בכוונה מחמירה ונגזרו עליו תשעה חודשי מאסר. מעורב רביעי, סמי עראר (27), שהאישום כלפיו הופרד בשלב מסוים, הורשע בהמתה תוך אחריות מופחתת וירצה 14 שנות מאסר. נאשם חמישי הורשע בסיוע לחבלה בכוונה מחמירה, וירצה תשעה חודשי עבודות שירות.
לפי כתב האישום, האחים טארק וחודיפה הם אחייניו של המנוח. השניים התגוררו יחד, ונטען כי קשרו קשר, יחד עם עוד מעורבים, לפגוע במנוח פגיעה חמורה בירי. סוכם בין הקושרים שבזמן שחודיפה יסיע את המנוח לביתו - שני האחרים יפגעו בו. ביום הרצח, חודיפה הסיע את המנוח ברכב טרנספורטר. אז הגיח רכב של הנאשמים וחסם אותו. הנהג בלם, ובזמן שהרכבים מקבילים - היורה טארק פתח באש לעבר המושב של עאסי. הנהג ברח, וטארק המשיך לירות לעבר הרכב. המנוח ספג שלוש פגיעות בראשו מהירי ופגיעות בגופו - ומת. היורה ושותפו ברחו לתל אביב, שם התקלחו ונסעו לג'לג'וליה.
עו"ד גיל פרידמןעו"ד גיל פרידמןצילום: אביגיל עוזי
הרקע לעונשים הוא הסדר טיעון שנחתם בין הסנגורים לבין פרקליטות מחוז מרכז. מבחינת הפרקליטות, ההסדר נבע בשל קשיים ראייתיים וחשש שכמה עדי תביעה לא יגיעו להעיד.
הסיבות להסדר מצד הפרקליטות היה קושי ראייתי לגבי דאוד, שקיבל בשל כך עונש קל. קושי ראייתי נוסף קשור לעדי התביעה, שכן שהיה חשש שלא יגיעו לעדות, ושיהיו לכך השלכות עתידיות אם יעשו כן. שיקול שלישי היה חיסכון זמן שיפוטי בתיק עם עדים רבים.
עאסי הפך בשנת 2005 לסוכן משטרתי, ובהמשך לעד מדינה. עד אז, היה "חייל" בארגון הפשע של משפחת חרירי. לאחר שנעצר, פנה עאסי מיוזמתו לקצין המודיעין בבית המעצר והציע לחתום על הסכם עד מדינה. בהסכם הובטחה לו תמורה כספית וסגירת תיקים שהיו פתוחים נגדו. לאחר שהעיד נגד הארגון, עאסי התגורר בחו"ל בעקבות איומים, ושב לישראל אחרי 15 שנים.
בית המשפט תיאר באחד הפרוטוקולים כי "הקש ששבר את גבו" של עאסי והביא אותו לחתום על הסכם עד המדינה היה "הפקרתו על ידי 'האדונים' שאותם שירת כעשור". לאחר מעצרו נכתב כי הוא "נותר בחוסר כל".
עורך הדין גיל פרידמן, שייצג את נזאל, מסר בתגובה: "לאחר הליך הוכחות ארוך שהחל כבר בשנת 2019 החליטו הצדדים להגיע לעסקת טיעון. מרשי נשפט ל-20 שנות מאסר כאשר בשיקול הסיכונים שעמדו לפנינו הוחלט לסיים הליך זה בדרך זו".
פורסם לראשונה: 23:33, 13.02.24