בארה"ב ממתינים כבר במשך ארבעה ימים לקבל תשובות על שאלות בסיסיות מחמאס על המשא ומתן לעסקת חטופים. כך דווח הבוקר (חמישי) ב"וושינגטון פוסט", שעות לאחר השיחה בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו. בשיחה, כך עולה מהדיווח, הציע נתניהו "כמה ויתורים", כולל הצגת מפה שבה פירט כיצד ייפרסו הכוחות על ציר פילדלפי - וגורמים אמריקנים שיבחו אותו על כך. בהודעה בשם "גורם מדיני", נטען מאוחר יותר: "ראש הממשלה לא שינה את עמדתו על הצורך בשליטה ונוכחות ישראלית בציר פילדלפי".
עם זאת, כאמור, בינתיים בצד השני יש מי שלא משתף פעולה - ולא משיב על שאלות, בהן למשל זהות החטופים שישוחררו בעסקה. בארגון הטרור בעיקר שותקים אל מול המגעים שמתנהלים בדוחא ובקהיר, כך אומרים האמריקנים. העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח הבוקר כי במסגרת ביקור אנתוני בלינקן במצרים, הוא הציע ללחוץ על ישראל לקבל נסיגה ממסדרון נצרים ומציר פילדלפי בתמורה לכניסת כוחות שמירת שלום לרצועת עזה, שאליהם קהיר עשויה הייתה להצטרף.
נתניהו בבסיס רמת דוד, אתמול
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי, יחיא סינוואר, חסן נסראללה
עלי חמינאי, יחיא סינוואר, חסן נסראללה
"משחק ההמתנה" של סינוואר, ההחלטה של איראן ש"נרתעה" - והתוכנית של נסראללה
(צילום: AFP / HO / KHAMENEI.IR / EPA)
ההצעה האמריקנית ייעדה לישראל תפקיד פיקוח על הכוחות הבינלאומיים בצירים, אך הצד המצרי, כך נכתב בעיתון, סירב לקבל שינוי של המציאות שהייתה טרום התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועה. בוושינגטון פוסט דווח כי האמריקנים מאמינים כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שהפך גם לראש הלשכה המדינית של הארגון לאחר חיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן, מעוניין בעסקה, אך משחק "משחק המתנה", כנראה בתקווה שאיראן או חיזבאללה יתקפו את ישראל ויהפכו את המלחמה לאזורית. עם זאת, לפי הדיווח, נראה שלפחות טהרן תאכזב את סינוואר.
גורמים אמריקנים מאמינים שמנהיגי איראן החליטו לדחות את הנקמה על ההתנקשות בהנייה בסוף החודש שעבר. לפי "וושינגטון פוסט", נראה שאיראן נרתעה ממפגן הכוח האמריקני במזרח התיכון. עם זאת, חוששים בארה"ב, בעוד טהרן החליטה לדחות את המתקפה שלה - היא מעודדת את חיזבאללה לתקוף.
אז מה חיזבאללה יעשה? לפי הדיווח, האמריקנים מאמינים כי המנהיג חסן נסראללה, עשוי לסגת מהתוכנית לירות מטח טילים לעבר אזור תל אביב וגוש דן, מה שעלול להוביל להסלמה רבתי. אולם, הם ציינו, נסראללה נשבע לנקום את חיסולו של פואד שוכר, רמטכ"ל חיזבאללה, ויש לו הרבה מטרות ישראליות לבחירה.
אמש כאמור נערכה שיחה בין ביידן לנתניהו, שאליה הצטרפה גם סגנית הנשיא קמלה האריס, המועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית. מהבית הלבן נמסר כי בשיחה הם "דנו במאמצים המתמשכים של ארה"ב לתמוך בהגנתה של ישראל מפני כל האיומים מאיראן, בהם קבוצות הפרוקסי שלה - חמאס, חיזבאללה והחות'ים, שכוללים פריסה הגנתית מתמשכת של צבא ארה"ב".
2 צפייה בגלריה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
נתניהו הציע "כמה ויתורים", גם האריס הייתה על הקו
(צילום: EPA/SAMUEL CORUM / POOL)
עוד נמסר כי "הנשיא הדגיש בפני נתניהו את הדחיפות בהבאת הסכם הפסקת האש ושחרור חטופים לכדי סגירה, ודן עימו בשיחות הקרובות בקהיר כדי להסיר את כל המכשולים שנותרו". בין השניים הייתה ככל הנראה שיחה קשה. במהלכה הנשיא האמריקני ניסה לשכנע את נתניהו להתגמש בכל הנוגע לדרישותיו בנוגע לציר פילדלפי, בעוד נתניהו מתעקש לשמור על נוכחות צה"ל בציר.
בארה"ב דורשים רידוד משמעותי של הכוחות בשלב א', ונסיגה מלאה בשלב ב' של העסקה. גורם ישראלי הסביר כי "דרישת ארה"ב היא לרידוד, נסיגה חלקית - והגמשה עד להגעה לעסקה". גורם ישראלי אחר טען אמש כי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, בדבריו על כך שנתניהו קיבל את הצעת הגישור ושכעת על חמאס לעשות זאת, "עשה פיגוע" - ועכשיו ביידן נאלץ לנסות להציל את העסקה.
חמאס, כפי שדווח ב"וושינגטון פוסט", לא משתף פעולה עם האמריקנים - וגם לא כל כך עם המתווכות. ייתכן שמדובר בחלק מ"משחק המתנה". בתום פגישה בין נציגי חמאס לנציגי הג'יהאד האיסלאמי שהתקיימה אמש בדוחא שני ארגוני הטרור פרסמו הודעה משותפת - שבה האשימו את ישראל ב"קריסת מאמצי המתווכות".
לפי ההודעה, "בפגישה נסקרו ההתפתחויות בשטח, יציבות ההתנגדות ויכולתה לפתוח במתקפה בכל פלסטין הכבושה, וכן נדון מצב המו"מ העקיף ועמדת הכיבוש שחוסמת את מאמצי המתווכות להגיע להסכם הפסקת אש וחילופי אסירים, תוך שימת דגש על עמדת ההתנגדות והעם הפלסטיני ולפיה כל הסכם חייב להשיג הפסקת אש מקיפה, נסיגה מוחלטת מרצועת עזה, התחלת שיקום וסיום המצור", נמסר בהודעה.
עוד מסרו ארגוני הטרור כי "מנהיגי הכיבוש אחראים לקריסת המאמצים שעשו המתווכות על-ידי התעקשות להמשיך בתוקפנות והכחשת מה שנעשה בשלבים הקודמים, במיוחד ההצעה שהתנועה הסכימה לה ב-2 ביולי".
פסגה בקהיר, אם תתקיים, תהיה אולי מחר ובשבת, אך לא תתחיל היום. כך או כך, גורמים המעורים בפרטים אמרו שהסיכויים לעסקה כרגע קלושים - ואם בסופו של דבר תהיה פסגה, הסיכויים שתסתיים בעסקה נמוכים מאוד. השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, ברט מקגורק, נשלח לקהיר כדי להכין את הפסגה ולנסות לפתור את סוגיית פילדלפי - שהייתה כאמור מוקד השיחה בין ביידן לנתניהו.