2 צפייה בגלריה
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
ממדוח עבד אל-רחמן ליד עמר אסעד
התמונה הבלעדית שפורסמה הבוקר (יום ד') ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", ובה נראה הקשיש הפלסטיני עמר אסעד (80) שעוכב לפני חודש, עוררה סערה ומחלוקות לגבי אופן התייחסותם של חיילי צה"ל לאסעד ובשאלה הגדולה - האם הוא מת בזמן שהיה עצור בידי חיילי גדוד נצח יהודה או רק אחרי שהם עזבו את המקום.
אסעד צולם שוכב על הרצפה ולפי התמונה נראה כי ידיו כפותות. פלסטיני נוסף שמצולם בתמונה הוא ממדוח עבד אל-רחמן. הוא יושב הכי קרוב לאסעד עם כובע צמר על ראשו ומעליו מצולם אחד החיילים ששמרו על הפלסטינים שעוכבו.
יואב זיתון מתייחס לתיעוד הדרמטי בפרשת מות הפלסטיני בן ה-80
(צילום: שחר גולדשטיין)

בשיחה עם ynet, סיפר היום עבד אל-רחמן כי הוא נעצר על ידי החיילים, והובל לחצר הבית הנטוש רק אחרי שאסעד כבר היה שם, אולם הוא לא ראה אותו בהתחלה. "הכניסו אותי ואדם נוסף לחצר ובהתחלה בכלל לא שמנו לב שעמר נמצא שם. רק אחרי כמה דקות שמתי לב שהוא שוכב שם בצד". עבד אל-רחמן הסביר כי הוא לא ראה את אסעד בשל החושך וגם מכיוון שהחיילים אסרו עליהם לעשות כל תנועה. הוא הוסיף כי לא שם לב שאחד החיילים מצלם אותם ולא ידע על קיומה של התמונה שפורסמה הבוקר.
לדברי הפלסטיני, זמן קצר אחרי עיכובו הוא החל להירדם ורק כשאחד החיילים העיר אותו - הבחין ברגליו של אסעד. על רקע הדברים יש לציין כי בתמונה שצולמה נראה עבד אל-רחמן רדום ולכן ככל הנראה לא שם לב שאחד החיילים מצלם אותם.

"לא ידעתי מי זה הבן אדם ששוכב שם"

"הוא לא זז ולא הוציא מילה מהפה, אני מכיר את עמר שנים ארוכות אבל בגלל שידיו היו קשורות ופניו היו מכוסות והוא לא דיבר ולא נע - בכלל לא ידעתי מי זה הבן אדם ששוכב שם", סיפר עבד אל-רחמן. הוא ציין כי הופתע מכך שאסעד היה כפות בידיו ובפניו, משום שאף אחד מהעצורים האחרים לא נכבל בידיו עם אזיקונים.
לדברי עבד אל-רחמן, החיילים לא היו אלימים כלפיהם. "בגלל זה אין לי מושג למה הם אזקו וכפתו את עמר". הוא העריך כי בזמן צילום התמונה, 03:52 בלילה, אסעד כבר לא היה בין החיים משום שהוא לא זז בכלל. "הבעיה שהחיילים לא נתנו לנו לדבר ובטח לא להתקרב אליו כדי לבדוק מה מצבו. כל פעם שניסינו לדבר, החייל אמר 'שקט, שקט או שאני אירה בך'".
עבד אל-רחמן סיפר כי "החיילים עזבו את המקום בסביבות השעה 04:00-04:10. אחד הפלסטינים שנעצרו שאל היכן הטלפונים הניידים שלנו ומפתחות הרכבים. אמרתי לו שייצא ויחפש ליד הכביש ובינתיים התחלתי לבדוק מי זה הבן אדם ששוכב לידנו ללא תנועה. הסרתי את הכיסוי מעל הפנים שלו. הרמתי את הראש שלו מעלה ואז לראשונה זיהיתי אותו.
"קראתי לו 'אבו האני! אבו האני!' אבל הוא לא ענה לי. תפסתי לו את פרק היד וחיפשתי דופק אבל לא היה. צעקתי לאנשים שנעצרו שיתקשרו דחוף למרכז רפואי כדי שיגיע רופא לזירה. אחרי זמן קצר הגיע למקום רופא שהחל לבצע בו פעולות החייאה. הוא לא הגיב לזה ואז פינו אותו לבית חולים". זמן קצר לאחר מכן קיבלו העצורים עדכון שמאמצי ההחייאה כשלו ועמר אסעד מת.
הרמטכ"ל על מות הפלסטיני בן ה-80: "האופן שבו הושאר בשטח - חמור ולא ערכי"
(צילום: דובר צה"ל)

בפרקליטות הצבאית מלווים בימים אלה את חקירת מצ"ח סביב מותו של אסעד לפני כחודש, לאחר שעוכב על ידי כוח מגדוד נצח יהודה של חטיבת כפיר. אחת הראיות המרכזיות למצב שלכאורה הוביל למותו של אסעד, היא אותה תמונה בודדת שצילם חייל ביחידה. התחקיר הפיקודי אישר כי החיילים לא הכו את אסעד במהלך עיכובו שנמשך כמחצית השעה, אך הפעילו כוח כדי לאזוק אותו ולכסות את פיו ברצועת בד, "פלנלית", כדי שצעקות המחאה שלו לא יחשפו את פעילות הכוח במרכז הכפר. כך נחשף ב"ידיעות אחרונות" בתחילת השבוע שעבר.
מוקדם יותר היום פורסם כי התמונה הוטחה בחיילים, שמיוצגים על ידי הסנגוריה הצבאית, במהלך חקירתם במצ"ח. לטענתם, התמונה דווקא מפריכה טענות פלסטיניות, ולפיהן המעוכבים היו במרחק גדול זה מזה, וטענות כי הלוחמים כיוונו לעברם את נשקם בזמן העיכוב.
לפי גרסת החיילים, גם הפלסטינים שעוכבו לצד אסעד לא התריעו שמצבו הורע, ולא העניקו לו סיוע רפואי כאשר עוכבו לצידו. אסעד ושאר הפלסטינים שוחררו בחלוף שעה קלה לאחר שנוקה מהם כל חשד, והחיילים הסירו מהקשיש את האזיקונים שכפתו את ידיו, כשאסעד לכאורה ישן.

"כשל ערכי וקהות חושים"

בשבוע שעבר גינו בצבא בחריפות יתרה את התנהגות הלוחמים מהגדוד החרדי וכינו אותה "כשל ערכי וקהות חושים". מפקד הפלוגה שפיקד בשטח על המשימה באותו הלילה, רס"ן מ', הודח מתפקידו. גם מפקד המחלקה שפיקד על הזירה, קצין בדרגת סגן, הודח, ומפקד הגדוד ננזף. למרות הצעדים הפיקודיים והאמירות הקשות והרשמיות של הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ומפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס, ארצות הברית דרשה שוב מישראל להשלים את החקירה הפלילית, לנוכח אזרחותו האמריקנית של אסעד.
החיילים עצמם שהיו בזירת האירוע לא הודחו והמשיכו בתפקידם כרגיל. החלטה לגביהם תתקבל בהמשך. מצה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מצר על מותו של עמר עבד אלמג'ד אסעד. האירוע חמור ומצער, ונפתחה חקירה של המשטרה הצבאית שבמסגרתה נחקרו שורה של קצינים וחיילים. מסקנות התחקיר ולקחיו יילמדו ויוטמעו בקרב כלל הכוחות, על מנת למנוע הישנותם של מקרים דומים".