דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי תקף הערב (שישי) בחריפות את שר האוצר בצלאל סמורטיץ', שמתח ביקורת על ההצהרה האמריקנית-קטארית-מצרית, ואמר כי "הצהרות גורמים בישראל שתוקפות את העסקה - מסכנות את חיי החטופים והאינטרסים הביטחוניים הלאומיים של ישראל". לדבריו, "מבקרים, כמו בצלאל סמוטריץ' למשל, טענו שעסקת החטופים היא כניעה לחמאס, או שאין להחליף חטופים באסירים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: נדב אבס, AFP)
120 ואחת
סמוטריץ': יכולנו כבר להיות עם החטופים ואחרי המלחמה. סינוואר היה נכנע או מתאבד
50:05

"סמוטריץ' מציע בעצם שהמלחמה צריכה להימשך ללא הגבלה וללא סיבה, ושחייהם של בני הערובה לא צריכים להיות דאגה אמיתית כלל", הוסיף קירבי. "הטיעונים שלו שגויים לחלוטין ומטעים את הציבור הישראלי. אלה הערות לא נכונות, שערוריתיות ואבסורדיות. הדעות שלו מסכנות את חייהם של החטופים ואת ביטחון ישראל בשלב קריטי של המלחמה".
שר האוצר טען הבוקר כי המתווכות יצרו סימטריה בין החטופים הישראלים לבין מחבלי חמאס בבתי הכלא. "את החטופים אכן הגיע הזמן לשחרר כבר מזמן. את המחבלים המתועבים רוצחי היהודים ממש לא הגיע הזמן לשחרר. ובעיקר, ממש לא הגיע הזמן לעסקת כניעה שתפסיק את המלחמה לפני השמדת הנאצים של חמאס דעאש ותאפשר להם להשתקם ולחזור לרצוח יהודים שוב", אמר.
הוא טען כי "ממש לא הגיע הזמן למלכודת מסוכנת שבה 'המתווכות' מכתיבות לנו 'נוסחה' וכופות עלינו הסכם כניעה שיוריד לטמיון את הדמים המרובים שהקזנו במלחמה הצודקת ביותר שאנחנו מנהלים, 'עסקה' שתשאיר את חיזבאללה על הגדרות של תושבי הצפון ותעניק פרס לטרור ולמתקפות איראניות נגדנו". הוא קרא לנתניהו "לא להסכים לתזוזה - ולו הקלה ביותר מהקווים האדומים שהוא הציב לאחרונה, וגם הם בעייתיים מאוד", כלשונו.
קירבי הוסיף בדבריו הערב כי "סמוטריץ' מציע שלעולם לא יחליפו אסירים בחטופים, ושלעשות זאת בשלב זה היא איכשהו כניעה. הרשו לי להזכיר לכם שרוב המנהיגים הבכירים של חמאס מתים כעת. היכולת הצבאית שלו נהרסה. ישראל השלימה כמעט את כל המטרות הצבאיות העיקריות שלה מלבד מטרת המלחמה המפורשת להחזיר את החטופים הביתה. וכן, לפעמים סוחרים אסירים בחטופים. כמו שזה עתה החזרנו הביתה למשפחותיהם 16 אנשים חפים מפשע, כולל ארבעה אמריקנים, בתמורה למספר פושעים רוסים. זה לא אומר שהם שווים".
מטה משפחות החטופים במסר לגל הירש, צחי הנגבי ובצלאל סמוטריץ'

לדברי קירבי, "ראיתי שסמוטריץ' אומר שהמתווכות יכפו 'הסכם כניעה'. הוא אומר זאת מכיוון שהנשיא ביידן מכוון את צבא ארה"ב למזרח התיכון כדי להגן ישירות על ישראל מפני התקפות אפשריות של איראן או מיליציות הנתמכות על ידיה. הנשיא ביידן מוכן לעשות הכול כדי להגן על ישראל מפני התקפות אפשריות. זו הפעם השנייה שהוא יעשה זאת תוך ארבעה חודשים. הרעיון שהוא יתמוך בעסקה שמותירה את ביטחון ישראל בסיכון הוא פשוט שגוי עובדתית. זה שערורייתי. זה אבסורד".
קירבי ציין כי בקטאר הבטיחו לאמריקנים שבפסגה שצפויה ביום חמישי הבא, תהיה גם נציגות מטעם חמאס.
בפודקאסט "120 ואחת" עם מורן אזולאי התייחס השבוע סמוטריץ' לסנקציות האמריקניות נגד מתנחלים וארגונים, ואמר כי "מדובר בצעד לא לגיטימי של הממשל בארצות הברית. אנחנו שותפים וידידים, ויש בינינו מחלוקות לא מאתמול, אך יש לנו ערכים משותפים ואינטרסים משותפים, וניסיון לכפות הקמת מדינה פלסטינית באופן חד צדדי, הוא בלתי מתקבל לדעת, וזה מה שעושות הסנקציות. הסנקציות על המתיישבים ביהודה ושומרון נועדו לעשות דה-לגיטימציה להתיישבות ולמתיישבים. אגב, לצה"ל, אני מזכיר לך, רצו להטיל סנקציות על נצח יהודה, אני שמח שכאן הם התעשתו, תפסו רגע אחד קודם.
"אני לא חושש על עצמי, אם זה מחיר שאני צריך לשלם כדי להציל את עם ישראל מאיום קיומי שנקרא המדינה הפלסטינית, אני עושה את זה בשמחה", הוסיף סמוטריץ'. "אף אחד, ושום דבר לא יזיז אותי מהפעולות שאני עושה במשרד הביטחון, מהבנייה, מההסדרה, מהקמת היישובים, מסלילת הכבישים, בשום פנים ואופן לא. אבל אני אומר שוב, וצריך לומר את זה. אלה לא סנקציות נגד המתיישבים. אלה צעדים שמנסים לכפות עלינו באופן חד צדדי הקמת מדינה פלסטינית שתסכן את קיומה של מדינת ישראל. ועל זה מה שנאמר על גופתי המתה".