המזוודות האבודות של נתב"ג

"באתי פעמיים ולא מצאתי, נקווה שבפעם הבא המזל יהיה לטובתי". שתי עובדות של רשות שדות התעופה קיבלו הבוקר (שלישי) את פניהם של עשרות ישראלים ותיירים שהגיעו לעמדת הבדיקה לפני הכניסה לאזור המסועים בנמל התעופה בן גוריון. "לפחות הפעם לא ניתן לומר שזו בעיה שיש רק בישראל", אמרה היילי מארה"ב שאיבדה את תיקה ומסתובבת בארץ כבר שבוע.
שרת התחבורה מרב מיכאלי ערכה היום מסיבת עיתונאים שיוחדה לנושא המזוודות. "לא הייתה ביזה", הדגישה. "אני יודעת שרק אתמול הוחזרו 150 מזוודות לבעליהן. הבעיה נובעת מבלגנים בשדות תעופה אחרים של חברות התעופה. יש כאן כל הזמן עבודה משמעותית להחזיר מזוודות, אבל גם להתמודד עם אלו שאין עליהן זיהוי, כאלו שלא שמו או נפלו בדרך. נעשה מאמץ ממוקד שכמה שפחות אנשים יאבדו את המזוודות שלהם".
ברשות שדות התעופה מעריכים כי בין 100 ל-200 מזוודות נשארות מאחור בכל יום. מדובר לדברי גורמים במספר קטן לעומת 40 אלף המזוודות שעוברות בשדה. הסיבה להישארותן היא מעבר של עוד שיקוף ביטחוני לפני הטיסה והמחסור בכוח אדם שיעביר אותם מהשיקוף למטוס.
5 צפייה בגלריה
המזוודות האבודות
המזוודות האבודות
המזוודות האבודות
בתור המשתרך ראינו ישראלים ששבו מאוסטריה, צרפת וגרמניה ללא מזוודותיהם, לצד תיירים מאירופה וארה"ב שנחתו בארץ הקודש לביקור את מרביתו הם מעבירים בבית הנתיבות. בצילומים של מחפשי כבודתם שהועברו ל-ynet ניתן לראות בבירור מאות מזוודות מסודרות ליד שלושה מסועים באולם הכניסה לישראל. במקביל יש אולם נוסף שבו שמורות מזוודות שלא יצאו מהארץ עם טיסתן המיועדת.
אף על פי שבין כל העומדים בתור אין שום קשר, נדמה שהם כבר הפכו לקהילה לא מסודרת. כל אחד מהם לא נכנס לאולם רק לחפש את המזוודה האישית שלו, אלא מצלם תגיות ומנסה ליצור קשר עם אחרים. זו כנראה התולדה של קבוצת "המזוודות האבודות של נתב"ג", שעליה דיווחנו בתחילת השבוע.
רותי מחפשת את המזוודה שלה כבר שבועיים, זו הפעם השנייה שלה באולם. "טסתי מאורלנדו דרך קנדה לישראל והמזוודה לא הגיעה. הייתי פה בשבוע שעבר ולא מצאתי, חזרתי שוב היום ואני לא יודעת מה לעשות", סיפרה. "עברתי בין כל המזוודות ואני לא יודעת מה לעשות. לא אמרו לי שהיא פה, אבל אני מנסה. מילאתי טופס אצל החברה, אבל הם לא יודעים באמת איפה המזוודה שלי".
דורית נאור, ששבה מפריז בסוף יוני, סיפרה גם היא שזו לא הפעם הראשונה שלה בשדה. "בחברת התעופה אמרו לי שהמזוודה לא עזבה את הארץ ולבוא לחפש כאן. זו הייתה חתיכת עוגמת נפש לנחות בפריז לחופשה של חמישה ימים ובחלק מהם את בשיחות עם חברת תעופה ובקניות כי לא היו לי בגדים. אני באמת מאמינה שהם לא עושים מספיק כדי להיכנס לעובי הקורה ולחפש אנשים".
נאור סיפרה עוד כי כבר ביום השני לחזרתה לארץ, היא נאלצה לשוב לנתב"ג. "לא קיבלתי שום טלפון ופשוט באתי. לפי דעתי, הם לא מתאמצים מדי לחפש אנשים".
למרות העדויות הקשות, מחפשי המזוודות מספרים כי ראו היום כמה עובדים שנכחו במקום והתקשרו לבעלים. "יש שם אחד או שניים כאלו", סיפר אייל שנחת מלונדון ללא מזוודותיו. "אחד מהם אמר לי שהם מאמינים שביום שישי יבואו רבים לאסוף את המזוודות כי הם התקשרו לבעליהן ושמים אותן בצד. זו עבודת נמלים מה שהם עושים, אבל לי הם לא הצליחו למצוא".
במסיבת העיתונאים ששרת התחבורה מיכאלי ערכה היום, היא אמרה עוד בהתייחסה לתפקוד שדה התעופה בימים אלה כי "גם כאן רואים את התוצאה שרואים בפקקים בכבישים, זו פשוט הזנחה של שנים והנהגה שלא ראתה מספיק את הנולד ולא תכננה קדימה.
"בוודאי ראיתם שבהית'רו באנגליה הודיעו לחברות התעופה שהן לא יכולות למכור יותר כרטיסים לקיץ כי השדה לא מסוגל לעמוד בעומסים. ההנחיה החד-משמעית שלי, שלשמחתי לא הייתי צריכה לשכנע בה את המנכ"ל של הרשות, היא שאנחנו לא נבטל טיסות. זה כדי למנוע עליית מחירים בטיסות".
במהלך דבריה, התייחסה מיכאלי לאפשרויות של הקמת שדה תעופה נוסף: "מדינת ישראל הולכת מאבדת קרקעות של שטחים שיאפשרו לנשום כאן. ההחלטה שבוטלה לעשות שדה תעופה משלים ברמת דוד הייתה גורמת לנזק היקפי מאוד גדול. לצערי, הממשלה לא ממשיכה, אילו הייתה ממשיכה היינו מקבלות החלטה על מקומות אחרים שבהם צריך להקים יותר משדה תעופה אחד, בצפון ובדרום".