רבקה צינמן בבית החולים, הבוקר
(צילום: עינב חלבי)

הוריו של מתן צינמן, הילד בן ה-6 שנהרג אתמול בתאונה חזיתית עם מכונית פלסטינית באזור בנימין, טענו הבוקר (יום ה') כי מדובר היה בפיגוע, ולא בתאונה. במשטרה מתייחסים להתנגשות כאל תאונת דרכים וטרם התייחסו לטענות, אותן השמיעה אמו של מתן גם אמש, זמן קצר לאחר האסון. חוקרי המשטרה ממשיכים לחקור את נסיבות המקרה.
"זו לא הייתה תאונת דרכים", סיפרה הבוקר האם, רבקה צינמן, ממיטתה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, שם אושפזה אחרי שנפצעה קל בתאונה ומטופלת בעקבות כמה שברים בגופה. "הכביש היה פנוי, גם מהנתיב השני, והרכב פשוט ראה אותי ובזווית חזקה האיץ אליי. אני ניסיתי לזוז, ניסיתי להתחמק מזה ופשוט – בום, נכנס בנו".
"הבן שלי שהיה לידי הוא קיבל מכה רצינית בבטן, עבר ניתוח, והבן הקטן שלי - הוא נרצח מתאונה מכוונת. זו תאונה מכוונת. הם רצו לפגוע בי ואני מבקשת שיפתחו חקירה על הנושא, שזה בעצם פיגוע טרור ולא תאונת דרכים סתמית. הייתי בהכרה מלאה כל הזמן, וראיתי בדיוק מה קרה. זה היה בכוונה".
4 צפייה בגלריה
מתן צינמן
מתן צינמן
חיים ורבקה צינמן, ובנם מתן שנהרג. "זו לא הייתה תאונה סתמית"
(צילום: עינב חלבי)
גם האב, חיים צינמן, טען כי מדובר היה בפיגוע של ממש. "האוטו נסע אליהם, פשוט נסע אליהם. רבקה עצרה כמה שהיא יכולה, היא ניסתה לסטות לצד השני. הוא פשוט פגע בה במכוון, במתכוון, ולא היה מה לעשות, פשוט לא היה מה לעשות. ממש מקרה טרור לכל דבר ועניין". כאמור, המשטרה טרם התייחסה לטענות, וממשיכה להתייחס לאירוע כאל תאונת דרכים.
האב הוסיף: "המציאות ממש ממש קטסטרופלית, חד משמעית. האנשים מתחלקים בין שתי מכוניות כדי לנסוע, כמשפחות. אני נסעתי באוטו אחד, אשתי רבקה נסעה באוטו אחר. אנשים מתחלקים. אנשים מפחדים לנסוע בכבישים, אנשים לוקחים יותר מרחק בין מכוניות, אנשים נוסעים לאט יותר, אנשים לא יודעים מה יהיה אחרי העיקול, לא יודעים. פשוט מעשה של הפקרות וקטסטרופה בכבישים פה, ממש ככה. זה מקרה טרור לכל דבר ועניין המקרה הזה".
4 צפייה בגלריה
 משפחת צינמן, מתן ז''ל הראשון משמאל
 משפחת צינמן, מתן ז''ל הראשון משמאל
משפחת צינמן. מתן ז''ל הראשון משמאל
(באדיבות המשפחה)
לדבריו, "אני כועס ועצוב וחסר אונים, והמציאות הזאת חייבת להשתנות. היא חייבת להיות שונה, בשביל כולנו. זה משפחות של כולנו. המשפחות שלנו, אנחנו נוסעים 20 דקות ואנחנו בירושלים, אריאל. אנחנו לא חיים במדינה אחרת, לא חיים בעולם אחר, זה הבית שלנו. אין לנו בית אחר, זה הבית שלנו".
התאונה, נזכיר, התרחשה אמש ליד צומת מעלה לבונה. מחקירה ראשונית עלה כי הרכב הפלסטיני סטה מנתיבו והתנגש ברכב שבו נסעה משפחת צינמן. בתאונה נהרג מתן בן ה-6, שהיה אמור לעלות לכיתה א': הוא פונה במצב אנוש לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. אחותו בת ה-12 נפצעה קשה, אח נוסף, בן 10, נפצע באורח בינוני ואח אחר, תינוק בן חצי שנה, נפצע קל. האם נפצעה כאמור באורח קל. מהרכב הפלסטיני פונו גבר ואישה שנפצעו באורח בינוני.
4 צפייה בגלריה
רבקה עטרה צינמן
רבקה עטרה צינמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הצוותים המקצועיים של מועצת בנימין והיישוב שבות רחל מטפלים בצורכי המשפחה והקהילה. עובדים סוציאליים מלווים את בני המשפחה שמאושפזים בבתי החולים. "אנחנו עוטפים את המשפחה ואת היישוב שבות רחל בשעה הקשה הזו", אמר ראש מועצת בנימין ישראל גנץ. הוא הוסיף: "זהו אירוע נורא שנעשה על-ידי בני עוולה ערבים שמשתוללים על הכבישים לאחר שמדינת ישראל נוהגת ביו"ש כחצר האחורית ללא אכיפה. לצערנו, כפי שזעקנו ואנו זועקים מדי יום, גם לפערי פיתוח הכבישים בעשורים האחרונים ביהודה ושומרון יש מחיר דמים כבד".
התאונה התרחשה על רקע טענות חוזרות ונשנות לכאוס בכבישי יהודה ושומרון, וטיפול לקוי של המשטרה בתופעה. רק לפני חודש פורסם ב-ynet דוח מיוחד של מרכז המחקר של הכנסת, ובו פירוט המצב התחבורתי בכבישים שמעבר לקו הירוק. הסיבות העיקריות נוגעות לעובדה שלמשטרה אין יכולת לאכוף גביית קנסות של דוחות תנועה, ולכך שאין מעקב על מכוני הרישוי שמעניקים אישורי תקינות לרכבים פלסטיניים.
4 צפייה בגלריה
הזירה בכביש 60
הזירה בכביש 60
זירת התאונה בכביש 60
(צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
פקד תומר אליה, קצין יחידת התנועה בשומרון, הסביר ל-ynet כי "המחוז שלנו מתמודד עם מורכבות שונה מאוד ממחוזות אחרים. יש לנו כאן התמודדות עם אוכלוסייה פלסטינית - אתגר ברמת האכיפה. בנוסף, צריך לזכור שהתשתיות כאן ביהודה ושומרון עדיין דרושות שיפור ניכר. אנחנו על קצה גבול היכולת ופועלים יום יום כדי למגר את תאונות הדרכים".
פורסם לראשונה: 11:42, 28.07.22