טקס החילופים במשרד החינוך

שר החינוך הנכנס יואב קיש אמר הבוקר (ראשון) בטקס החילופים במשרד החינוך כי בכוונתו להביא ל"שינוי כיוון" של משרד החינוך בזמן כהונתו. "זה לא סוד שאנחנו לא שותפים לאותה דרך", אמר קיש לשרה היוצאת שאשא ביטון. קיש ציין כי בכוונתו להוציא לפועל את הסעיף בהסכם הקואליציוני, לפיו יתאפשר חינוך חינם לתינוקות ופעוטות בגילי 3-0. ynet מעביר בשידור ישיר את טקסי החילופים במשרדי הממשלה השונים.
7 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד החינוך
טקס חילופי שרים במשרד החינוך
שאשא ביטון וקיש, היום. יחסוך בחפיפה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"בכוונתי לפעול לביטול החלטת הממשלה היוצאת בדבר הוצאת הלימודים ההומניים, לרבות תנ"ך והיסטוריה מתוכנית הלימודים התיכוניים. נשיב את המקצועות האלה לתוכניות ההוראה בתיכונים ובבגרויות", אמר קיש עוד, בצל הרפורמה בבגרויות של השרה היוצאת שאשא ביטון. הוא ציין גם כי ביקש מנתניהו לקבל את תיק החינוך עוד לפני חודש.
לפני קיש נאמה השרה היוצאת שאשא ביטון. באחד הרגעים בנאום, היא קראה לקיש להקשיב לדבריה בנאום ואמרה: "זה יחסוך לך בחפיפה". קיש השיב לה: "הקשבנו שנה וחצי".
שאשא ביטון ציינה בנאומה כי היא מעריכה שהמסעות לפולין יחודשו בקרוב. "יש לי מתנת פרידה אדוני השר", אמרה. "בחודשים האחרונים פעלנו יחד עם השב"כ כדי למצוא פתרונות, וגם בסוגיית התכנים. סוגיית התכנים נפתרה. אנחנו ממש בימים האלו מקווים לסגור ולסיים את כל מה שקשור לסוגיית האבטחה ואני מעריכה שבתקופה הקרובה ממש המאמצים האלה יישאו פרי".

הורוביץ: "לא לטפל בגלל אמונה? זה סוף מערכת הבריאות"

שר הבריאות היוצא ניצן הורוביץ תקף בטקס החילופים במשרד הבריאות עם אריה דרעי את תוכנית הקואליציה לשנות את חוק האפליה, כך שאדם יוכל לסרב לספק שירות במקרה שזה נוגד את אמונתו ושהשירות יכול להינתן במקום קרוב אחר. הורוביץ התייחס בין השאר לאמירות של השרה אורית סטרוק. "הדברים ששמענו לאחרונה הם דברים שאסור להעלות על הדעת", הוא אמר.
7 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הבריאות
טקס חילופי שרים במשרד הבריאות
(צילום: דוברות משרד הבריאות)
לדברי הורוביץ, "השוויון בבריאות הוא ערך עליון שעלינו לשמור עליו מכל משמר. אסור לנו להכניס פוליטיקה לטיפול הרפואי. חס וחלילה. זה יהיה אסון. שרופא לא ייתן טיפול לאדם כזה או אחר כי זה נוגד את אמונתו? זה סופה של מערכת הבריאות, של המוסר הישראלי וגם היהודי. זה לא יקרה לעולם. הרעיון הנורא הזה לא יחדור למערכת הבריאות".
הורוביץ הוסיף: "לא משנה אם זו נפש של ערבי או יהודי, גבר או אישה, הומו או סטרייט, עשיר או עני – במערכת הבריאות שלנו יש רופאים מכל מגזר מין ונטייה. זו המערכת הכי מעורבת בארץ. הם נותנים טיפול שווה לכולם, וכך זה יימשך". הטקס בין דרעי להורוביץ לא היה פתוח לתקשורת, ולא תועד.
גם מנכ"ל משרד הבריאות היוצא נחמן אש ביקר בדבריו את תוכנית הקואליציה. "אני מבקש ממך לשמור על מה שעלול להיראות כאפליה במערכת", אמר אש לדרעי. "באופן אישי אני מתבייש בכך שיש צורך בקמפיין של מניעת אפליה במערכת הבריאות". השר הנכנס דרעי ציין בדבריו בטקס כי "משרד הבריאות הוא אתגר גדול וחשוב מאוד. לקחתי על עצמי את התפקיד כי אני רואה בו חשיבות ומשמעות רבה. באנו לעבוד ולעשות טוב לכל אזרחי ישראל ובעזרת השם, כך נעשה".

דרעי על כאוס הדרכונים: "להעביר כמה שיותר לדיגיטל"

גם במשרד הפנים התקיים היום טקס חילופים. איילת שקד, שעוזבת את הפוליטיקה לפחות נכון לעכשיו, פינתה את מקומה לשר הפנים החוזר אריה דרעי. "לפני שנה וחצי אני הייתי השרה הנכנסת ואתה היית היוצא. אמרת שתחזור תוך שלושה חודשים, אבל זה לקח קצת יותר. אני מחזירה את המשרד במצב מצוין", אמרה שקד לדרעי.
שקד התעלמה בדבריה ממצוקת התורים הקשה ברשות האוכלוסין, ואמרה שהיא מקווה להמשיך קידום הפטור מוויזה לארה"ב. דרעי מצידו ענה לשקד בהומור: "אז טעיתי. לקח קצת יותר משלושה חודשים, לא נורא".
7 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הפנים
טקס חילופי שרים במשרד הפנים
דרעי בטקס החילופים במשרד הפנים
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הפנים
טקס חילופי שרים במשרד הפנים
(צילום: עמית שאבי)
בהמשך התייחס גם לסוגיית הדרכונים ותעודות הזהות: "יש לנו מדינה אחת בעולם ליהודים. יש לנו גם משימות הומניות, ומצד שני צריך לזכור שרשות ההגירה צריכה גם לתת שירות לתושבים. זה מה שמעניין אותם בפועל - תוך כמה זמן אני מקבל דרכון, תוך כמה זמן אני מקבל תעודת זהות. אנחנו חייבים להעביר כמה שיותר שירותים לדיגיטל. יש טכנולוגיה וצריך להשתמש בה ולרכוש אותה. זה אחד הדברים הראשונים שאני אעשה".
דרעי הוסיף עוד כי "הדיור זה הדבר הכי חשוב, לכל המגזרים, לכל הגילים. נכון, אני לא שר השיכון, אבל יש לנו משימה חשובה מאוד. צריך לדאוג שיהיה מלאי ענק של תכנון דירות. שלא יגידו שחסר. צריך גם היתרים, צריך שזה יתבצע בפועל. נצטרך להתמודד עם זה כממשלה להתעסק ואני אהיה שותף פעיל בזה".

גולדקנופף עקץ: "לא באנו לגזור קופונים"

במשרד הבינוי והשיכון התקיים הבוקר גם טקס החילופים בין השר היוצא זאב אלקין לשר הנכנס יצחק גולדקנופף. "גם לפריפריה מגיעה התחדשות עירונית. אין דבר יותר חברתי מזה. אני מקווה שאתה תצליח איפה שאנחנו נכשלנו בהיערכות לרעידות אדמה וחיזוק מבנים", אמר אלקין לגולדקנופף. "איפה שאפשר לעשות התחדשות עירונית - בעיניי זה משתלם יותר, אבל איפה שלא - חשוב להשקיע בנושא של חיזוק מבנים".
7 צפייה בגלריה
זאב אלקין ויצחק גולדקנופף
זאב אלקין ויצחק גולדקנופף
אלקין וגולדקנופף בטקס החילופים במשרד השיכון
(צילום: עמית שאבי)
(צילום: אלי מנדלבאום)

השר גולדקנופף אמר כי "אין זה סוד כי התנעת תהליכים בתחום הנדל"ן אורכת זמן. המשימה שלנו היא לקצר את הזמן או להאיץ את התהליכים". לדבריו, "באנו לשרת את אזרחי ישראל, לקדם את ערכי השוויון ולקיים את ישוב הארץ. יש לנו חובה מיוחדת לחיילים משוחררים. בלתי מתקבל על הדעת שאלו המקדישים את מיטב שנותיהם למען ביטחונם של אזרחי ישראל, יעמדו כעניים בפתח בבואם להקים בית, ויזדקקו לנדבות בשביל לכסות את דמי השכירות".
עוד אמר גולדקנופף כי "יש לנו חובה לעמלי התורה - האברכים המסתפקים במועט ומבקשים קורת גג. יש לנו חובה לכל הזוגות הצעירים מכל המגזרים – ללא הבדל דת, גזע או השקפה. לא נהיה סקטוריאליים ולא מגזריים. בעיית הדיור משותפת לכולם ונפעל בעזרת השם לסייע לכולם". גולדקנופף גם עקץ את אלקין שאמר בעבר כי השר הבא אחריו "יגזור את הקופון" על מעשיו - ואמר: "לא באנו לגזור קופונים, לא באנו לגזור סרטים. באנו להיטיב. באנו למלא את חובותינו - איננו עושים חשבונות של קרדיט".
אלקין בריאיון לאולפן ynet, הבוקר
(צילום: אלכס גמבורג, אסף חן)

השר הנכנס התייחס בדבריו גם לאמירתו בחודש שעבר, לפיה אינו יודע שיש משבר דיור. "באותה ועידה, כשהתייחסתי לעובדה שאני מגיע לתפקיד נטול דעות קדומות, אמרתי ש'אינני מכיר את משבר הדיור'. כמובן שהכוונה לא הייתה ש'אין משבר', אלא שאני חדש בתפקיד ולכן אינני מכיר מספיק את הגורמים למשבר הדיור. אני תפילה ותקווה שנוכל כולנו בסוף הקדנציה לומר ש'איננו מכירים את משבר הדיור'". 
טקסי חילופים התקיימו היום גם במשרד האנרגיה שם החליף ישראל כץ את קארין אלהרר, במשרד הרווחה שם החליף יעקב מרגי את מאיר כהן (ויחד איתו גם השר יואב בן צור שישמש שר במשרד הרווחה). טקס נוסף היה במשרד המורשת, שם החליף עמיחי אליהו את זאב אלקין.
בסביבות השעה 13:30 החלו הטקסים במשרדים הבכירים יותר: בצלאל סמוטריץ' ואביגדור ליברמן יקיימו טקס חילופים במשרד האוצר; ניר ברקת ואורנה ברביבאי יקיימו טקס במשרד הכלכלה; ובשעה 14:30 יקיימו יואב גלנט ובני גנץ טקס חילופים במשרד הביטחון.
7 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד האנרגיה
טקס חילופי שרים במשרד האנרגיה
טקס החילופים במשרד האנרגיה
(צילום: שלו שלום)
7 צפייה בגלריה
ברקת וברביבאי בפגישת חפיפה, הבוקר
ברקת וברביבאי בפגישת חפיפה, הבוקר
ברקת וברביבאי בפגישת חפיפה, הבוקר
(צילום: תקשורת משרד הכלכלה והתעשיה)
קודם לכן, בשעה 14:00, צפוי טקס חילופים בצל אווירה מתוחה בין השר לביטחון פנים לשעבר עמר בר-לב לשר הנכנס איתמר בן גביר. יו"ר עוצמה יהודית הרבה לתקוף את בר-לב על פעילותו ומדיניותו, ובעבר השניים התעמתו עד כדי כמעט עימות פיזי בזירת הפיגוע בחדרה שבו נפלו שני לוחמי מג"ב.
במשרד המשפטים ובמשרד התחבורה לא צפויים היום טקסים. שרת התחבורה מירי רגב בחרה להימנע מקיום טקס עם השרה היוצאת מרב מיכאלי, וכך עשה גם יריב לוין עם גדעון סער. השניים קיימו שיחת חפיפה במקום. גם במשרד הכלכלה התקיימה היום פגישת חפיפה בין אורנה ברביבאי לניר ברקת.
פורסם לראשונה: 10:43, 01.01.23