תיעוד פיגוע הירי ליד חרמש

בהתנחלות חרמש שבצפון השומרון, שסמוך אליו נרצח בפיגוע ירי מאיר תמרי, מנסים להבין מדוע הציר לא היה מאובטח אתמול בבוקר (שלישי) - וטוענים כי בשנים האחרונות הפסיקו עם איוש העמדות באזור בכל שעות היממה. "התחושות מאוד מאוד קשות ביישוב", סיפרה אושרת רובין מחרמש, "זה מרסק את תחושת הביטחון, אנחנו זועקים כמה שנים שאין פה אבטחה. יש לנו סך הכול ארבעה חיילים ביישוב, הציר פה לא מאובטח, אין לנו שמירה חוץ מהשמירה בכניסה ליישוב".
מאיר הגיע לפני כחמש שנים עם אשתו טל להתנחלות בצפון השומרון, לשניים היו שני ילדים קטנים - בני שנה ושלוש - ורק לאחרונה סיים לבנות את בית המשפחה בחרמש. הבוקר, יממה לפני יום הולדתו ה-32, הוא נורה למוות מרכב חולף בידי מחבלים, שנמלטו מזירת הפיגוע. בתיעוד שבנגן הווידאו בפתח הכתבה נראה רכב המחבלים (בצבע לבן) עוקף את רכבו הכחול של תמרי, הם נצמדו אליו ונעצרו - אז ככל הנראה פתחו באש לעברו ונמלטו מהמקום. הוא יובא היום למנוחות, בשעה 13:00 בבית עלמין שקד בשומרון.
6 צפייה בגלריה
תיעוד פיגוע הירי שבו נרצח מאיר תמרי ליד חרמש
תיעוד פיגוע הירי שבו נרצח מאיר תמרי ליד חרמש
תיעוד פיגוע הירי שבו נרצח מאיר תמרי ליד חרמש
אושרת רובין ועופר לוי מצפון השומרון, על המחדל שהוביל לפיגוע
(צילום: שאול גולן)

זירת הפיגוע בצפון השומרון, אתמול
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א, TPS)

6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בחרמש
זירת הפיגוע בחרמש
זירת הפיגוע בחרמש, שכעת מאובטחת. "פאשלה גדולה"
(צילום: שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
מאיר תמרי ז"ל
מאיר תמרי ז"ל
מאיר תמרי והרכב בו נורה
מהחקירה הראשונית עלה כי מחבלים ירו לעבר האב ולשני ילדים ככל הנראה שבעה כדורים מרובה M-16, ונמלטו לפי ההערכות צפונה, לכיוון ג'נין. ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח תנחומים למשפחת הנרצח ה-20 בפיגועי ירי מאז כינון ממשלתו השישית, והראשון זה כחודשיים, והבטיח כי כוחות הביטחון יגיעו אליהם. "כוחותינו מנהלים כעת מרדף אחר המחבלים כדי לסגור איתם חשבון - והוא ייסגר בהקדם. כפי שהגענו עד היום לכל מחבל וסגרנו איתו חשבון - כך נעשה גם הפעם", כתב נתניהו ברשתות החברתיות.
גם נשיא המדינה התייחס לפיגוע הקטלני ואמר כי "הלב דואב על הירצחו של מאיר תמרי ז"ל בידי מחבלים נתעבים בפיגוע הנורא בצפון השומרון. מאיר ומשפחתו זה עתה סיימו לבנות את ביתם ביישוב חרמש, בית שבנה במו ידיו ולא יזכה לגור בו".
לטענת אנשי השומרון, נוכחות של חיילים באזור הייתה יכולה למנוע את הפיגוע. "זה גם עניין של נראות, ברגע שרואים חיילים - זה מרתיע", מסבירה אושרת, "עם כמה שזה כואב להגיד את זה, הכתובת הייתה על הקיר, הכתובת הייתה על הקיר לגמרי. אנחנו ממש זועקים, ביחד עם ראש המועצה שלנו יוסי דגן, שבאמת תתעוררו. חבל שדברים זזים רק לאחר אסון, אז נזכרים פתאום ומבטיחים 'אנחנו נאייש', וזה עצוב שזה ככה".
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בחרמש
זירת הפיגוע בחרמש
"ברגע שרואים חיילים זה מרתיע. הכתובת הייתה על הקיר"
(צילום: שאול גולן)
ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן מתייחס לפיגוע
(צילום: איתן גליקמן)

6 צפייה בגלריה
אזור פיגוע הירי סמוך לחרמש
אזור פיגוע הירי סמוך לחרמש
אזור פיגוע הירי סמוך לחרמש
פעילות כוחות צה"ל בעקבות הפיגוע בחרמש
(צילום: דובר צה"ל)

לדבריה, "יש לנו פה פילבוקס שהוא לא מאויש, יש פה מחסום שהא פתוח, שאין שם שום שמירה". גם עופר לוי, ממבוא דותן, שם רק לפני יומיים מחבלים ירו לעבר רכבים, אמר כי מחדל האבטחה באזור עצום. "זו פאשלה הכי גדולה של הצבא", אמר. לדבריו, "אם היו פה חיילים זה לא היה קורה, אין פה שאלה. הוא טען כי עד לפני כמה שנים היישובים בצפון השומרון היו מאובטחים 24 שעות ביממה ומאז שהורידו אותם "הגזרה מתחממת ונהיה בלגן".
לוי ציין כי הירי לעבר רכבים במבוא דותן רק שלשום היה צריך להדליק נורה אדומה בצבא. "המח"ט או האלוף היו צריכים להבין שהמצב לא טוב. יש את המודיעין. צריך להחזיר את החיילים לעמדה הזאת, העמדה הזאת נמצאת בדיוק עשר מטר לפני הסיבוב ליישוב, ששם קרה הפיגוע, והם פשוט נמלטו". לוי הבהיר כי "לא החיילים עצמם אשמים".
אך על אף הביקורת, יש לציין כי החל מתחילת השבוע שעבר נעצרו בפיקוד המרכז 77 מבוקשים שעברו להמשך חקירת כוחות הביטחון. בין המבוקשים, מחבל שביצע פיגוע ירי וניסיון הצתה לעבר אוטובוס חיילים במרחב הבקעה והעמקים. בנוסף, כוחות צה"ל החרימו 16 נשקים ונטרלו מעבדת מטעני נפץ. בצה"ל אף פרסמו סרטון שבו ניתן לראות את פעילות כוחות הביטחון באזור הפיגוע מאז שעות הצהריים.

הטרור מכה פעמיים

אשתו של מאיר תמרי, טל, היא בתו החורגת של בנימין הורגן, שרעייתו הראשונה אסתר נרצחה באכזריות בפיגוע ביער ריחן בשלהי 2020. בנימין נישא בשנית לאמה של טל תמרי, שכעת שכלה את בעלה מאיר.
6 צפייה בגלריה
מוחמד מרוח כבהא, אסתר הורגן ז"ל
מוחמד מרוח כבהא, אסתר הורגן ז"ל
המחבל מוחמד כבהא ואסתר הורגן, שבעלה נישא בשנית לאמה של רעיית הנרצח
(צילום: תקשורת שב"כ)
הורגן, אם לשישה מטל מנשה בצפון השומרון, הייתה בת 52 במותה. ב-20 בדצמבר 2020 היא יצאה לריצת בוקר ביער הסמוך לביתה. לפי כתב האישום שהגישה הפרקליטות הצבאית, המחבל מוחמד כבהא בן ה-40, שנידון למאסר עולם, אסף פטריות ביער ריחן, תוך שהוא מתכוון גם לבצע פיגוע ומחכה לקורבן.
הוא פגש בהורגן, וכאשר מבטיהם הצטלבו - היא החלה לברוח תוך שהוא דולק בעקבותיה. אחרי כ-15 מטרים השיג אותה. המחבל אחז בידיה תוך שהיא צועקת, השליך אותה לעבר גל אבנים, הרים אבן והכה בראשה עד שגופה הפסיק לזוז וקולה נדם.
לאחר הרצח חזר המחבל לביתו, התקלח, החליף בגדים ונמלט להרים. הוא נעצר בתום מצוד נרחב שנמשך ארבעה ימים. כחודש וחצי לאחר הפיגוע ביתו של כבהא בכפר טורה שבאזור ג'נין נהרס חלקית. על פי כתב האישום ההחלטה לבצע פיגוע גמלה בלבו של כבהא לאחר שחברו, האסיר כאמל אבו וער, מת בכלא הישראלי. בכתב האישום צוין כי כבהא בחן מספר אפשרויות לפיגוע, ואף שקל לירות על חיילים, אך ויתר על הרעיון בשל "מחירו הגבוה של כלי הנשק".
פורסם לראשונה: 18:26, 30.05.23