מבקר המדינה: "המחבלים צריכים להבין שהטרור לא משתלם, גם כלכלית"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן קרא היום (שלישי), בצעד חסר תקדים, לממשלה להגיש תביעות אזרחיות נגד פלסטינים בגין עבירות טרור. בדברים שנשא בפקולטה למשפטים במכללה למינהל, קרא המבקר למקבלי ההחלטות לקזז כספים מהרשות הפלסטינית.
כמו כן, פנה המבקר לשר המשפטים וליועצת המשפטית לממשלה לפעול בנושא. המבקר האמון על בדיקת סדרי מינהל וכספים, מחבר בימים אלה דו"ח על מבצע שומר החומות, אך דבריו בעלי נימה פוליטית יוצאי דופן ביחס לתפקידו וסמכויותיו.
1 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן יקיים מסיבת עיתונאים בנושא האסון בהר מירון
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן יקיים מסיבת עיתונאים בנושא האסון בהר מירון
"ההתפרעויות במאי ופיגועי הטרור ממחישים את הצורך באכיפה אזרחית". אנגלמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"בימים אלו אזרחי ישראל חווים גל טרור רצחני שכבר גבה את חייהם של 14 נרצחים ועוד רבים אחרים נאלצים להתמודד שעה שעה עם הפציעות שהמחבלים גרמו להם. רק היום היה פיגוע נוסף", אמר המבקר.
"בדו"ח שפרסמנו לפני כמה חודשים התברר שיש כלי אחד פשוט ואפקטיבי שמדינת ישראל לא משתמשת בו במאבק נגד הטרור והוא הגשת תביעות אזרחיות נגד מחבלים. בין אם הם תושבי מדינת ישראל ובין אם פלסטינים. במקרה כזה ניתן לעשות זאת באמצעות קיזוז כספים מהרשות הפלסטינית", הוסיף המבקר.
לדבריו, "המחבלים צריכים להבין שהטרור לא משתלם, גם כלכלית. מדינת ישראל מפצה את נפגעי הטרור, ב-2019 שילם המוסד לביטוח לאומי לנפגעי פעולות האיבה 540 מיליון שקל אבל בשנים 2019-2018 המדינה כלל לא הגישה תביעות אזרחיות כלפי מחבלים. בקרוב נפרסם דו"ח על מבצע שומר החומות, מלבד הפגיעות בנפש והפרעות שהיו במאי 2021 הייתה פגיעה קשה ברכוש ואנו נבדוק את המימוש של כלי האכיפה האזרחי".
אנגלמן הוסיף כי "התפרעויות אלו ופיגועי הטרור של השבועות האחרונים ממחישים את הצורך באכיפה אזרחית. אני קורא מפה לשר המשפטים וליועצת המשפטית לממשלה להפעיל את כלי האכיפה האזרחית. יודגש כי לצורך כך לא נדרשים שינויי חקיקה, צריך רק להחליט שאוכפים, ולאכוף. הדבר חיוני גם לעשיית צדק גם למלחמה בטרור".