גלי סגל ובן בנימין. ניצלו מהטבח במסיבה ברעים. כל אחד מהם איבד את רגלו הימנית. השבוע שניהם התחתנו. הם עמדו מתחת לחופה עם הפרוטזות החדשות שלהם, הקימו משפחה וינסו להשתחרר מטראומת המסיבה ברעים...
1 צפייה בגלריה
גלי סגל ובן בנימין
גלי סגל ובן בנימין
גלי סגל ובן בנימין
(צילום: ריאן פרויס)
אבל חובה לזכור שזהו מקרה יוצא דופן. מאז מחדל אוקטובר, עוד 100,000 אזרחים ישראלים הפכו לאנשים עם מוגבלות בגלל המחדל והמלחמה. הם התווספו למיליון אנשים עם מוגבלות שעד ה-7.10 חיו בישראל.
האם הם יתחתנו? הם יקימו משפחות? הם יעבדו? הם ילמדו באוניברסיטה? סביר להניח שלא, לפי הסטטיסטיקה המערכת החוקים המפלה נגדם. אז מה יהיה איתם?
היחס בישראל לאנשים עם מוגבלות גורם לי להיות מאוד פסימי... אנחנו, עם ישראל בשם הערבות ההדדית, חייבים לדאוג ש-100,000 האנשים הללו יזכו לסיכוי שווה, יהיו בדיוק כמונו.

המספרים קשים לתפיסה

60,000 נפגעי פעולות איבה.
13,000 חיילים וחיילות שנפצעו. לזה צריך להוסיף 20,000 חיילים שלפי הערכות של אגף השיקום במשרד הביטחון ייפצעו עד סוף השנה. וזה לא כולל הלומי קרב, שעליהם נשמע עוד כמה חודשים.
אני מאוד מודאג מהעתיד שצפוי להם במדינה שמפלה אנשים עם מוגבלות כמדיניות. מדינה שבערך 50% מהאנשים עם מוגבלות שחיים בה - מובטלים.
מדינה שיש בה מערכת חוקים מפלה בהגדרה: חוק טפשי שמעודד אנשים עם מוגבלות לא לעבוד ומעניש אנשים עם מוגבלות שעובדים ולוקח להם את הקיצבה החל ממשכורת של 5,700 שקלים
מדינה שיש בה מערכת חוקים מפלה בהגדרה: חוק טפשי שמעודד אנשים עם מוגבלות לא לעבוד ומעניש אנשים עם מוגבלות שעובדים ולוקח להם את הקיצבה החל ממשכורת של 5,700 שקלים.
חוק מזעזע שאוסר על עבודה של אנשים עם מוגבלות נפשית (כולל הלומי קרב ופוסט טראומטיים) בגני ילדים (למה? כי הם מסוכנים לילדים?!).
חוק הזוי שמאפשר לשלם לאנשים עם מוגבלות שכר נמוך יותר, שמותאם למוגבלות שלהם. ולמעשה - חוק שקובע שאנשים עם מוגבלות שווים פחות מכל אחד אחר.
אורן הלמןאורן הלמן
חוק העבדות המודרנית, שקובע שמותר לשלם לאנשים עם מוגבלות שעובדים במפעלים מוגנים שכר של 3-5 שקלים, בלי תנאים סוציאליים. זו עבדות מודרנית על מלא.
ולא דיברנו על החברה ישראלית, אנחנו, שהיא סטיגמטית, ש- 48% אנשים כאן אמרו שלא יסכימו לגור לצד אדם עם מוגבלות נפשית או אוטיזם, וש- 61% לא יסכימו להשכיר להם דירה! ועוד ועוד סקרים איומים.
אורן הלמן היה סמנכ"ל חברת החשמל. הוא פעיל לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה.