ראש העיר עכו על ביטול הלימודים וההיערכות לסופה
(צילום: דוברות עיריית עכו )

שעות לפני הגעתה לישראל של הסופה "כרמל", ברחבי הארץ נשלמות ההכנות לקראתה. בעיריות בודקים את התשתיות וגוזמים ענפים, חברת החשמל העמידה גנרטורים בכוננות ורשויות החירום מכינות את אמצעי החילוץ. כל זאת בתקווה שמערכת מזג האוויר הסוערת תביא איתה רק גשמי ברכה, ולא תגרום לנפגעים. כדי לא לסכן את המורים, התלמידים והוריהם, בנהריה ועכו הוחלט לקיים מחר את הלימודים מרחוק, ובכל מערכת החינוך בוטלו הטיולים והפעילויות מחוץ לבית הספר עד יום רביעי.
מנהל מרכז החיזוי בשירות המטאורלוגי ד"ר עמית סביר אמר כי "מדובר על אירוע מזג אוויר משמעותי, ממושך, שילווה אותנו ממחר עד יום רביעי". הוא ציין כי מחר בבוקר יהיה גשום בצפון ובמישור החוף, ובחצי השני של היום יתפשט הגשם למרכז הארץ ולצפון הנגב. הגשמים יהיו משמעותיים ועלולים לגרום להצפות ולשיטפונות באזור ים המלח ומדבר יהודה. הגשם יימשך עם הפוגות עד יום רביעי, בעיקר בצפון ובמרכז. לדבריו, בסיכום המערכת יהיו מקומות שבהם יצטברו הגשמים ל-100 ואף 150 מילימטרים. "זו לא סערה שלא נראתה כדוגמתה, אבל אירוע משמעותי שכדאי להיערך לו ויש לו פוטנציאל להשפעה נרחבת", אמר ד"ר סביר.
8 צפייה בגלריה
הכנות לקראת סופת "כרמל" בכבאות והצלה מחוז חוף
הכנות לקראת סופת "כרמל" בכבאות והצלה מחוז חוף
הכבאים במחוז חוף מכינים את סירות ההצלה
(באדיבות כבאות מחוז חוף )
8 צפייה בגלריה
צוותי עירייה בקריית ביאליק, מכינים את הציוד לסערת כרמל
צוותי עירייה בקריית ביאליק, מכינים את הציוד לסערת כרמל
גנרטורים בכוננות לפינוי מפגעים בקריית ביאליק
(צילום: דוברות עיריית קריית ביאליק)
המשטרה ומכבי האש פרסמו הנחיות בטיחות לקראת מזג האוויר הסוער: יש להימנע מנסיעות שאינן הכרחיות ומטיולים באזורים שעלולים להיות מוצפים. להימנע מכניסה למפלסים תת קרקעיים, מעליות וחניונים שעלולים להיות מוצפים. להכניס פנימה או לקשור היטב חפצים שעלולים להתעופף ברוח בגגות, מרפסות וגינות. הרוחות עלולות לגרום לקריסת עצים, והציבור נקרא לדווח על מפגעים העלולים לפגוע בעוברי אורח.
הנהגים בכבישים נקראים לנהוג לאט ובזהירות, להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ולהאט משמעותית בעת כניסה לעקומות וביצוע פניות חדות. יש להדליק אורות דרך במהלך כל הנסיעה. כשהכביש רטוב, מרחק הבלימה גדל לכן נדרש לשמור מרחק גדול יותר מהרכב שמלפנים. להימנע מכניסה לשלוליות שלא ניתן להעריך את עומקן. יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים, מכיוון שכניסה עם הרכב לשלוליות ובורות המוסתרים על ידי הצטברות מים על הכביש - עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב.
בתחנות הכיבוי ברחבי הארץ ערכו היום מסדרי מוכנות מבצעית, בדגש על ציוד ואמצעי חילוץ ממים כגון סירות גומי וחליפות מיוחדות. במכבי האש יעבו ויתגברו את המערך המבצעי ומרכזי השליטה, בדגש על שעות הערב והלילה. חברת החשמל תדלקה עשרות גנרטורים ניידים המופעלים בדיזל שנועדו לשמש מקור חשמל חלופי במקרה של פגיעה בתשתיות. צוותי מגן דוד אדום ערוכים עם רכבי 4X4, ג'יפים וטרקטורונים שיופעלו במידת הצורך.
התחזית של דני רופ
(צילום: נויל האריס)

8 צפייה בגלריה
היערכות חברת חשמל לקראת סופת כרמל
היערכות חברת חשמל לקראת סופת כרמל
גנרטורים של חברת החשמל בכוננות למקרה של פגיעה בתשתיות
(צלם: יוסי וייס, חברת החשמל)
8 צפייה בגלריה
עבודות תשתית בחיפה לקראת הסופה
עבודות תשתית בחיפה לקראת הסופה
מפנים את פתחי הניקוז בחיפה
(צילום: דוברות עיריית חיפה)
8 צפייה בגלריה
הכנות לקראת הסופה בצור הדסה
הכנות לקראת הסופה בצור הדסה
חיזוק עצים מפני קריסה בצור הדסה
(צילום: מזכירות צור הדסה)
גם בעיריות כאמור נערכים במיוחד לקראת מזג האוויר. בעיריית ירושלים ייערך אגף התברואה לנקות סחף המצטבר בפתחי הניקוד וחוסם אותם, יופעלו צוותים לפינוי מפגעים ומחלקת גננות תפעיל צוות גוזמים. דחפורים יועמדו בכוננות למידת הצורך. תאגיד המים הגיחון יעמיד בכוננות צוותים לשאיבת מים, והמוקד העירוני יתוגבר למתן מענה לקריאות התושבים.
בחיפה יתוגברו יחידות העירייה משעות הבוקר המוקדמות ויעמדו בכוננות לטיפול בקריסת עצים, רמזורים וקירות תומכים, לטיפול בהצפות ופינוי מכשולים. עובדי מחלקת הדרכים נערכים לטפל בבורות ובמכשולים אחרים שעשויים להיווצר בכבישים ולסכן את הציבור. מפקחי העירייה יסייעו בחסימת כבישים ופינוי תושבים במידת הצורך.
כמו כן נבדקה מערכת הרימזור החדשה שהותקנה לאחרונה במעבר "חלוצי התעשייה". במסגרת העבודות שודרגו המשאבות והוקמה מערכת טכנולוגית הכוללת רמזורים, שלטים אלקטרוניים ומחסומים שנועדו למנוע כניסת כלי רכב למנהרה בעת הצפה. במקביל יקיימו עובדי עירייה סיורים לאורך כל המעברים התת קרקעיים על מנת למנוע כניסת כלי רכב והולכי רגל בעת הצפה.
8 צפייה בגלריה
היערכות לסערה בנס ציונה
היערכות לסערה בנס ציונה
יקלוט את הגשמים מראשון לציון ובאר יעקב. הכנת מאגר המים בנס ציונה
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
היערכות לסערה בנס ציונה
היערכות לסערה בנס ציונה
(צילום: יריב כץ )
שירותי הרווחה בעיריית חיפה נערכים לסייע לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, קשישים ונכים, ולפתיחת מרכזי שהייה לתושבים במקרה של הצפת דירות מגורים. עובדי האגף יערכו סיורים יזומים במטרה לאתר דרי רחוב ולשכנע אותם להתפנות לדירות מסתור זמניות.
"במהלך חודשי הקיץ ביצעה העירייה שורה ארוכה של פעולות היערכות לקראת החורף, שבמסגרתן נוקו בין היתר אלפי פתחי ותעלות ניקוז ונגזמו עצים יבשים ומסוכנים שעלולים לקרוס", אמר אוהד דורפמן, ראש מינהל התפעול בעיריית חיפה. מנמל חיפה נמסר כי החל ממחר בבוקר הוא ייסגר לתנועת אוניות עקב מזג האוויר.
בנהריה יעמוד למבחן הפרויקט העצום של הטיית מי הגעתון והכנסתם לאגמים לפני כניסתם לעיר, פרויקט אשר נמצא בעיצומו. מדי שנה קטע הנחל שעובר בתעלת בטון במרכז העיר עולה על גדותיו וגורם להצפות. בינואר 2020 גבו ההצפות את חייו של מוטי בן שבת שניסה לחלץ בני משפחה שנתקעו. מחר ייסגרו החניונים התת-קרקעיים הסמוכים לגעתון, בכלל זה בקניון ארנה הצמוד אליו.
8 צפייה בגלריה
רכב "טטרה" של כיבוי האש הוצב בתחנת זבולון (נהריה)  לקראת הסערה
רכב "טטרה" של כיבוי האש הוצב בתחנת זבולון (נהריה)  לקראת הסערה
הכנת רכבי "טטרה" של שירותי הכיבוי בנהריה
(צילום: כבאות והצלה מחוז חוף)
כבר בעקבות גשמי סוף השבוע (66.5 מ"מ ביממה) כמעט עלה הגעתון על גדותיו. בחלקו המערבי הגיעו המים עד לגשרים, ורק ההפוגה בגשמים הביאה לירידת מפלס המים. באזורים שונים בעיר לא עמדה מערכת הניקוז בעומס המשקעים, ורחובות רבים הוצפו בתערובת של מי גשמים וביוב.
בעיריית נס ציונה נערכים לקליטת מי הגשמים במאגר שנחפר במיוחד לפני כשנתיים. המאגר הוקם כדי לקלוט את מי הגשמים הזורמים אליה מהערים השכנות ראשון לציון ובאר יעקב. זאת כלקח מהצפות בשנים קודמות. היום רוקנה העירייה באמצעות משאבות את מי הגשמים שהצטברו במאגר.