מסמכים שנחשפו ב"ארכיון הגרעין", שסוכני המוסד גנבו מטהרן בפעולה חשאית ונועזת ב-2018, חושפים כיצד ניסה משטר האייתוללות לסכל חקירות שניהלה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) – ולהסוות מפני פקחיה את ניסיונו לפתח נשק גרעיני לפני כשני עשורים. כך דיווח בצהריים (רביעי) העיתון "וול סטריט ג'ורנל", שלדבריו איראן ניצלה מסמכים פנימיים מהחקירות שניהלה נגדה סבא"א כדי לדעת מראש מה יהיו השאלות שיפנו אליה הפקחים – ולפחות באחד המקרים להיערך מראש לבדיקה שהתכוונו לבצע באחד מאתרי הגרעין שלה.
4 צפייה בגלריה
פקח של סבא"א וצנטריפוגות איראניות. טהרן ניסתה להסוות, אבל סבא"א עדיין הצליחה לקבוע: עד 2003 היא ניסתה לפתח פצצה
פקח של סבא"א וצנטריפוגות איראניות. טהרן ניסתה להסוות, אבל סבא"א עדיין הצליחה לקבוע: עד 2003 היא ניסתה לפתח פצצה
פקח של סבא"א וצנטריפוגות איראניות. טהרן ניסתה להסוות, אבל סבא"א עדיין הצליחה לקבוע: עד 2003 היא ניסתה לפתח פצצה
(צילום: AP)
אלוף במיל' איילנד על הסכם הגרעין: "היא מעדיפה אותו"
(צילום: שמוליק דודפור)

ב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי הדיווח מתבסס הן על גורמי מודיעין מהמזרח התיכון והן על מסמכים שהעיתון קיבל לידיו, מסמכים שנכללו כאמור ב"ארכיון הגרעין" שחשף המוסד – ארכיון ענק של 100,000 מסמכים שנחשף לפני ארבע שנים על ידי ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו. לפי העיתון, אותם מסמכים שהגיעו לידיו טרם התפרסמו בפומבי. גורמי המודיעין ששוחחו עמו אמרו כי הדוחות הפנימיים של סבא"א שהגיעו לידי איראן סווגו כחשאיים, והם הופצו בקרב פקידים שונים בתוכנית הגרעין שלה, לצד מסמכים איראניים אחרים, בין 2004 ל-2006. בכמה מהמסמכים, כך לפי הדיווח, גורמים איראנים ציינו כי "שיטות מודיעיניות" אפשרו להם להשיג את הדוחות הפנימיים הללו.
השגת הדוחות הפנימיים, כך הסביר פקח לשעבר בסבא"א ל"וול סטריט ג'ורנל", מהווה "פגיעה משמעותית בביטחון המידע" בסוכנות הגרעין, שהינה אחת מסוכניות האו"ם. הפקח לשעבר, דייוויד אולברייט שכיום עומד בראש "המכון לשלום ולביטחון בינלאומי", הוסיף כי בעזרת המסמכים הפנימיים יכלו האיראנים לדעת מה חוקרי סבא"א יודעים בנוגע לתוכנית הגרעין שלהם – ולנסח תשובות באופן שבו יודו רק במה שסבא"א כבר יודעת, ומנגד להסתיר בצורה טובה יותר מידע אחר.
בדיווח ניתנו כמה וכמה דוגמאות לאופן שבו איראן ניצלה את המידע הפנימי שהשיגה: כך למשל, ב-19 במאי 2004 שירותי המודיעין האיראניים הפיצו בקרב גורמים בכירים במשטר דוח פנימי של סבא"א – במטרה להכין אותם לבדיקה שהתכוונו פקחי הסוכנות לבצע במתקן ייצור המים הכבדים באראק שלושה ימים לאחר מכן. הדוח שהופץ כלל מידע מפורט מלוויינים, ראיות שהושגו ממקורות פתוחים בנוגע לפעילות המים הכבדים של איראן וכן רשימה של 18 שאלות שסבא"א התכוונה לשאול את איראן על הפעילות הזו.
4 צפייה בגלריה
מתקן המים הכבדים באראק. האיראנים נערכו מראש לביקור של הפקחים ב-2004
מתקן המים הכבדים באראק. האיראנים נערכו מראש לביקור של הפקחים ב-2004
מתקן המים הכבדים באראק. האיראנים נערכו מראש לביקור של הפקחים ב-2004
(צילום: AFP)
בין אותם פקידים שקיבלו לידיהם את המסמך הפנימי היה עלי שמחאני, שכיהן אז כשר הביטחון של איראן וכיום מכהן כמזכיר המועצה העליונה שלה לביטחון לאומי. "נשלחים צילומים של 27 דפים של מסמכים מסווגים", נכתב במזכר – בהתייחסות לאותו דוח פנימי של סבא"א.
אחד המזכרים שנחשפו ב"ארכיון הגרעין" יועד למי שנחשב ל"אבי תוכנית הגרעין" של איראן, מוחסן פחריזאדה, שחוסל לפי דיווחים על ידי ישראל בנובמבר 2020. באותו מזכר גורם איראני בכיר הפציר בפחריזאדה לרקום "תרחיש" שבו יוסבר לסבא"א מדוע שונה תאריך פירוקה של חברה אזרחית שלטענת איראן הייתה זו שהפעילה מכרה אורניום. במזכר שהופנה לפחריזאדה כתב אותו פקיד בכיר, ששמו לא צוין בדיווח: "אנחנו חייבים להזדרז".
לפי "וול סטריט ג'ורנל" המסמכים מראים כי אותה חברה, "קרימיה מאדאן", הפסיקה להתקיים ברישומי התאגיד האיראניים בדצמבר 2001, אולם באחד המסמכים מורים פקידי הממשל לשנות את תאריך הפירוק למאי 2003. גורמי מודיעין במזרח התיכון אמרו ל"וול סטריט" כי מטרת שינוי התאריך הייתה לאפשר לטהרן לטעון בפני סבא"א כי הפעילות במכרה האורניום לפני מאי 2003 נעשתה על ידי אותה חברה אזרחית – וכך לחזק את הטענות האיראניות שהפעילות במכרה לא הייתה קשורה לפעילות צבאית. הגורמים ציינו כי בפועל המכרה פותח על ידי משרד ההגנה האיראני, במטרה לייצר חומר שיידרש עבור תוכנית נשק גרעיני פוטנציאלית.
4 צפייה בגלריה
הלוויה ב טהרן איראן של מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חיסול
הלוויה ב טהרן איראן של מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חיסול
תמונתו של פחריזאדה על ארונו, בהלווייתו לאחר שחוסל ב-2020. קיבל מזכר שבו התבקש ליצור במהירות סיפור כיסוי
(צילום: רויטרס)
פקיד לשעבר בממשל האמריקני, מתקופת נשיאותו של ג'ורג' בוש הבן, אמר ל"וול סטריט" כי כבר אז חשדו בוושינגטון כי לאיראן יש גישה למסמכים פנימיים של סבא"א – אך לדבריו לא היו להם ראיות לכך באותה עת. "היה חשש משמעותי שאיראן חדרה לסבא"א והשתמשה בחומרים שהשיגה כדי להטעות את הפקחים ולהסתיר את ההפרות שביצעה", אמר.
למרות זאת, בדיווח בעיתון מדגישים כי סבא"א הצליחה בחקירותיה לקבוע בעשור שעבר כי איראן הובילה "מאמץ מתואם" לפיתוח נשק גרעיני, לפחות עד 2003. איראן, נזכיר, מכחישה מכל וכל שתוכנית הגרעין שלה נועדה לצרכים צבאיים, אך במערב מאשימים שניהלה לפחות עד אותה תקופה תוכנית של ממש לפיתוח פצצה. בישראל טוענים שגם לאחר מכן המשיכה איראן בניסיונות לפתח נשק גרעיני.
הדיווח כעת לא מגיע בחלל ריק: סוגיית החקירות שסבא"א ממשיכה גם כיום לנהל סביב שאלות לא-פתורות בתוכנית הגרעין האיראנית מהווה את אחד המכשולים בדרך להחייאת הסכם הגרעין מ-2015. באותו הסכם, נזכיר, איראן הסכימה להגבלות משמעותיות על תוכנית הגרעין שלה בתמורה להקלות משמעותיות בסנקציות שהוטלו עליה, אך כעת היא מפרה אותו בתגובה לפרישת ארה"ב מההסכם בהוראת דונלד טראמפ, ב-2018. כבר יותר משנה שמתנהל משא ומתן לא ישיר בין טהרן לוושינגטון על החייאת ההסכם – אך כעת הוא נמצא במבוי סתום, בין היתר בשל הדרישה האיראנית שמשמרות המהפכה יוסרו מרשימת הטרור האמריקנית, דרישה שאותה הנשיא ג'ו ביידן דחה.
4 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
רפאל גרוסי ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
ראש סבא"א רפאל גרוסי עם דגם של מצלמת פיקוח באתרי הגרעין האיראניים. יש עדיין שאלות לא-פתורות מול טהרן
(צילום:EPA)
לצד הדרישה שלה בנוגע למשמרות המהפכה, איראן דורשת גם שלפני חתימה על הסכם כלשהו החקירות של סבא"א, בעניין פעילות הגרעין שביצעה בעבר, ייסגרו. איראן וסבא"א הסכימו לנהל שיחות אינטנסיביות במטרה להביא למענה על השאלות הלא-פתורות של פקחי הגרעין – כמו המקור לחלקיקי האורניום המעובד שאותרו בכמה אתרים ישנים ולא-מוכרזים – אולם בסבא"א טוענים כי טהרן ממשיכה להתחמק ממענה על השאלות הללו.
סבא"א לא הגיבה לדיווח כעת של "וול סטריט ג'ורנל", אך ראש הסוכנות רפאל גרוסי התייחס בצהריים לסוגיית החקירות הפתוחות בנוגע לפעילות הגרעין של טהרן. הוא אמר כי אנשיו ממשיכים לנסות להשיג מאיראן תשובות, וכי היחסים בינה לבין סבא"א נמצאים כעת ב"צומת סבוך מאוד". גרוסי נדרש להציג בפני ועד נציגי המדינות החברות בסבא"א דוח רבעוני עד 6 ביוני, והוא אמר כי הוא מקווה שהזמן עד המועד הזה ינוצל היטב.