תושבי מחוז בלגורוד ברוסיה, הגובל באוקראינה, לא יכלו במהלך סוף השבוע שלא לשים לב לפטריית עשן לבנה שהיתמרה בשמי הקיץ הכחולים. מה שהם ראו היו תוצאות של תקיפה אוקראינית ראשונה בתוך שטח רוסיה באמצעות מערכות נשק אמריקניות. התקיפה הייתה ימים בודדים לאחר הדיווחים שהנשיא ביידן אישר לאוקראינה לעשות כן, על אף ולמרות האיומים והאזהרות של רוסיה באשר להשלכות אפשריות של המהלך הזה.
4 צפייה בגלריה
 ארה"ב משגר של מערכת הרקטות HIMARS שאותה וושינגטון תספק ל אוקראינה
 ארה"ב משגר של מערכת הרקטות HIMARS שאותה וושינגטון תספק ל אוקראינה
פוטין, ביידן ומערכת HIMARS
(צילום: AFP, Brendan SMIALOWSKI)
יהור צ'רנב, סגן יו"ר "הוועדה לביטחון לאומי, הגנה ומודיעין" של הפרלמנט האוקראיני, אמר אמש (שלישי) כי הכוחות האוקראיניים השמידו משגרי טילים רוסיים בתקיפה במחוז בלגורוד, כ-30 ק"מ בתוך שטחה של רוסיה. צ'רנב הוסיף שהכוחות האוקראיניים השמידו באמצעות HIMARS, מערכת שיגור רקטות רב-קנית, מערכות רוסיות של טילי S-300 וS--400, מבלי לציין כמה מהן נפגעו. מדובר במערכות נ"מ מתקדמות, ולעיתים רוסיה משתמשת בטילים שלהן גם בתצורת קרקע-קרקע, ותוקפים באמצעותם את העיר חרקוב, הממוקמת בערך 65 ק"מ מבלגורוד.
4 צפייה בגלריה
בלגורוד רוסיה
בלגורוד רוסיה
הריסות בניין שהותקף בבלגורוד, לפני כחודשיים
(צילום: REUTERS/Stringer)
ככל הידוע זוהי הפעם הראשונה שצבא אוקראינה משתמש במערכות נשק אמריקניות מתקדמות לתקיפה בתוך שטחה של רוסיה, וגם הפעם הראשונה שבה פקיד ממשל אוקראיני מודה בכך בפומבי. עד לאחרונה, כזכור, התנה הממשל בוושינגטון את אספקת מערכות הנשק המתקדמות בכך שאוקראינה תעשה בהן שימוש רק נגד כוחות הכיבוש הרוסי בחלקים הכבושים בתוך אוקראינה. מה שגרם לשינוי בהחלטה של ארה"ב היו מתקפת הנגד הרוסית, שהחלה בחודש שעבר בצפון מזרח מחוז חרקוב, וההתקדמות הרוסית שם לכיוון דרום ודרום מזרח.
גורמי ממשל בארה"ב הדגישו בשבועות האחרונים שהאישור לצבא אוקראינה להשתמש בנשק אמריקני לתקיפות בשטח רוסיה מתמקד אך ורק באזור מחוז בלגורוד, במסגרת המאמץ האוקראיני למנוע את התקדמות הכוחות הרוסים לכיוון חרקוב, וכולל רק מטרות צבאיות רוסיות. לפי דיווחים וסרטונים שונים מסוף השבוע, נראה שהצבא האוקראיני תקף מאז יום חמישי כמה וכמה פעמים יעדים של הצבא הרוסי במחוז בלגורוד בשטחה הריבוני של רוסיה, באמצעות מערכות אמריקניות.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ביידן מארח את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן
(צילום: Drew Angerer/gettyimages)
העובדה שהממשל האמריקני אישר תקיפות כאלה, אך התנה זאת בכך שהן יתמקדו רק באזור ספציפי, מצביעה על כך שבוושינגטון עדיין חוששים מהאופן שבו עלולה להגיב רוסיה למהלך - כולל חשש מהאפשרות שהנשיא ולדימיר פוטין ישקול להגיב באמצעות שימוש בנשק גרעיני טקטי בחזית האוקראינית. רוסיה הזהירה שוב ושוב את שותפותיה המערביות של אוקראינה שהתרת תקיפות בתוך רוסיה תביא לתוצאות חמורות: "אנו רוצים להזהיר פקידים אמריקנים מפני חישובים שגויים שעלולים להיות להם השלכות קטלניות", אמר שלשום סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב. "מסיבות לא ברורות, הם מזלזלים בחומרת התגובה שהם עשויים לקבל״.
מוסקבה לא פירטה מה יהיו ההשלכות הללו, אך פוטין איים בשבוע שעבר באופן פומבי על מדינות אירופיות קטנות, וציין כי עליהן לזכור שהן "מאוכלסות בצפיפות רבה".
למרות החששות, בוושינגטון מעריכים שתקיפות עם מערכות נשק אמריקניות בתוך רוסיה עשויות לפגוע במאמץ ההתקפי הרוסי המכוון למחוז חרקוב וסביבתו, ולעכבו באופן משמעותי. חשוב לזכור שלא מדובר רק במהלך של ארה״ב: מדינות נוספות, בהן צרפת, אישרו לקייב להשתמש במערכות נשק שלהן נגד מטרות צבאיות בתוך רוסיה. הצרפתים גם הצהירו שישלחו מדריכים צבאיים לאוקראינה כדי שאלה יכשירו ויאמנו את חיילי הצבא האוקראיני בהפעלת אותן מערכות.
4 צפייה בגלריה
זירת מתקפה של רוסיה בעיר חרקוב אוקראינה
זירת מתקפה של רוסיה בעיר חרקוב אוקראינה
זירת מתקפה רוסית בחרקוב
(צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
במוסקבה, כצפוי, מאוד לא אהבו את המהלך הצרפתי. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, המסייר כעת במדינות באפריקה, הבהיר אמש באופן ברור שכל מדריך צבאי צרפתי באוקראינה יהיה "מטרה לגיטימית" עבור הצבא הרוסי. במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ של הרפובליקה של קונגו, ז'אן קלוד גאקוס, אמר לברוב בין השאר: ״לגבי המדריכים הצרפתיים, אני חושב שהם כבר נמצאים בשטח האוקראיני. ללא קשר למעמדם, פקידי צבא או שכירי חרב מייצגים מטרה לגיטימית עבור הכוחות המזוינים שלנו".