מצד אחד איום חסר תקדים באמברגו נשק, מצד שני העברה תקדימית לא-פחות של מערכת הגנה אמריקנית בתפעול ישיר לשטח ישראל ומסר מאיים כלפי איראן עם הפצצה חריגה בתימן. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמנם בדרך החוצה, והבחירות שבהן ייבחר יורשו ייערכו בעוד פחות משלושה שבועות, אבל כשברקע החשש מהסלמה מול איראן הוא מגביר את המעורבות שלו במזרח התיכון וגם את הלחץ על ישראל, ופועל במה שנראה כמו שיטת "המקל והגזר".
5 צפייה בגלריה
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
האיום באמברגו נשק אמין? הפרשנים מטילים ספק
(צילום: דובר צה"ל, REUTERS, Evelyn Hockstein, אלכס קולומויסקי)
שרי ההגנה והחוץ של ביידן, נזכיר, שיגרו השבוע מכתב אזהרה חריג ביותר לישראל שבו איימו באמברגו נשק אפשרי אם ישראל לא תגביר את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה בתוך 30 יום, ובין היתר דרשו שמספר המשאיות שייכנסו אליה יגיע ל-350 משאיות לפחות מדי יום. אולם במקביל, הכריז השבוע הממשל כי הוא שולח לישראל את מערכת ההגנה האווירית THAAD לסיוע ביירוט טילים בליסטיים – שתופעל על ידי 100 חיילים אמריקנים.
ההחלטה לשלוח את המערכת מגיעה על רקע האפשרות לתקיפה ישראלית באיראן, בתגובה למטח הטילים הבליסטיים לארץ ב-1 באוקטובר, וגם האיומים החוזרים ונשנים של טהרן לתקוף שוב אם ישראל תגיב. העברת המערכת לשטח ישראל, ועוד בתפעול אמריקני, נתפסת כאמור כמהלך תקדימי שנוגד את העמדה הישראלית ארוכת-השנים של יכולתה להגן על עצמה – ובכוחות עצמה. "זה שינוי פרדיגמה", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס גורם ביטחוני לשעבר על המהלך האמריקני, שבו לדבריו ארה"ב מסכנת את חייליה שלה בהכנסתם לתוך ישראל שבועיים בלבד אחרי שהייתה יעד ל-181 טילים בליסטיים מאיראן (בטהרן כבר איימו במרומז לפגוע בחיילים האמריקנים בארץ).
המהלך הזה כמובן לא מגיע "בחינם", וההערכות הן שהוא חלק מהתיאום בין ממשל ביידן לממשלה בירושלים סביב האפשרות לתקיפה באיראן – כשלפי דיווחים לא מן הנמנע שמדובר בתמורה שקיבלה ישראל תמורת היענות ללחץ האמריקני להימנע מתקיפת מתקני הגרעין של משטר האייתוללות. "זה כנראה המקל שנועד לשדל את ישראל ללא ללכת על גדול", הסביר תומאס קרקו, מנהל פרויקט הגנת הטילים במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים שמושבו בוושינגטון. "אתה לא שולח נכס בשווי מיליארדי דולרים בלי תנאים".
5 צפייה בגלריה
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל. ארכיון
(צילום: AFP PHOTO / HANDOUT / DVIDS / US ARMY / Staff Sergeant Cory D. Payne)
5 צפייה בגלריה
תרגיל פריסה של מערכת הגנה מפני טילים THAAD
תרגיל פריסה של מערכת הגנה מפני טילים THAAD
(צילום: U.S Army Europe)
להעברת המערכת, שדומה ביכולותיה למערכת חץ, הצטרפה גם התקיפה החריגה הלילה של ארה"ב נגד מחסני נשק תת-קרקעיים של המורדים החות'ים בתימן – שנתפסת כמפגן כוח אמריקני מול ארה"ב. התקיפה בוצעה לראשונה עם מפציצים אסטרטגיים מהדגם B-2 ספיריט, המטוס היחיד שיכול לשאת את הפצצות חודרות הבונקרים הכבדות ביותר של צבא ארה"ב – כאלו שנדרשות אם ביום מן הימים ארה"ב תחליט לתקוף את מתקני הגרעין התת-קרקעיים באיראן.
"זוהי הדגמה מיוחדת ליכולתה של ארה"ב לפגוע במתקנים שיריבינו מבקשים להוציא מהישג ידינו – לא משנה כמה עמוק הם ייקברו בתוך האדמה, וכמה מבוצרים יהיו", מסר לפנות בוקר שר ההגנה לויד אוסטין. "השימוש ב-B-2 ספיריט, המפציצים החמקניים לטווח ארוך של חיל האוויר האמריקני, מפגינים את יכולות התקיפה הגלובליות של ארה"ב שמאפשרות לה לנקוט פעולה נגד יעדים שכאלו מתי שיהיה צורך בכך, בכל מקום ובכל זמן", הוא הוסיף.
שעות לפני התקיפה אוסטין שוחח אמש עם שר הביטחון יואב גלנט, ומסר כי העברת מערכת ה-THAAD לישראל היא עוד עדות ל"מחויבות הברזל" של הממשל האמריקני לביטחון ישראל. אך לצד זאת, בהודעה שפרסם הפנטגון הודגש כי אוסטין "עודד" את ישראל לנקוט צעדים לטיפול במשבר ההומניטרי שקיים לדבריו ברצועה, תוך שהוא מזכיר שישראל אכן הגבירה בימים האחרונים את הסיוע.
הגברת הסיוע לצפון הרצועה – אחרי שבועיים שלא הגיעו אליה משאיות סיוע ותהיות אם יש לכך קשר ל"תוכנית האלופים" שקראה למצור באזור כדי להכריע את חמאס – נעשתה כאמור כשברקע מכתב האיום החריג מצד אוסטין ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שבו דרשו שישראל תעמוד במחויבויותיה במזכר אמריקני שעליו חתמה בחודש אפריל, ותגביר את הסיוע לרצועה בתוך חודש ימים – או שתימצא כמי שלא עומדת בתנאים לסיוע צבאי.
5 צפייה בגלריה
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
סיוע הומניטרי שהועבר לצפון הרצועה דרך מעבר ארז, בצל הלחץ האמריקני
(צילום: דובר צה"ל)
זהו ה"מקל" של ביידן – שדורש הכנסת סיוע לעזה גם על רקע הכעס הרב שמעוררת הסוגיה הזו בקרב פרוגרסיבים לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, באופן שעלול לעלות ביוקר לסגניתו קמלה האריס במרוץ מול דונלד טראמפ. פומבית, גורמים אמריקנים אומרים כי המהלכים המנוגדים לכאורה מייצגים את המדיניות המתמשכת של הממשל של תמיכה בביטחון ישראל לצד דרישה להגנה על האזרחים בעזה – אולם גורמים בהווה ובעבר אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס שמדובר ב"אבני דרך" שמעידות על ניסיון להגביר את המעורבות האמריקנית בכל הנוגע להליכי קבלת ההחלטות בישראל.

"עם ישראל אי-אפשר לשחק את השוטר הרע"

על הרקע זה תוהים בארה"ב האם האיום באמברגו נשק אמין, ואם ארה"ב אכן תממש אותו אם ישראל לא תציית לדרישה להגברת הסיוע. פרשנים שונים מדגישים כי הסיכוי לכך נמוך כל עוד יש חשש להסלמה מול איראן, תרחיש שארה"ב מעוניינת למנוע בכל מחיר. לתהיות באשר לאמינות האיום הצטרף גם דיווח הלילה באתר החדשות "פוליטיקו" ולפיו בכירה בממשל ביידן הודתה באופן חריג – אם כי יותר מחודש לפני שהמכתב נשלח – שהממשל לא יפסיק את הסיוע הצבאי לישראל גם אם הסיוע ההומניטרי לעזה לא יגדל.
לפי הדיווח, שליחת הממשל האמריקני לנושא ההומניטרי במזרח התיכון, ליז גרנדה, אמרה לראשי ארגוני סיוע שפועלים בעזה כי ארה"ב לא תשקול למנוע נשק מישראל בעקבות אי הכנסת מזון ותרופות לרצועה. לפי הדיווח, בפגישה ב-29 באוגוסט, שבה נכחו יותר מ-12 ארגוני סיוע, גרנדה אמרה כי ארה"ב עשויה לשקול טקטיקות אחרות כדי לשכנע את ישראל לאפשר הכנסת סיוע מציל חיים לעזה, כמו למשל הפעלת לחץ באו"ם – אך הדגישה כי הממשל ימשיך לתמוך בישראל ולא יעכב או יעצור את משלוחי הנשק.
את הדברים אמרו ל"פוליטיקו" שלושה אנשים שנכחו בפגישה, ושניים נוספים שתודרכו עליה. אחד מהם אמר כי גרנדה ציינה שישראל היא חלק מ"מעגל צפוף של מעט מאוד בעלות ברית" שארה"ב לא תתנגד להן, וגם לא "תעכב משהו שהן רוצות". לדבריו, היא אמרה ש"עם בעלות ברית מסוימות, אנחנו לא יכולים לשחק את 'השוטר הרע'". אחד אחר אמר שלדבריה "הכללים לא חלים על ישראל".
5 צפייה בגלריה
  פצצות טון מסוג ג'יי-דאם א\מריקאיות
  פצצות טון מסוג ג'יי-דאם א\מריקאיות
"עם ישראל אי אפשר לשחק את השוטר הרע". פצצות אמריקניות שהועברו לישראל
( צילום: יואב זיתון)
ראשי ארגוני הסיוע שדיברו עם "פוליטיקו" אמרו כי חלק מהנוכחים בפגישה היו המומים מדבריה של גרנדה, שלדבריהם לא הציגה את דעתה האישית אלא "הסבירה את מדיניות ארה"ב כלפי ישראל". עם זאת, לטענתם חלק גם תמכו בה. בפגישה היא גם ציינה כי ישראל העבירה לוושינגטון מידע מודיעיני שמעיד על כך שחמאס גונב סיוע ומשתמש בו לצורך חיזוק הארגון – ושהממשל מאמין כי המידע נכון.
לפי הדיווח, גרנדה אמרה לראשי הארגונים כי אם הם ירצו להפסיק את פעילותם בעזה, לישראל יש תוכנית להשתמש בסקטור הפרטי לצורך חלוקת הסיוע, כשהמדינות השכנות יעזרו בתיאום הדבר. לדבריה, כל עוד הארגונים הבינלאומיים מפוקחים על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים – יהיה להם קשה לשנות את המציאות בשטח. "מתפ"ש הוא 'תיבת דואר' עבור צה"ל. הוא מקבל הנחיות מצה"ל, מהקבינט ומסוכנויות המודיעין הישראליות - כשלכל אחת מהן בקשות אחרות באשר לכיצד לנהל את הפעולות ההומניטריות בעזה", אמרה.
בין אם האיום באמברגו אמין או לא, בישראל לוקחים אותו ברצינות, ואתמול כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו "מפגש חירום" בסוגיה. בדיון התגבשה הבנה שלמול הביקורת הגוברת בעולם – ולא רק מצד ארה"ב – ישראל חייבת להגדיל את הסיוע שייכנס, אחרי שאתמול אפשרה הכנסה של 50 משאיות לצפון רצועת עזה. בהתייעצות סוכם שהשר רון דרמר יגבש מענה ביניים לדרישות האמריקנים. ביום ראשון הקרוב צפוי הקבינט המדיני-ביטחוני לקיים דיון מעמיק בסוגיית הסיוע ההומניטרי, אבל גם על הדרישות האחרות של ארה"ב: ביקורים של הצלב האדום אצל עצירים פלסטינים והקפאת החקיקה נגד אונר"א.
הביקורת בעולם המשיכה להגיע גם היום, ובצהריים אמר שר החוץ של האיחוד האירופי כי האולטימטום בן חודש שניתן לישראל על ידי ארה"ב אינו מספק מבחינתו. "ארה"ב אמרה לישראל שהם חייבים לשפר את הסיוע ההומניטרי לעזה, אבל נתנו להם חודש דחייה. חודש של עיכוב בקצב הנוכחי שבו אנשים נהרגים. זה יותר מדי אנשים", אמר ג'וזפ בורל - שידוע בעוינותו הרבה לישראל.