3 צפייה בגלריה
ביידן בטלפון
ביידן בטלפון
ביידן ונתניהו
(צילום: AP )
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הערב (יום ראשון) לראשונה מאז הבחירות עם ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו. בשיחה שארכה שמונה דקות, אמר ביידן לנתניהו כי "אנחנו אחים, נעשה היסטוריה ביחד. המחויבות שלי לישראל היא בלתי ניתנת לערעור. ברכות, חבר, ודרישת שלום חמה לשרה".
נתניהו אמר לנשיא האמריקני: "נביא עוד הסכמי שלום היסטוריים, זה בהישג יד. המחויבות שלי לברית בינינו וליחסים בינינו חזקה מתמיד. דרישת שלום חמה לרעייתך ג'יל". הבית הלבן מסר אחרי השיחה כי ביידן בירך את נתניהו על הניצחון, והדגיש את המחויבות לביטחון ישראל. לפי הבית הלבן, השניים קבעו לשוחח גם אחרי הקמת הממשלה. "אנחנו עוקבים מקרוב אחר הרכבת הממשלה בישראל", נמסר עוד.
ברקע השיחה בין השניים עומדים החששות בארה"ב מפני הממשלה המסתמנת, על רקע הכוונה לחולל רפורמה במערכת המשפט ולמנות את יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לשר לביטחון הפנים. גורמים אמריקנים טענו שהסיבה לעיכוב בשיחה בין ביידן לנתניהו הייתה סיורי השטח שמקיים הנשיא לקראת בחירות האמצע בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
נתניהו וביידן
(צילום: רענן כהן)
נזכיר כי שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, כבר בירך את נתניהו על ניצחונו בבחירות - זמן קצר אחרי שראש הממשלה יאיר לפיד התקשר לעשות זאת. "ניהלתי שיחה טובה עם בנימין נתניהו", כתב השגריר. "בירכתי אותו לרגל ניצחונו בבחירות ואמרתי לו כי אני מצפה לעבוד יחד איתו כדי לשמר את הקשר הבלתי ניתן לערעור בין ארה"ב וישראל". נתניהו השיב לו והודה לו על דבריו. "יחד נמשיך להביא את היחסים האיתנים בינינו לשיאים חדשים", צייץ בטוויטר. גם הערב שוחח השגריר ניידס עם נתניהו וצייץ בטוויטר: "הייתה לנו שיחת טלפון חמה ונהדרת, הקשרים בינינו בלתי ניתנים לשבירה".
הנושא המרכזי של הממשלה בזירה המדינית יהיה הקשרים של ממשלת נתניהו עם ממשל ביידן. בארה"ב, כאמור, מודאגים מתוצאות הבחירות - אך בסך הכול לנתניהו יש קשרים טובים עם ביידן, והם מכירים זה את זה שנים רבות. עדות לכך נראתה בביקור ביידן בישראל - אז אמר לו הנשיא האמריקני: "אתה יודע שאני אוהב אותך". בפני נתניהו עומדות לפחות עוד שנתיים של ממשל דמוקרטי, שמתייחס כלפיו בחשדנות ויגיב בחוסר סובלנות אם הוא ינצל התחזקות של הרפובליקנים בבחירות האמצע כדי לנגח את הממשל הנוכחי, כפי שעשה בתקופת אובמה בנאומו בקונגרס – צעד שנחשב עד היום לטראומה בעיני הדמוקרטים.
נתניהו יצטרך לקבל החלטה אם הוא ממשיך את הקו הקודם של הממשלה של שיקום היחסים עם המפלגה הדמוקרטית וקיום יחסים דו-מפלגתיים, אבל לא בטוח שזה יהיה אפשרי בגלל הטינה שהדמוקרטים רוחשים לו ולשותפים שלו. בנוסף, ממשל ביידן, כך נראה, יגלה קו תקיף בכל מה שנוגע לבנייה בהתנחלויות. נתניהו, שייכנס לתפקיד בימים שבהם המתיחות עולה בגדה, ויצטרך להחליט אם להמשיך במדיניות של הממשלה הנוכחית שדגלה בחיזוק הכלכלה הפלסטינית ובהקלות לאוכלוסייה בגדה וברצועה - בזמן שבבייס הימני מצפים לצעדי משילות משמעותיים.
לפי שעה, ועל אף שהוא צפוי להתמנות לשר בכיר, לא ברור אם ממשל ביידן יאפשר לבן גביר להיכנס לשטחי ארה"ב, מכיוון שהורשע בעבר בתמיכה בטרור ובהסתה לגזענות. בן גביר לא ביקש עד היום להגיע לארה"ב מלבד פעם אחת – בשנת 1988, אז טס לשם במסגרת טיול בר מצווה עם אמא שלו. לפי שעה עדיין לא ברור מה יקרה אם בן גביר יגיש בקשה לקבלת ויזה לארה"ב בתור שר בממשלת ישראל, כשהוא נושא דרכון דיפלומטי.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בוושינגטון טרם קיבלו החלטה בעניינו. בן גביר
(צילום: AFP)
אם בן גביר יהיה השר לביטחון הפנים, תפקיד שכאמור הודיע שידרוש בממשלה החדשה, ולא יהיה לו ממשק עם האמריקנים - זה יהיה דבר חסר תקדים. בוושינגטון טרם קיבלו החלטה רשמית בעניינו של בן גביר, בגלל שהם ממתינים להקמת הממשלה, לחלוקת התיקים ולקווי היסוד. עם זאת, בכירים אמריקנים אומרים בשיחות סגורות שיהיה להם קשה מאוד לקבל אותו. המסר היחיד מהממשל הוא שהממשל האמריקני מצפה שישראל תכבד זכויות מיעוטים - דבר המתכתב עם החשש שלהם מבן גביר.
כשר לביטחון הפנים, יצטרך בן גביר לנהל את שיתוף הפעולה עם המשרד לביטחון המולדת, ולנהל חילופי מידע ושיתופי פעולה גם עם ה-FBI. השר לביטחון הפנים בממשלת ישראל הוא גם הדמות שדרכו מנסה השגרירות האמריקנית להשפיע על אירועים בשטח כמו מתיחות סביב שכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים, מצעד הדגלים ואירועים נוספים. השר לביטחון הפנים נחשב בן שיח חשוב מאוד של השגרירות האמריקנית, אולם אם בן גביר יוחרם - השגרירות האמריקנית תמצא גם דרכים אחרות להעברת מסרים.
החשש העיקרי בקהילה הבינלאומית הוא שבן גביר יביא לשינוי הסטטוס קוו בהר הבית בדרישתו לאפשר תפילת יהודים על ההר. סביר להניח שהוא ימשיך לעלות להר הבית גם כשר בממשלה. בעבר היו כבר שרים שעלו להר הבית, כמו אורי אריאל, אך במקרה של בן גביר סביר להניח שהתגובות יהיו הרבה יותר טעונות, ועלולת להביא להגברת המתיחות במזרח ירושלים. מבחינת נתניהו מדובר בסוגיה רגישה מאוד שהוא יצטרך לנטרל כבר בתחילתה.
אחרי השיחה עם ביידן שוחח נתניהו גם עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שבירך אותו על תוצאות הבחירות. נתניהו הודה לו על הברכות וחזר על דברים שאמר במערכת הבחירות, כי לאחר שייכנס לתפקיד ראש הממשלה "יבחן בכובד ראש את סוגיית אוקראינה". נתניהו אמר לתקשורת הזרה במהלך מערכת הבחירות כי מדיניות הממשלה בנוגע לאוקראינה היא נכונה, אך ציין בריאיון אחר כי יבחן את בקשת קייב להעביר לה נשק.