10 צפייה בגלריה
(צילום: נחום סגל, ניצן דרור, מוטי קמחי, shutterstock)
הירידה במספרי הלקוחות, הבידודים הרבים במערכת החינוך שהעבירו כיתות שלמות ואף שכבות ללימודים מרחוק שוב וההסתגרות של הקשישים - כל אלה לא נעלמו מעיני הישראלים בימים האחרונים. עם רבבות מבודדים, כבישים כמעט ריקים שמזכירים את ימי הסגרים הראשון והשני - יותר ויותר מתארים תחושה של סגר. משרד הבריאות עדכן אמש (יום ב') כי שלשום נרשם מספר שיא של יותר מ-30 אלף נדבקים - כך נראים ארבעה תחומי חיים שהולכים ומשתתקים בעקבות גל האומיקרון.

העסקים ריקים

רשת ההדפסות של יעקב ממן, "ארטישוק", סובלת מירידה דרמטית בהזמנות בתקופה האחרונה, מאז התפרצות האומיקרון בארץ. "אם אני מצליח להגיע לעבודה תוך 10 דקות זה אומר הכול. אין פקקים, יש ירידה בחודש האחרון", אמר ממן. "מרגישים את הירידה בעיקר באמצע השבוע. המצב מוזר ויש ימים שזה מרגיש כמו סגר. כאילו שחררו אותנו ואז לוקח זמן לקהל לחזור לשגרה. זה לא לגמרי 0, אבל זו ירידה של 50%".
ממן מתאר פסימיות באשר לאפשרות שיקבל פיצוי כלשהו מהממשלה. "הם יצרו סוג של סגר כי זה להכניס לאנשים כל הזמן לראש בדיקות ולהיות בבית. זה סגר בלי שמשלמים פיצויים. יכול להיות שאם יכריזו על סגר המצב יהיה טוב יותר, כי אז אולי נקבל פיצויים", הוא הוסיף. "אני מקווה שהממשלה תפסיק עם הפאניקה הזו, כי זה פוגע בבעלי העסקים".
10 צפייה בגלריה
קניון מלחה סגור
קניון מלחה סגור
קניון מלחה בירושלים בסגר השלישי. "הפקירו לגמרי"
(צילום: EPA)
ליאור כהן, בעלת דוכן "אייס אנד בוקס" בקניון מלחה בירושלים, גם מתארת תחושה של סגר לאור ירידה חדה בהכנסות. "יש ירידה של יותר מ-70%, למרות שליברמן אומר שהכול בסדר", תקפה כהן. "הקופה שלי לא מבינה את זה כנראה. הירידה היא באופן יומי, לא אירוע חד פעמי. הלקוחות לא יודעים מה מותר להם ומה אסור להם. אנשים מפחדים ומעדיפים להישאר בבית. כולם בבידוד".
10 צפייה בגלריה
מתחם ביג באר שבע
מתחם ביג באר שבע
מתחם ביג בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
10 צפייה בגלריה
גרנד קניון חיפה
גרנד קניון חיפה
גרנד קניון חיפה
(צילום: נחום סגל)
10 צפייה בגלריה
קניון הזהב
קניון הזהב
קניון הזהב
(צילום: שאול גולן)
לדבריה, "הכבישים זה ממש כמו ביום כיפור. הקניון מת. זה חודש שאמור לעבוד. בחורף אין לאן ללכת וכולם מגיעים לקניון. יש ממש תחושה של סגר. זה סגר לא מוצהר, שהם לא חייבים לנו שום דבר. זה ממש טריק חדש של בנט ושר האוצר. אם אשתו תרצה לטייל בקניון, אני בטוחה שתהיינה הנחיות חדשות". גם כהן הצטרפה לקריאה להטיל סגר מטעם הממשלה: "אז הם קצת יהיו מחויבים לנו כבעלי עסקים. הכאוס שנוצר במדינה נובע מחוסר בהירות של ההנחיות. התחושה היא שהפקירו אותנו לגמרי".
החל מהיום, הכניסה לחנויות גדולות בקניונים כבר לא תותנה בהצגת תו ירוק. לפי התקנות המעודכנות שאישרה הממשלה, מתחמי המסחר יפעלו לפי מתווה תו סגול מהודק שמגביל את מספר המבקרים לפי שטח החנויות. בנוסף, כל השוהים בקניון יחויבו בעטיית מסיכה, ובכל קניון יוקצו סדרנים שיהיו אמונים על שמירת תקנות הקורונה.

המבוגרים חוששים

המאמצים להימנע מסגר ולשמור על שגרה, שאליה מתלווה עלייה בתחלואה, מותירה אוכלוסיות שלמות בבתים מחשש להדבקה. מדובר בין השאר באנשים מבוגרים, מדוכאי חיסון וכל מי שנמנה עם קבוצות הסיכון לחלות בקורונה. "אני אישית חשה חוסר ביטחון לצאת לרחוב", סיפרה רבקה (72). "המצב הזה סוגר עליי - אני חשה בסגר. לפני זה הייתי עצמאית, היום אני כל הזמן בבית, אני לא יוצאת. קניות אני עושה טלפונית אבל חסרים לי הרבה מוצרים שאי אפשר להזמין ואני נמנעת לצאת לקנות ולחפש אותם. זה מרגיש רע".
לדבריה, "יש לי הרגשה לא טובה לגבי החיסון הרביעי. נראה לי שזה מוקדם מדי לחסן אוכלוסייה שלמה שהתחסנה לא מזמן בחיסון השלישי. מאוד קשה לי השיח הציבורי וההתנהלות מלמעלה. אני מרגישה שיש פה כאוס, זה מפחיד וזה גורם לי להיסגר. אני מרגישה כמו עננים חשוכים שסוגרים עליי ואני בטוחה שאני לא היחידה, זה מרגיש רע. אני לא יודעת מה קורה בחוץ, כי אני לא שם, אני לא יוצאת".
10 צפייה בגלריה
חוגגים בבית אבות בנתניה את החיסון הרביעי
חוגגים בבית אבות בנתניה את החיסון הרביעי
חוגגים את החיסון הרביעי בבית אבות בנתניה, בשבוע שעבר. "היעדר מדיניות יוצר חוסר אונים"
(צילום: רויטרס)
ד"ר אוריין יצחק, מייסד עמותת משפחות הקשישים בבתי האבות, הסביר כי "ראינו לאורך כל המגפה שחוסנם הנפשי של אנשים המוגדרים בסיכון נפגע ככל שמנגנוני ההגנה הנגישים לכל סיטואציה אחרת, אינם זמינים עבורם להתמודדות במצב זה. בעבר הייתה זו המדינה שהכניסה את הקשישים לסגר ואילו היום במציאות זן האומיקרון, בה גם מחוסנים ובלתי מחוסנים חשופים להדבקה ומחלה ברמות שונות - הקשישים מכניסים עצמם לסגר באופן עצמאי.
"היעדר מדיניות ברורה של הממשלה, הבלבול והפאניקה שהיא יוצרת בציבור - מגבירים את תחושות חוסר האונים אצל כולם. אך ההשפעה אצל האוכלוסייה בסיכון באה לידי ביטוי בפיתוח חרדות, אי שקט, לחץ, בלבול ואף נסיגה קוגניטיבית. במיוחד כאשר האינטראקציה החברתית פוחתת".
יצחק ציין כי "אמנם אין הכרזה על סגר במוסדות הגריאטריים, אבל השתת עלויות הבדיקות המהירות על המשפחות כתנאי לכניסה למוסדות גורמת להם לבקר פחות וכך מתהווים תנאים של הגבלות וסגר מבלי להכריז על כך".

בחזרה לזום

120 אלף תלמידים בישראל נמצאים כיום בבידוד, ולמרות שמתווה הלימודים החדש, שבמסגרתו בוטל הרמזור במטרה לאפשר לימודים בכיתות, בפועל - בבתי ספר רבים כבר חזרו לזום. במקרים מסוימים מדובר בכיתות שלמות ואף בשכבות שלמות שעברו ללמוד מרחוק, אף שארגוני המורים אסרו על המורים לקיים למידה משולבת מרחוק ובכיתה.
משרד החינוך קבע כי מעבר מלא של כיתה להוראה מרחוק הוא המוצא האחרון ועל כך יחליט מנהל בית הספר, אחרי מיצוי כל האפשרויות האחרות.
10 צפייה בגלריה
אריאל עומר, נתניה
אריאל עומר, נתניה
אריאל עומר מנתניה. רוב הכיתה חזרה ללימודים, והזום נפסק
יו"ר מועצת התלמידים: "פוגעים בנו"
(צילום: נויל האריס)

לבבית עומר, אמו של אריאל, תלמיד כיתה ה' מנתניה, סיפרה גם היא על תחושת סגר, אחרי שבנה נקלע לבידוד כפול של כ-20 יום. "בסבב הבידוד הראשון אריאל למד בזום יחד עם כל תלמידי הכיתה משום שכולם נשלחו לבידוד. אבל עכשיו, כשמרבית הכיתה חזרה, הופסק הזום", הסבירה האם. "אני לא דואגת לעניין הלימודי, אלא בעיקר לרווחה הנפשית שלו". אריאל נמצא חיובי בתום תקופת הבידוד שלו - ויחד עם כמה בודדים מכיתתו נשלח לבידוד נוסף.
עדי אורנשטיין החליטה בשל התקופה המורכבת להימנע משליחת שלושת ילדיה למסגרות החינוך - ועל כן גם עברה לעבוד מהבית. "ההחלטה נבעה מסשנים של בידודים, אחד אחרי השני. אמרתי שלא אשלח יותר את הילדים למסגרות כי אני לא רוצה לעמוד יותר בתורים של הבדיקות", הסבירה אורנשטיין. "אני מעדיפה שהילדים יישארו בבית כי גם ככה חלק מהכיתות כן לומדות וחלק לא ויש בלגן. אחרי החיסון אני אקבל החלטה אם לשלוח את הילדים ואם ללכת לעבודה".
10 צפייה בגלריה
עדי אורנשטיין
עדי אורנשטיין
עדי אורנשטיין. "המדינה לא לוקחת אחריות, אז אני אקח"
אורנשטיין מתארת תחושה של כאוס ודז'ה וו במקביל. "המורה למחול שלחה לינק לזום וזה ממש הרגיש כמו הסגר. אני מבינה שלמדינה אין כסף ומבינה למה לא עושים סגר, אבל במקום כל הכאוס הזה צריך שיהיה משהו ברור. אנשים עושים מה שבא להם. מצד שני, ברגע שניתן חיסון שני, אני אתעצבן אם יהיה סגר. כרגע כל אחד לוקח את החוק לידיו בצורה מאוד בוטה ובסוף אני מבינה שיש הרבה חולים בחוץ, ואני מנסה להימנע מזה בעצמי. אם המדינה לא לוקחת את האחריות, אני אקח את האחריות".

הכבישים מתרוקנים

כל מי שנסע בימים האחרונים בכבישים ברחבי הארץ נהנה ממיעוט פקקים שלא נראה מאז הסגרים. יותר ויותר חברות פרטיות וגופים ממשלתיים עברו לעבודה מהבית, אחרים מתבודדים - והמכוניות נשארות בחניות.
בחברת נתיבי ישראל מדווחים על ירידה של יותר מ-40% בהיקף התנועה בכבישים 431 ו-531 לעומת זו שנמדדה בנובמבר האחרון. בשבוע שעבר עמדה הירידה על שיעור של 25%. בכביש 6 מדווחים על ירידה של 10% בהיקף הנסיעות לעומת נובמבר.
10 צפייה בגלריה
כביש 20
כביש 20
ירידה בדרך לעבודה, עלייה בנסיעות לבתי המרקחת ורשתות השיווק
(צילום: מוטי קמחי)
לפי נתוני חברת waze, בימים האחרונים נמדדה ירידה של 21% בממוצע בהיקף הנסיעה אל תחנות רכבת ומרכזי התחבורה הציבורית, וירידה בשיעור ממוצע של 15% בנסיעה אל מקומות העבודה. לעומת זאת נרשמה עלייה בשיעור ממוצע של 12% בנסיעה לבתי מרקחת ורשתות שיווק מזון.
שיאי הירידה בנסיעות לעבודה נרשמו באזור ירושלים (ירידה של 23%) והמרכז (ירידה של 20%), בעוד שבצפון נרשמה ירידה של 10% בלבד. לעומת זאת, הצפון מוביל בשיעור העלייה בנסיעות לבתי מרקחת ורשתות מזון (עלייה של 24%), לעומת עלייה של 6% בדרום.
10 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
הירידה מורגשת גם ברכבת
(צילום: AFP)
בירידה בנסיעות אל מרכזי התחבורה הציבורית מובילה תל אביב (ירידה של 31%) לעומת חיפה (ירידה של 21%), ירושלים (ירידה של 19%) ואזור הצפון (ירידה של 9%).
גם ברכבת ישראל מחריפה הירידה במספר הנוסעים: בשבוע שעבר העלו נתוני הרכבת ירידה של 10% מהמצב בנובמבר, אבל אתמול נרשמה ירידה של 23% - יותר מכפול מאשר בשבוע שעבר.
בתוך כך, משרד הבריאות עדכן אמש פעם נוספת את נתוני הקורונה של שלשום - ככל הנראה אחרי שהוסיף להם את בדיקות האנטיגן - וכעת עומד מספר המאומתים על 30,970 ביממה אחת בלבד. בסך הכול היו שלשום 315,947 בדיקות לאבחון הנגיף ו-9.8% מהן היו חיוביות. מחצות הלילה שבין ראשון לשני ועד 22:25 אובחנו 23,566 נדבקים נוספים. מספר החולים במצב קשה עומד על 221, מהם 74 במצב קריטי, 13 שמחוברים לאקמו ו-59 מונשמים בסך הכול. מפרוץ המגפה נפטרו 8,271 איש בישראל.
פורסם לראשונה: 22:54, 10.01.22