יריב לוין מציג את הרפורמה במערכת המשפט
(צילום: ערוץ כנסת)

האקדח שהניח שר המשפטים יריב לוין, ערב הדיון שיתקיים היום (חמישי) בבג"ץ בעתירות לביטול מינויו של אריה דרעי לשר, ירה עוד בטרם נפתחה המערכה הראשונה בדמות הופעת 11 שופטי בית המשפט העליון שיכריעו את עתידו של יו"ר ש"ס.
המהפכה המשפטית של ממשלת נתניהו - דיווחים נוספים:
דקות ספורות לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שיגרה את תשובת המדינה לבג"ץ והודיעה שעל ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את השר דרעי מכיוון שהמינוי לוקה בחוסר סבירות קיצוני, זומנו כתבי המשפט להגיע למסיבת עיתונאים דחופה בכנסת.
על הפרק מכלול הרפורמות המשפטיות שאותן הגה לוין במשך שנים רבות, עיבד במשך החודשים האחרונים - ושיפץ סופית מהרגע שמונה לתפקיד שר משפטים. לוין הגיע למשרד המשפטים לאחר התלבטויות ממושכות, ורק כאשר ראש הממשלה נתניהו הבטיח לתמוך ביוזמותיו - לוין ממהר לצאת לדרך.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ,אסתר חיות, יריב לוין
בנימין נתניהו ,אסתר חיות, יריב לוין
נשיאת העליון חיות, שר המשפטים לוין וראש הממשלה נתניהו
(צילום: יאיר שגיא, שלו שלום, מארק ישראל סלם)
מדוע אצה לו הדרך? ראשית, לוין, פוליטיקאי משופשף ובעיקר שועל פרלמנטרי ותיק שמכיר את כל מחילות הפוליטיקה, החדרים האחוריים של הכנסת וועדותיה, סעיפי התקנון ואיך מתמרנים אותם, יודע שמה שלא עושים בחצי השנה הראשונה לכהונת כנסת, קשה לעשות לאחר מכן כשמתחילה השחיקה הקואליציונית. עם מחויבות כל מפלגות הימין להסדריו צריך להכות בברזל בעודו חם.
אבל, אי אפשר לפטור את תוכניות לוין רק כביצוע מעשי של רפורמה. לוין הוא אידיאולוג משפטי עז, מחויב בכל נימי נפשו לשינוי הפרדיגמה המשטרית במדינה. מיומו הראשון בפוליטיקה נשבע לבטל את "המהפכה החוקתית" של אהרן ברק בטיעון שזו הפכה את פניה של המדינה לרעה, הקטינה את מעמדן של הכנסת והממשלה וביזתה אותן.
3 צפייה בגלריה
אהרון ברק
אהרון ברק
נשיא העליון בדימוס ברק. שומר בינתיים על שתיקה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בעיניו של לוין, בית המשפט העליון צריך לעסוק בעיקר בהכרעה בסכסוכים ולא בחוקה. לזכויות אדם תדאג הכנסת שכן היא הנציג האמיתי של העם. ואם לכונן חוקה - הרי שרק הכנסת, בתוקף סמכותה המכוננת, תעשה זאת בלבד כשפרשנות בית המשפט העליון תהיה מוגבלת, תעסוק רק בליבת זכויות האדם ותתרחק מכול החלטה שיש בה שבב של פוליטיקה, החלטות מעשיות של הממשלה ומינוייה.
כלומר, אל לו לעסוק באמות מידה כמו "סבירות" - שהוא חלק מתוך מושגים נזילים ובעיקר סובייקטיביים. כדי להדגים את סלידתו מהשימוש ב"עילת הסבירות", פצח לוין בסרקזם מלווה בסטנדאפ: "תמיד שאלתי את עצמי היכן בית הספר לסבירות, גם אני רוצה להיות איש סביר. זו מכבסת מילים, אנחנו נתקן את זה. אין תקדים בעולם לכך שבפסיקה שופטים עוסקים כל כך בערכים על חשבון ההכרעה השיפוטית עצמה".
"נביא שגשוג לכולם, יהודים וערבים כאחד" - נתניהו בוועידת ז'בוטינסקי
(צילום: ועידת ז'בוטינסקי לציונות)

"לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון". לפיד

אומרים שהעיתוי הוא הכול. לוין הכחיש נמרצות שכינס את מסיבת העיתונאים בעיתוי הזה, ערב "בג"ץ דרעי", אבל היה קשה להתעלם מניכוס הפריים טיים של ערוצי הטלוויזיה בשעה 20:00 - 13 שעות לפתיחת כינוס מורחב של שופטי בג"ץ.
המקלים בפרשנות יאמרו שלוין ביקש לאותת ל-11 שופטי העליון שלא ייכנסו לשדה הפוליטי, כי רפורמה מהותית מתרגשת ובאה והיא תשמוט את קרקע עבודתם והלגיטימציה שלהם. המחמירים יאמרו שלוין אומר לשופטים "תחליטו מה שתחליטו, אנחנו נעשה מה שנעשה. אתם רוצים לפסול את מי שבחרו יותר ממיליון אזרחים, ושצירף אליו מנהיג שקיבל מנדט מ-400 אלף אזרחים ביודעם שהוא עבריין מורשע? זה לא ילך לכם".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
היועמ"שית בהרב-מיארה והשר דרעי
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
ובגבעה הסמוכה לכנסת, מקום מושב בית המשפט העליון, שר המשפטים לא טרח כלל לעדכן את הנשיאה אסתר חיות כמקובל. הוא הסביר זאת בכך שעמדותיו מוכרות לכול וממילא בהליך החקיקה יוכל כל אחד לומר את דברו, כולל התנגדות לרפורמות. הנשיאה חיות ונשיאי בית המשפט העליון בדימוס ובראשם השופט ברק לא הגיבו בינתיים.
הבוקר יתקיים כסדרו הדיון בנוגע לכשירותו של דרעי לכהן כשר. השופטת חיות תנהל אותו ביד רמה, אבל המתיחות תורגש. חשוב יהיה לחיות ולשאר השופטים להפגין כלפי חוץ עסקים כרגיל. אבל השופטים בבעיה. במקום שיהיה לידה, ניצב מולה שר לעומתי וגם יו"ר ועדת חוקה לעומתי - ח"כ שמחה רוטמן, שאצלו יקרמו השינויים עור וגידים. השופטים אינם יכולים לרדת לשדה הפוליטי כי זה בדיוק מה שהפוליטיקאים רוצים שיקרה כדי לומר - "אמרנו לכם, השופטים".
שר המשפטים לוין הניע במסיבת העיתונאים את גלגלי מהפכת הנגד ל"מהפכה החוקתית" של הנשיא בדימוס ברק. הוא דחה בתוקף את מי שמזכיר את הנעשה בישראל לפולין והונגריה. "להפחדות האלה אין בסיס ושחר. הדמוקרטיה תצא נשכרת מכך".
פורסם לראשונה: 23:21, 04.01.23