חקירה סמויה של היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 הובילה היום (ד') לפשיטה על מטה משרד החוץ בירושלים. אף שהדרכון הדיפלומטי אינו מעניק הקלות משמעותיות, הוא מבוקש מאוד בקרב אישי ציבור - וכיום מחזיקים בו יותר מ-11 אלף ישראלים. אז מהו הדרכון הדיפלומטי שבמרכז הסערה? ynet עושה סדר.
4 צפייה בגלריה
דרכון דיפלומטי ישראלי
דרכון דיפלומטי ישראלי
דרכון דיפלומטי ישראלי
4 צפייה בגלריה
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים
(צילום: שלומי כהן)
במדינת ישראל, כאמור, מחזיקים לא פחות מ-11,097 אנשים בדרכון דיפלומטי, וביניהם דיפלומטים ישראלים וזרים, חברי כנסת, בכירים כאלה ואחרים ולא מעט "לשעברים".
מנתונים שהעביר באחרונה משרד החוץ, לבקשת התנועה לחופש המידע ועמותת הצלחה, עולה כי המדינה העניקה דרכון דיפלומטי לילדי ראש הממשלה יאיר ואבנר (על אף שהנהלים קבעו שילדי ראש הממשלה זכאים לדרכון דיפלומטי עד גיל 18), רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, שופטים בבית המשפט העליון ובני זוגם ורמטכ"לים לשעבר כגון אביב כוכבי, שקיבל דרכון דיפלומטי בנובמבר האחרון מוועדת החריגים של משרד החוץ לצורך "פעולות הסברה מטעם משרד החוץ". גם שופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין קיבל דרכון באמצעות ועדת החריגים, משום ש"שימש בתפקידים בכירים בשירות החוץ".
באשר ליאיר נתניהו, נדגיש, הוא קיבל דרכון דיפלומטי משנת 2009 לאחר שהפך לבגיר, ומאז הונפק לו דרכון כזה ארבע פעמים. פעם אחת גם אחיו, אבנר, קיבל. ככל הנראה, כיום הוא אינו מחזיק בדרכון דיפלומטי.
מלבדם, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש אמ"ן הפורש האלוף אהרון חליווה וכל אלופי המטכ"ל מחזיקים בדרכון מתוקף תפקידם. גם ראש העדה הדרוזית, מוואפק טריף, מחזיק בדרכון דיפלומטי בשל היותו מנהיג דת.
בין ראשי הערים שקיבלו דרכון דיפלומטי, לאור העובדה שהם מייצגים את ישראל בחו"ל: ראש העיר ירושלים משה ליאון, ראש העיר תל אביב רון חולדאי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס. כמו כן, ועדת החריגים העניקה דרכונים לראשי המועצות שי חג'ג', בני ביטון וישראל גנץ. השר לשעבר יובל שטייניץ, המשמש כיום יו"ר רפאל, מחזיק בדרכון דיפלומטי בהיותו בעלה של שופטת העליון גילה כנפי-שטייניץ.
לצד ראשי ממשלה, נשיאים ויו"ר הכנסת בעבר ובהווה, גם נשותיהם עדיין מחזיקות בדרכונים דיפלומטיים. גילת בנט, עליזה אולמרט ונילי פריאל-ברק מחזיקות בדרכון, וגם שרית צמח, בת זוגו של נשיא המדינה לשעבר, ראובן ריבלין. לפי הרישומים, גם רעיית יו"ר הכנסת לשעבר אברהם בורג, יעל בורג, מחזיקה בדרכון דיפלומטי פעיל.
בתקופת שר החוץ אלי כהן ועדת החריגים העניקה דרכון דיפלומטי ליאיר נתניהו על אף שהיה אז בן 31, דבר שנבדק כעת. ההסבר שניתן אז היה קשור לאבטחה: בלי דרכון יאיר נתניהו יצטרך להיות מופרד ממאבטחיו במעברי גבול, ולכן הוחלט לצייד אותו בכזה חרף התנגדות הדרג המקצועי.
4 צפייה בגלריה
ארכיון 2010 חיסול מבחוח דובאי
ארכיון 2010 חיסול מבחוח דובאי
מחסלי מבחוח ב-2010. ייתכן שהשתמשו בדרכונים דיפלומטיים

סמל סטטוס - שייתכן ששימש את מחסלי מבחוח

הדרכון הדיפלומטי לא מעניק למחזיק בו יותר מדי הקלות, אך למרות זאת הוא מבוקש מאוד על ידי פוליטיקאים, פקידים ואישי ציבור.
בראש ובראשונה, הדרכון הוא סמל סטטוס וכבוד. מחזיקי הדרכונים לא עומדים בתור בביקורת הגבולות בשדות תעופה במדינות רבות בעולם. בחלק מהמדינות הם גם מקבלים הקלות בבידוק הביטחוני. יש מדינות שמעניקות יחס מיוחד לנושאי דרכונים ומארחות אותם בחדרי VIP בשדות תעופה. יש גם מדינות שבהן מחזיקי דרכונים דיפלומטיים מקבלים הנחות במועדוני קניות, ורשאים לקנות בחנויות פטורות ממכס.
נושאי הדרכון הדיפלומטי אינם נהנים מחסינות דיפלומטית, אלא אם הם דיפלומטים שמואמנים לשרת באותה מדינה, אך יש מדינות שבהן מפאת הכבוד, שוטרים מקומיים יחשבו פעמיים אם להתעסק עם אדם שיציג דרכון כזה. נושא דרכון דיפלומטי יכול לשאת עימו גם דואר דיפלומטי שפטור מבדיקה ביטחונית, בתנאי שהוא בתוך תיק עם פלומבה ואישור דיפלומטי מיוחד. אם אכן חלק מחוליית המחסלים של בכיר חמאס מחמוד אל-מבחוח ב-2010 השתמשו בדרכונים דיפלומטיים, ייתכן שהדבר נעשה כדי להבריח לדובאי דבר מה.
סיבה נוספת: השימוש בדרכון דיפלומטי של מדינה זרה עשוי להפחית את החשד כלפי אותו אדם, אם אכן מדובר במתנקש.
מדינת ישראל מנפיקה שני סוגים של דרכונים לדיפלומטים ולנציגי המדינה בנסיעותיהם לחו"ל: דרכון שירות ודרכון דיפלומטי. דרכון שירות נחשב ברמה נמוכה יותר מדרכון דיפלומטי מבחינת הרשמיות, וגם מבחינת רמת החסינות, אולם בפועל אין הבדל ניכר בין שני סוגי הדרכונים. משרד החוץ נוהג להנפיק דרכוני שירות למי שאינם דיפלומטים מקצועיים, כגון חברי כנסת או פקידי ממשלה.
ומי זכאי בישראל לדרכון דיפלומטי או לדרכון שירות? שליחי משרד החוץ ובני משפחותיהם, שליחים רשמיים של המדינה בחו"ל, שרים, חברי כנסת, מפכ"ל המשטרה, הרמטכ"ל, ראש המוסד, ראש השב"כ ונוספים. בעבר נהגה מדינת ישראל להנפיק דרכונים דיפלומטיים גם למיוחסים, כגון אדמו"רים, ואולם לפני כמה שנים שונה הנוהל והוחלט שלא להנפיק להם עוד דרכונים. כך למשל, האדמו"ר מגור קיבל בעבר דרכון דיפלומטי עקב בקשתו של שמעון פרס, ואולם הדרכון נלקח ממנו.
4 צפייה בגלריה
 גונן שגב
 גונן שגב
השר לשעבר גונן שגב. זייף את דרכונו והשתמש בו כדי לנסות להבריח סמים
(צילום: אוהד צויגנברג)
לפי הנוהל הקיים, כל שר רשאי להמשיך להחזיק בדרכון הדיפלומטי שלו עד שנה לאחר תום הקדנציה. ראשי ממשלות ישראל, יו"ר הכנסת ונשיאי המדינה, כמו גם שגרירים מדרגת ציר יועץ ומעלה, זכאים לדרכון דיפלומטי לכל ימי חייהם. גם הרבנים הראשיים ובנות זוגם זכאים לדרכון לכל ימי חייהם. בעקבות פרשת השר לשעבר גונן שגב, שבשנת 2003 הורשע בכך שזייף את דרכונו הדיפלומטי והשתמש בו בניסיון להברחת סמים, החמיר משרד החוץ את נוהלי הנפקת הדרכונים.
משרד החוץ מנפיק דרכוני שירות גם לפקידי ממשלה, כגון בכירי האוצר, בכירי התמ"ת, בכירי המשרד לביטחון לאומי והמנכ"לים של כל משרדי הממשלה. כל אדם שכיהן בתפקיד שגריר זכאי לדרכון דיפלומטי לכל ימי חייו. ככלל, מדינת ישראל נחשבת קמצנית למדי במתן דרכונים דיפלומטיים. ישנן מדינות שבהן כמעט כל אח"מ המקורב לשלטון או קצין בכיר מקבל דרכון דיפלומטי.