מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא אחר הצהריים (יום ה') נאום תגובה ראשון למתקפות פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר בלבנון אתמול ושלשום, שבהן נהרגו עשרות מפעילי ארגון הטרור הלבנוני ואלפים נפצעו. נסראללה הבטיח שה"עונש" לישראל יהיה "קשה וצודק" - והזהיר: "אנחנו כרגע בשלב הרגיש ביותר במערכה". לצד זאת לא הצהיר כיצד תיראה נקמת חיזבאללה, ואמר פרטיה נשמרים על ידי חיזבאללה ב"מעגל מצומצם".
"לא אדבר על הזמן, הצורה והמקום. התגובה תגיע", אמר - ואיים: "התוקפנות היא גדולה וחסרת תקדים, והיא תעמוד בפני חשבון קשה וגמול צודק. ממקום צפוי או לא צפוי". הוא האשים כי ישראל התכוונה לחסל בשתי המתקפות השונות 5,000 בני אדם - כוונתו מן הסתם לאנשי חיזבאללה - וכי "האויב הפר את כל הקווים האדומים במעשה הזה". נסראללה טען עוד כי מדובר במעשים ש"יכולים להיקרא הכרזת מלחמה", אם כי הוא נמנע בנאום הלכריז על כך בעצמו.
נאום התגובה של נסראללה למתקפת פיצוצי מכשירי הקשר

נסראללה על פיצוצי הביפרים: "אפשר לקרוא לזה הכרזת מלחמה"

פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מציין כי בדבריו נמנע למעשה נסראללה מאיום חריף והשתמש במילים חלשות ככל האפשר. כך או כך, בישראל נערכים לתגובה קשה ושר הביטחון יואב גלנט הודיע הערב שקיים "דיון מערכתי על האפשרויות השונות להתפתחות המערכה" מול חיזבאללה.
בדיון, שבו השתתפו הרמטכ"ל הרצי הלוי ובכירים בצה"ל, בשב"כ ובמוסד, אמר גלנט: "זהו שלב חדש במלחמה, יש בו הזדמנויות משמעותיות אך גם סיכונים כבדי משקל. חיזבאללה נמצא בתחושה של נרדפות ורצף הפעולות הצבאיות שלנו יימשך. היעד שלנו הוא להחזיר את תושבי הצפון אל בתיהם בביטחון. ככל שחולף הזמן חיזבאללה ישלם מחיר הולך וגובר".
ברקע גם חשש מהתערבות של איראן, ששגרירה בלבנון נפצע קשה במתקפת הביפרים ושמבחינתה "החשבון" על חיסול איסמעיל הנייה בטהרן עדיין לא נסגר. ממש במקביל לנאום, הודיע מפקד משמרות המהפכה של איראן, הגנרל חוסיין סלאמי, כי אמר למזכ"ל חיזבאללה שישראל תעמוד בפני "תגובה מוחצת מציר ההתנגדות".
11 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
"כל הקווים נחצו". נסראללה, אחר הצהריים
(צילום: Al-Manar TV via REUTERS)
דברי גלנט בדיון ההיערכות שכינס הערב
(צילום: אלעד מלכה)

ובחזרה לנאומו של נסראללה: בפנייה להנהגה הישראלית הוא אמר כי היא לא תצליח להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם באמצעות הסלמה צבאית, "גם לא עם מלחמה כוללת" - וחזר על הדרישה שלו להפסקת המלחמה בעזה, כתנאי לנצירת האש בצפון. במקביל לנאומו, שהחל ב-17:00 ונמשך כמעט שעה שלמה, תקף צה"ל מטרות שונות בלבנון - ומטוסי קרב תועדו טסים בגובה נמוך בשמי ביירות. נטען כי הם הטילו גם נורי תאורה, ותושבים בלבנון דיווחו על בומים על-קוליים שהרעידו את עיר הבירה.
נסראללה הודה כי חיזבאללה ספג מכה קשה וחסרת תקדים, "הגדולה ביותר בהיסטוריה" כלשונו, אבל התעקש שארגון הטרור לא יישבר. "יום אחד אנחנו (חוטפים) מהאויב ויום אחד הוא. היומיים האחרונים היו קשים. הם היו מבחן גדול שנוכל להתגבר עליו. התקיפה הזו לא תפיל אותנו. נהיה חזקים יותר, נחושים יותר".
הוא ציין כי חיזבאללה כבר הקים ועדת חקירה שבודקת כיצד הצליחה ישראל למלכד אלפי מכשירי קשר של הארגון, וטען שהיא קרובה להגשת מסקנותיה - אך זקוקה לעוד קצת זמן. "אין ספק שספגנו מכה ביטחונית ואנושית גדולה, חסרת תקדים בתולדות האנושות ואולי בתולדות הסכסוך. קיבלנו מכה קשה אבל זה מצב של מלחמה. אנחנו מבינים שלאויב יש עליונות טכנולוגית. במיוחד כשהוא נתמך על ידי ארה"ב והמערב. כשאנחנו בסכסוך אנחנו מהמרים על ג'יהאד, התשה. ניצחנו הרבה פעמים עד כה".
במקביל לנאום: מטוסי קרב נצפו בשמי ביירות

11 צפייה בגלריה
תיעוד לבנוני ממטוסים בשמי ביירות בזמן נאום חסן נסראללה
תיעוד לבנוני ממטוסים בשמי ביירות בזמן נאום חסן נסראללה
מטוסים בשמי ביירות, בזמן צפייה בנאום
למרות שהודה כי הארגון ספג מכה קשה, הוא טען כי ישראל פועלת לכאורה מתוך נואשות. "האויב הודה באובדן הצפון, מה שאילץ את נתניהו וגלנט למצוא פתרון לחזית הזאת, אחת מחזיתות ההתשה החשובות. האויב מהיום הראשון מנסה לעצור את חזית התמיכה הלבנונית בעזה. הוא השתמש בלחצים. החזית שלנו היא אחד מקלפי המשא ומתן החשובים ביותר שיש להתנגדות הפלסטינית כדי לעצור את התקיפות בעזה".

נסראללה התרברב ואיים: "תיכנסו ללבנון? הזדמנות היסטורית עבורנו"

לדבריו לחיזבאללה מועברים "מסרים ואיומים" להפסיק את התקיפות שלו על יישובי הצפון, אבל הוא המשיך כאמור להתעקש על התנאי שלו להפסקת המלחמה בעזה: "אנחנו לא יכולים להיכנע לאיומים האלה או להפסיק לתמוך בעזה. חזית לבנון לא תיעצר עד עצירת התוקפנות בעזה. לא משנה כמה נקריב, ומה יהיו ההשלכות והאפשרויות - חיזבאללה לא יפסיק לתמוך בעזה, בגדה המערבית ובעם הפלסטיני. האויב לא ישיג מטרתו".
נסראללה ציין כי מכשירי הביפרים שהתפוצצו במכה הראשונה שלשום חולקו ל-4,000 מאנשי ארגונו, אם כי בהמשך הנאום ציין כי המכשירים הללו לא חולקו לבכירי חיזבאללה - והדגיש כי המתקפות לא פגעו במערך הפיקוד והשליטה של הארגון, ולא ב"תשתית" שלו. "האויב התכוון להרוס את המבנה של חיזבאללה ולפגוע במערכת הפיקוד והשליטה ובמנהיגים. ליצור כאוס וחולשה במבנה שלנו. זה לא קרה. מבנה ההתנגדות לא נחלש אף לא לרגע. אנחנו מוכנים בחזית לכל תרחיש זה לא ערער אותנו", אמר.
11 צפייה בגלריה
צופים בנאום נסראללה ב ביירות לבנון
צופים בנאום נסראללה ב ביירות לבנון
צופים בנאום נסראללה בביירות
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
11 צפייה בגלריה
צופים בנאום נסראללה ב ביירות לבנון
צופים בנאום נסראללה ב ביירות לבנון
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
הוא הוסיף: "האויב חייב להבין שהוא לא יכול לגעת במבנה שלנו, בנחישות וברצון שלנו. הוא טיפש, לא מבין את העומק המוסרי של הסביבה שלנו". עוד אמר, בפנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט: "אתם לא תצליחו להחזיר את תושבי הצפון לצפון, ליישובים בצפון. הדרך היחידה היא עצירת התוקפנות בעזה וגם בגדה. לא הסלמה צבאית, לא חיסולים ולא הרג ולא מלחמה כוללת. זה לא יחזיר את התושבים לצפון. אלא ההיפך".
"מה שתעשו יגביר את העקירה ויחסל את האפשרות להחזיר אותם", איים - ואז התרברב וטען כי הוא "מקווה" שישראל תצא לתמרון בדרום לבנון. לטענתו, מהלך שכזה ייצור "הזדמנות היסטורית" עבור חיזבאללה.
11 צפייה בגלריה
צופים בנאום נסראללה ב צידון לבנון
צופים בנאום נסראללה ב צידון לבנון
גם בצידון הלבנונים התיישבו לצפות בנאום
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
11 צפייה בגלריה
צופים בנאום נסראללה ב ביירות לבנון
צופים בנאום נסראללה ב ביירות לבנון
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
נסראללה אמר כי לאלוף פיקוד הצפון אורי גורדין יש "הצעה מטופשת" להקים רצועת ביטחון בתוך לבנון, וטען שהוא מקווה שהיא תמומש: "אנחנו מחפשים את הטנקים שלהם. כשהם יגיעו אלינו, הם מוזמנים. זו הזדמנות היסטורית שאנחנו מקווים לה". הוא הזכיר גם את פעולות הגרילה של חיזבאללה בעבר נגד צה"ל ברצועת הביטחון בדרום לבנון, לפני שישראל נסוגה ממנה בשנת 2000. "אם האויב יקים רצועת ביטחון עליו לדעת שהיא תהפוך למלכודת, בוץ, מארב. הוא יעמוד בפני חשבון קשה", איים.

4,000 ביפרים, 5,000 "יעדים"

נסראללה האשים את ישראל במתקפה חסרת-הבחנה, וציין כי מכשירי הקשר התפוצצו גם בבתי חולים. לישראל, כך טען, לא היה אכפת שנושאי הביפרים התפוצצו גם כששהו ב"מקומות אזרחיים", באופן שלדבריו פגע גם בחפים מפשע. "במשך יומיים ותוך דקה כל יום, הוא רצה להרוג 5,000 איש תוך שתי דקות - מבלי שיהיה לו אכפת מכלום", האשים. "כתוצאה מהתוקפנות נהרגו עשרות, כולל ילדים ונשים ונפצעו אלפים. המספרים האמיתיים יתבררו עם הזמן. זה מעשה טרור. זה טבח, זה רצח עם", האשים.
נסראללה הודה בפתח נאומו לגורמים השונים בלבנון שטיפלו בפצועי המתקפה. "אני מודה לממשלת לבנון, למשרד הבריאות, לבתי החולים, למרכזים הרפואיים ולהגנה האזרחית, לרשות הבריאות האיסלאמית, לרופאים והחולים. הרופאים עבדו יומת ולילה. אני מודה לכל מי שתרם דם. אני מודה לכל מי שפינה את הפצועים". נסראללה הודה גם ל"מדינות שעזרו בשליחת סיוע - לממשלת עיראק, לאיראן ולסוריה".
11 צפייה בגלריה
דיווח לבנוני על תקיפות בדיר קאנון
דיווח לבנוני על תקיפות בדיר קאנון
צה"ל פתח במקביל לנאום בגל תקיפות בלבנון
11 צפייה בגלריה
 יואב גלנט בדיון המערכתי על ההתפתחויות המבצעיות בצפון
 יואב גלנט בדיון המערכתי על ההתפתחויות המבצעיות בצפון
גלנט בדיון ההיערכות שכינס הערב עם בכירי מערכת הביטחון. "יש הזדמנויות משמעותיות אך גם סיכונים כבדי משקל"
(צילום: שירה קינן)
רגע לפני הנאום, הודיע צה"ל כי החל בגל תקיפות בדרום לבנון, וכי הרמטכ״ל הרצי הלוי "אישר תוכניות להמשך המלחמה" בנוגע לגזרה הצפונית. במקביל נמשכו היום המטחים לצפון, ורגע אחרי שהנאום הסתיים צה"ל התיר לפרסום כי שני לוחמים נהרגו בלחימה ליד הגבול: רס"ן (במיל') נאיל פוארסה, בן 43 ממרר, נהרג הבוקר מפגיעת כטב"ם נפץ באזור יערה, וסמל תומר קרן, בן 20 מחיפה, נהרג כמה שעות לפני כן מפגיעת טיל נ"ט ברכס רמים.
בהודעתו על תקיפות בלבנון, מסר צה"ל כי פגע במטרות חיזבאללה "לגריעת יכולות טרור ותשתיות צבאיות של הארגון". בצה"ל אמרו כי "חיזבאללה הפך את דרום לבנון למרחב לחימה, וחימש לאורך עשרות שנים את בתיהם של האזרחים באמצעי לחימה, חפר תחתיהם מנהרות ועשה בהם שימוש כמגן אנושי. צה"ל פועל ליצירת ביטחון בצפון שיאפשר את חזרת התושבים לבתיהם, ולהשגת כלל מטרות המלחמה הנוספות".

חשש ממלחמה אזורית, מקרון קורא לחיזבאללה: "גלו איפוק"

נאומו של נסראללה עורר תשומת לב נרחבת לא רק בארץ ובלבנון אלא בעולם כולו, כשברקע ההכנות בישראל לתרחיש של מלחמה של ממש בצפון. בצל מתקפת מכשירי הקשר, צה"ל העביר לצפון אוגדה נוספת, אוגדה 98 המובחרת, ושר הביטחון גלנט הכריז כאמור על "שלב חדש" במלחמה - כשהמיקוד כעת עובר מעזה למימוש ההבטחה של החזרת תושבי הצפון לבתיהם, יעד שהקבינט הפך השבוע למטרה רשמית של המלחמה.
11 צפייה בגלריה
הלוויה של מחבל חיזבאללה בפרבר דרומי של ביירות
הלוויה של מחבל חיזבאללה בפרבר דרומי של ביירות
הלוויות של מחבלי חיזבאללה שנהרגו אתמול, אחר הצהריים
(צילום: REUTERS/Emilie Madi)
11 צפייה בגלריה
הלוויה של מחבל חיזבאללה בפרבר דרומי של ביירות
הלוויה של מחבל חיזבאללה בפרבר דרומי של ביירות
(צילום: REUTERS/Emilie Madi)
מנגד, בארה"ב ובקהילה הבינלאומית מפעילים לחץ כבד בניסיון למנוע מלחמה שעלולה להתרחב לכדי עימות אזורי כולל - עם איראן ושלוחיה הנוספים במזרח התיכון. ממש במקביל לתחילת הנאום, קרא נשיא צרפת עמנואל מקרון "לכל הצדדים" להימנע ממלחמה. בהודעת ארמון האליזה נאמר כי מקרון שוחח עם בכירים פוליטיים וצבאיים בלבנון, ודחק בהם לגלות איפוק. מקרון ביקש מהם להעביר את המסר הזה ישירות לחיזבאללה.

המבצע הנועז וחברת הקש המסתורית

במתקפת הביפרים ומכשירי הקשר, שישראל הרשמית שותקת לגביה ולא קיבלה עליה אחריות, נהרגו לפי ההודעות הרשמיות בלבנון 37 בני אדם - 25 אתמול ועוד 12 שלשום. שלשום נפצעו לפי משרד הבריאות בלבנון 2,323 בני אדם, ואתמול עוד 608. לפי הדיווחים היו גם נפגעים בסוריה. כיוון שמכשירי הקשר הם כאלו ששימשו את פעילי חיזבאללה רובם הגדול של הנפגעים הם אכן מחבלים או פעילים של ארגון הטרור, אבל בלבנון דיווחו על נפגעים חפים פשע ובהם כמה ילדים שנהרגו.
כך או כך, ההערכות בישראל הן שבשתי המתקפות ספג כוח רדואן של חיזבאללה מכה קשה, ושמספר ההרוגים האמיתי בפעולה הנועזת והמסתורית גבוה בהרבה משנחשף. הפגיעה במכשירי הקשר גם משבשת, לפחות לעת עתה, את היכולות הארגוניות של אנשי ארגון הטרור לתקשר זה עם זה. הפיצוצים חוללו בהלה גדולה בלבנון, והכו בתדהמה את חיזבאללה.
11 צפייה בגלריה
דיווחים ראשונים על פיצוצים בביירות
דיווחים ראשונים על פיצוצים בביירות
אחד ממכשירי הקשר שהתפוצצו אתמול, בביירות
פיצוץ מכשירי קשר בהלוויה אתמול בדאחייה

לפי הדיווחים בתקשורת הזרה, מאחורי המבצע עומד המוסד - שהשתיל חומרי נפץ זעירים בתוך אלפי מכשירי קשר שרכש חיזבאללה בחודשים האחרונים. המבצע, כך נטען, כלל תחבולה מתוחכמת שבמסגרתה חברת קש מסתורית התחזתה ככזו שמוכרת לארגון הטרור מכשירי ביפרים מדגם טייוואני. המכשירים שהתפוצצו אתמול היו מכשירי "ווקי-טוקי" גדולים יותר, לכאורה מדגם של חברה יפנית, וב"ניו יורק טיימס" דווח כי הם הכילו כמות גדולה יותר של חומר נפץ - שגרמה לכך שהפיצוצים היו חזקים יותר וקטלניים יותר.
דווח כי הם נרכשו בערך באותון זמן כמו הביפרים, לפני כחמישה חודשים. נסראללה, נזכיר, הורה לעבור לשימוש במכשירי קשר פשוטים יותר במהלך המלחמה, ומחבליו נדרשו לזנוח את השימוש בטלפונים ניידים - מחשש שישמשו לריגול. ב"ניו יורק טיימס" נחשף כי קצב העברת הביפרים הואץ לאחר נאומו של נסראללה בפברואר שבו הזהיר מהשימוש בטלפונים ניידים, וההזדמנות שזיהו קציני המודיעין בישראל.