1 צפייה בגלריה
עלה ביידי הנימין נתניהו יצחק גולדקנופף אריה דרעי משה גפני בצלאל סמוטריץ' איתמר בן גביר
עלה ביידי הנימין נתניהו יצחק גולדקנופף אריה דרעי משה גפני בצלאל סמוטריץ' איתמר בן גביר
ראשי מפלגות הקואליציה
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, קובי קואנקס, יואב דודקביץ)
בואו נעטה פרצוף מופתע: אף חבר או חברת קואליציה לא הגיע השבוע לדיון בוועדה לקידום מעמד האישה ביישום התוכנית הלאומית למאבק במניעת אלימות במשפחה. אז כן, בממשלה שבה מיעוט נשים כה קיצוני, כולל מפלגות על טהרת הגברים בלבד, ללא מנכ"ליות ועם מינוי של מיזוגן ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, אין באמת סיבה להיות מופתעים. גם לא כשזה קשור לנשים שמוכות או נאנסות. כדי להבין שמדובר במגמה ולא בשכחה רגעית של דיון אקראי, להלן תקציר הפרקים הקודמים.
ב-2017 הוכרז בקול תרועה על תוכנית חומש למאבק באלימות במשפחה. זה קרה שלוש שנים לאחר שהוקמה ועדה בין-משרדית לטיפול בתופעה. הממשלה אישרה את התוכנית, כולל 250 מיליון שקל לחמש שנים, אך אבוי – היא שכחה להורות על הקצאת התקציב. שנה לאחר מכן הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכדרכו הבטיח ושכח, שיקים ועדת שרים בראשותו למאבק באלימות במשפחה. שרים שנכחו בדיון נעו באי נוחות בכיסאותיהם ואמרו בלחש שכבר קמה ועדה כזו.
באותו יום, אגב, ביקר נתניהו עם רעייתו שרה במקלט לנשים מוכות ושוחח איתן בדאגה. הוא מן הסתם שכח להזכיר להן שרק שבוע קודם הוא עצמו הצביע נגד קריאת האופוזיציה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית להיקף רצח נשים. כששאלו אותו ארגוני הנשים על כך, הוא השיב: "לא עקבתי". רעייתו ציינה שכשמדובר בתופעה כזאת – המהווה אות קין - אין אופוזיציה או קואליציה. אז אמרה. כאן כנראה היא לא קובעת.
באותו יום הביע ראש הממשלה זעזוע עמוק וציין שמדובר בטרור: "אלימות נגד נשים היא תופעה נפשעת. זה פשע. גיליתי שכמעט איננו עושים דבר לאלה שמחוללים את הפשע הזה". אבל מילים לחוד ומעשים לחוד. בפועל: נאדה. אין תקציב. תפוח האדמה הלוהט התגלגל ממשרד למשרד, ובאוצר טענו שהחלטת הממשלה עסקה באימוץ עקרוני של התוכנית ולא בהשלכות התקציביות שלה. כך או אחרת, בנתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת שהתפרסמו בנובמבר 2018 קשה למצוא מה היקף התקציב הכולל שהוקצה ליישום התוכנית ומה התקציב המיועד לשנים הבאות. מנגד, את הנתונים הקשים על נשים נפגעות אלימות בשנים אלה, ורשימה ארוכה של שנרצחו, יותר קל למצוא.
שרון רופא אופירשרון רופא אופיר
ביולי 2021, עוד טרם אישור תקציב המדינה על ידי ממשלת בנט-לפיד, כינס שר האוצר החדש אביגדור ליברמן (יו"ר המפלגה שמטעמה כיהנתי) בני משפחות של נרצחות והודיע להן כי עד אישור התקציב יוקצו לתוכנית 55 מיליון שקל, ובנוסף יוגדר בבסיס התקציב סכום שנתי ייעודי של לפחות 150 מיליון שקל למאבק בתופעת האלימות. התקציב יועד בין היתר להקמת מקלטים חדשים, פתיחת מרכזי טיפול (כולל מרכז לטיפול בגברים אלימים), 90 תקנים למרכזי אלימות במשפחה ברשויות מקומיות, 54 תקני עובדות סוציאליות לתחנות משטרה ועוד.
ובחזרה ל"הפתעה" מהיעדר נציגי קואליציה בדיון שהתקיים השבוע. בקואליציה החשוכה בתולדות מדינת ישראל נמצאות מעט מאוד נשים, ויושבים בה נציגים הסבורים שהתפקיד החשוב של האישה הוא להינשא ולהביא ילדים לעולם. מכהנים בה כאלה שאין להם כאבי בטן מהמינוי של פרופ' אבי שמחון - שלפי תלונה שהוגשה בעניינו טען שהיכולות האינטלקטואליות של נשים נחותות משל גברים - ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. וזו רק רשימה חלקית כמובן. אין סיבה להיות מופתעים. נשים לא באמת מעניינות אותם.
  • שרון רופא אופיר הייתה ח"כית מטעם ישראל ביתנו בכנסת ה-24
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il