מחאה מול בית גלנט, היום

בקואליציה תוקפים, ראש הממשלה מקשיח עמדות וטוען ש"אפשר להסתדר בלי כמה טייסות", אבל נראה שהחשש במערכת הביטחון מהאפשרות של אי-התייצבות טייסי מילואים – המהווים כוח משמעותי במצבת כוח האדם של חיל האוויר – הולך ומתממש. בעקבות התעקשותה של הקואליציה לקדם את ביטול עילת הסבירות, טייסים מחיל האוויר כבר הודיעו למפקדיהם כי לא יגיעו לאימוני מילואים.
במקביל, היום (שישי) הוגש למפקד סיירת מטכ"ל מכתב שעליו - לדברי חותמיו - חתומים כ-350 מילואימניקים בסיירת מטכ"ל. לדבריהם, הם יפסיקו את התנדבותם למילואים אם לא תיגנז החקיקה.
מקורות בחיל האוויר מספרים כי מספר טייסים הודיעו למפקדיהם שלא יגיעו לאימוני מילואים החל מהשבוע הבא. בינתיים, יש להדגיש, צעדים אלו הם יוזמה אישית ועל פי צו מצפונם של אותם מילואימניקים ולא תחת צוות או טייסת ספציפיים. גורם ביטחוני הדגיש כי אין פגיעה בכשירות של חיל האוויר בשלב זה.
עד כה בצה"ל טוענים כי לא נרשמו מקרים של אי-התייצבות פעילה וכי מערך המילואים לא נפגע, אך ל-ynet הגיעו עדויות של עשרות לוחמי שייטת 13 שכבר הודיעו למפקדיהם כי לא יתייצבו לסדרה הבאה של אימוני הכשירות המבצעית. כמה מהם טענו כי חלק מאלו שהודיעו שלא יתייצבו, לא קיבלו בעקבות זאת זימון לאימונים - וכך לכאורה נשמר הנתון לפיו אין מסרבים.
3 צפייה בגלריה
 נתניהו. "אפשר להסתדר בלי כמה טייסות"
 נתניהו. "אפשר להסתדר בלי כמה טייסות"
נתניהו. "אפשר להסתדר בלי כמה טייסות"
(צילום: עמית שאבי, AFP)
אחד מאלו שהודיעו שלא יגיעו לאימון הוא רס"ן א', שסיפר: "אני מילואימניק פעיל 40 יום בשנה לפחות, יש לי שלושה תפקידים שונים במילואים. לצד עוד עשרות לוחמים הודעתי למפקדים שלי שלא אגיע לסדרה הבאה. ברגע שניקרא לדגל למלחמה או מבצע אנחנו נגיע. זה חד וחלק. אבל כל עוד החקיקה ממשיכה יותר ויותר לוחמים מודיעים למפקדים שלא יגיעו לאימוני הכשירות מה שבלית ברירה יפגע ביכולת המבצעית של היחידה. אנחנו ביצענו תהליך של החתמה מסודרת בטופס שמי על סטטוס המילואים והאם הם תומכים בצעד הזה. כ-450 יוצאי היחידה חתמו כבר, מתוכם למעלה מ-200 בשירות מילואים פעיל".
ברקע לדברים עומדת כאמור התעקשותם של נתניהו והקואליציה שלו לקדם את חקיקת המהפכה המשפטית ללא הסכמה רחבה, ומוקדם יותר היום נחשף בטורו של עמית סגל ב"ידיעות אחרונות" כי בשיחות סגורות אמר נתניהו: "המדינה יכולה להסתדר בלי כמה טייסות, אבל לא יכולה להסתדר בלי ממשלה". בטורו כותב סגל כי בשיחות הסגורות נתניהו הביע למעשה התנגדות להפסקת החקיקה, ואמר: "להפסקת החקיקה יש משמעות אחת, והיא שאין עוד טעם לקיומה של רשות מבצעת, שכן זו לא תוכל לעשות דבר".
למרות הדברים הללו, נתניהו מודע היטב, כמו בכירי מערכת הביטחון, להשלכות של אי-התייצבות לשירות מילואים, גם אם מדובר בהתנדבות – אם כי הוא ממשיך להדגיש את המונח "סרבנות" שאינו מדויק ברוב המקרים. "אין ולא יהיה מקום לסרבנות, לא בצד זה ולא בצד אחר", אמר השבוע בשיחה פנימית עם פרקליט המדינה שהוקלטה והודלפה. "אלוהים אדירים, זה מקרה שפוגע בגוף המדינה, בביטחון המדינה. זה לא רק השבתה של יכולות, אתם מבינים מה זה עושה לכוח ההרתעה שלנו?".
נתניהו מאותת כאמור כי הוא לא מתכוון להתקפל בכל הנוגע לקידום חקיקת ביטול עילת הסבירות, וגם בשיחה שערך עם הנשיא יצחק הרצוג לקראת המראתו לארה"ב בשבוע הבא הוא דחה את בקשתו לחזור לשיחות הפשרה. ראש הממשלה הבהיר כי הוא "לא רואה צורך בחזרה לשיחות" – אך טען כי הוא בוחן הצעות לריכוך הצעת החוק לביטול עילת הסבירות.
מארגון המחאה "אחים לנשק" נמסר: "ראש ממשלת ישראל בפניקה. כל האסטרטגיה שלו – להרדים אותנו בניסיון הנואש שלו להקים דיקטטורה – נכשלה, המחאה חיה ובועטת בעוצמה. הוא לא הבין את הכוח הדמוקרטי שיקום מולו. מול אמירותיו שממשיכות להחליש את ישראל, מול אויבנו, יש שורה מאוחדת ומאוגדת של צבא העם כולו. מאות אלפי אנשי מילואים, לוחמים ותומכי לחימה – שלא ישרתו תחת דיקטטורה. צה"ל יאבד את כשירותו למלחמה אם החוזה בין האזרח למדינה יופר".
לדברי הפעילים, "נתניהו מוחרם על ידי ארה"ב, ונסחט על ידי כוחות משיחיים כשביטול עילת הסבירות שה השער לדיקטטורה. נשבענו לשרת מדינה יהודית ודמוקרטית, לא נשבענו לשרת מלך". סא"ל במיל' גיא רוזן, מפקד יחידה מבצעית מסווגת לשעבר בחיל האוויר, אמר: "כפי שהטייסים הם ראש החץ של כשירותה של ישראל בלחימה, כך הם יהיו בקרב על הדמוקרטיה. מגיני ישראל בקרב מול אויבינו ובקרב על הדמוקרטיה נחושים לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית לדורות, ובטוחים שגם בקרב הזה לא נימצא לבד במערכה".
3 צפייה בגלריה
ועדת החוץ והביטחון
ועדת החוץ והביטחון
איזנקוט. "תהיה קשוב למחאה כמו לחרדים"
(צילום: רפי קוץ )
הרמטכ״ל לשעבר, ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי), אמר בתגובה לדברי נתניהו: "במרץ 2014 התקימה הפגנה המונית של החרדים בהובלת ש"ס ודגל התורה, שבה קראו לנתניהו להקפיא קריאה שנייה ושלישית של חוק גיוס ושיוויון בנטל. הם קראו לסרבנות המונית ומרי אזרחי אם החוקים יעברו. נתניהו בתגובה גנז.
"כיום דורשים ראשי המחאה עצירה של חקיקת המהפכה המשפטית בכדי להגן על ישראל כיהודית ודמוקרטית. נתניהו נדרש להיות קשוב למחאה ולטייסים כפי שהיה קשוב בעבר לחרדים. ראש הממשלה נתניהו, אחריותך היא לפעול לשלמות צה"ל לקראת אתגרים ביטחוניים גדולים בעתיד הקרוב על מנת שיממש את יעודו להגן על המדינה להבטיח את קיומה ולנצח במלחמה".
בממשלת נתניהו ממשיכים בינתיים לתקוף את טייסי המילואים ששוקלים להפסיק להתנדב, והשר ישראל כץ עשה זאת בצהריים בצורה חריפה למדי, כשהאשים אותם בעידוד חיזבאללה. "הטייסים שמצהירים שיסרבו לשרת בצה"ל בגלל התנגדות לחקיקה המשפטית מעודדים את נסראללה לחשוב שאם יתקוף את ישראל, לא תהיה לה היכולת להנחית מכת מנע או לשתק את מקורות ירי הטילים. זהו מעשה חמור שמקרב סכנת מלחמה", צייץ שר האנרגיה.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ: "הטייסים שמצהירים שיסרבו מעודדים את נסראללה"
(צילום: קובי קואנקס)
גם שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן יצאה נגד טייסי חיל האוויר ששוקלים הפסקת התנדבות, ואמרה אתמול בריאיון ב-ynet Live: "ברגע שבא טייס – לוחם ואמיץ – שהושקעו בו המון כספים מתוך כיסם של האנשים שהלכו ובחרו ברפורמה, ואומר 'אם לא תתכופפו' לא נגן עליכם – כמה עולה להכשיר טייס? מי משלם על זה? יש פה דיל נורא פשוט בין עם ישראל ללוחמיו האהובים והגיבורים. הם שברו את הדיל הזה".

המכתבים הקודמים

חלק מהמכתבים שבהם איימו מילואימניקים באי-התייצבות היו בשם יוצאי היחידה וללא הזדהות שמית, מה שלעתים עורר ביקורת אצל חלק מיוצאי היחידות שטענו כי הם אינם עומדים מאחורי ההצהרה.
אתמול לוחמי סיירת צנחנים במילואים שיגרו מכתב לשר הביטחון יואב גלנט ובו כתבו: "אנחנו, מעל ל-500 חיילי ולוחמי סיירת הצנחנים במילואים, בהווה ובעבר, ששירתו את המדינה ואיבדו את חבריהם, אומרים באופן חד וברור - אנו נתמוך, ללא סייג, בכל פעולות מחאה נגד החקיקה המסוכנת והחד צדדית שמקדמת הממשלה, כולל השהייה מיידית של התנדבות לשירות".
מוקדם יותר השבוע, גם אנשי הסייבר ההתקפי ופורום "555 פטריוטים" המורכב מאנשי צוות אוויר פרסמו מכתבים דומים בעקבות האישור בקריאה ראשונה של ביטול עילת הסבירות וחתמו עליהם באופן אישי. "אנו, 300 החתומים על עצומת הסייבר ההתקפי, מושכים לאלתר את התנדבותנו לשירות מילואים. לא נפתח יכולות למען משטר עברייני", כתבו.
לא מעט מהמכתבים ומפעולות המחאה מכוונות ישירות אל שר הביטחון גלנט. אנשי שייטת 13, שעליה פיקד גלנט בעבר, כתבו לו בשבת האחרונה: "ב-27 במרץ המדינה כולה עצרה מלכת. אזרחי המדינה הצביעו ברגלים והתייצבו מאחוריך. זכינו לראות שוב בפעולה את יואב גלנט המצביא, המנהיג הערכי, המבוגר האחראי, שטובת המדינה ורק היא עומדת לנגד עיניו. בלב כבד, אנו מודיעים על הפסקת התנדבותנו לשירות מילואים, כל עוד נמשכת החקיקה ונרמסים היסודות הדמוקרטיים של המדינה. אנו מתחייבים לחזור ולמלא את חלקנו בחוזה כאשר המדינה תחזור למלא את חלקה. יואב, עצור את ההפיכה המשטרית, הצל את הדמוקרטיה הישראלית".
ב-27 במרץ אלפי מפגינים חסמו את איילון במשך שעות ארוכות לאחר שראש הממשלה נתניהו הודיע כי יפטר את גלנט לאחר שקרא לעצור את החקיקה. לאחר מכן, בוטלה הדחת שר ביטחון.