תיעוד הרצח בלוד

הודה אבו סיאם, אחותה של רבאב שנרצחה אמש (יום שלישי) ביריות לעיני שלוש בנותיה בלוד, אמרה ל-ynet כי "כולם יודעים מי הרוצח - ואף אחד לא תופס אותו". רבאב, שהייתה מאוימת על-ידי הגרוש שלה, חזרה ללוד חרף החששות - אחרי שבתקופה האחרונה שהתה אצלה אחותה בבאר שבע. היא הייתה מוכרת לאגף הרווחה בעיר כבר מ-2 בנובמבר 2021, בעקבות תלונות שהוגשו למשטרה. האב סיפר כי ביום שישי הגיע קצין משטרה לבית וסיפר שיש סכנה ממשית לחייה של רבאב.
בתיעוד מהרצח נראה רכב עוצר סמוך לבית, ממנו יוצא אדם שיורה כמה יריות - ונמלט תוך שניות. "רבאב אמרה לי בימים האחרונים - 'אם הוא יהרוג אותי, תשמרי על הילדות'", סיפרה הודה. "היא שיחקה עם הילדות שלה בגינה בבית ההורים. הילדה שלה, בת שנתיים, הייתה בין הרגליים שלה - ולפתע נכנס הרוצח וירה בה. הילדה השנייה ברחה. מי עושה דבר כזה?".
סימני הקליעים בקיר של בית משפחת אבו סיאם

5 צפייה בגלריה
זירת רצח
זירת רצח
"נורתה לעיני הבנות שלה, מי עושה דבר כזה?". רבאב אבו סיאם, הבנות וזירת הרצח בלוד
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
עימותים בזירת הרצח בלוד
עימותים בזירת הרצח בלוד
"אם זה לא זלזול בחיי אדם, מה כן?". העימותים בזירת הרצח בלוד
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
רבאב אבו סיאם עם ילדיה
רבאב אבו סיאם עם ילדיה
חזרה כי התגעגעה. רבאב ובנותיה
5 צפייה בגלריה
הקיר בבית משפחת אבו סיאם
הקיר בבית משפחת אבו סיאם
"הרגישה שיקרה משהו, אבל לא תיארתי לעצמי שתירצח". הקיר בבית משפחת אבו סיאם
לדברי הודה, "בעלה לשעבר כל הזמן איים עליה מאז שהם נפרדו. היא הייתה אמורה לקבל את הגט, אבל הגרוש אמר לה 'אני אראה לך איך יסתיימו הגירושים'. רק לפני שבוע היא קיבלה ממנו SMS מאיים".
מוחמד אבו סיאם, אביה של רבאב, אמר כי אמה הייתה בזירת הרצח צעקה ליורה להפסיק והתעמתה איתו. "היא אמרה לו שיילך מכאן, ניסתה להרחיק אותו", אמר. "רבאב עבדה בתור מורה ורק אתמול הגיעה לבית. היא התגוררה בבאר שבע אצל אחותה, וחזרה רק כי התגעגעה לילדות שלה, ששמחו מאוד כשראו אותה. היא יצאה לשחק בחצר ואז נכנס רעול פנים וירה בה מטווח אפס, כשאחת הילדות בחיקה". לדברי האב, "ביום שישי שעבר הגיע לכאן קצין משטרה שהזהיר שיש אותה שיש סכנה ממשית לחייה. הופתעתי שראיתי אותה אצלי. המשטרה נכשלה בגדול. תגנו עליה, תעצרו אותו, תשמרו לה על החיים".
עורכת דינה של רבאב, סבין נדין, סיפרה כי "ליוויתי אותה תקופה ארוכה, זה מעבר לקשר של לקוחה עורכת דין. הערצתי אותה. היא כל הזמן חיפשה את שקט לה ולילדות שלה, וראינו מה קרה לה אתמול. היה לה תיק ברווחה, הכירו את הסיפור שלה. בשבוע הבא אמור היה להיות דיון לסיום הליך הגירושים, אבל הגרוש שלה עשה הכול כדי לא לשתף פעולה. לפני יומיים היא אמרה שהיא מרגישה שיקרה משהו, אבל לא תיארתי לעצמי שירצח אותה".
בעיריית לוד אומרים כי כבר במפגש הראשון של עובדת סוציאלית מהמרכז למניעת אלימות עם רבאב, הוצעה לה תוכנית הגנה ויציאה למקלט - אך היא סירבה לכך. בהמשך התברר כי היא נמצאת בסיכון גבוה, בראש רשימת הנשים המאוימות במחוז, ובמשטרה התקיימו שמונה הערכות לגביה בשיתוף הרווחה."המשטרה התריעה על חשש ממשי שרבאב תירצח, ומהרווחה ניסו לדבר עמה שוב ושוב כדי לבנות תוכנית הגנה - אך היא התנגדה לכך בתוקף וחתמה ארבע פעמים על סירוב יציאה למקלט", נמסר מהעירייה.
5 צפייה בגלריה
רבאב אבו סיאם עם ילדיה
רבאב אבו סיאם עם ילדיה
"כל כך אהבה את החיים". רבאב אבו סיאם
האחות גם טענה שלקח למשטרה ולמד"א זמן רב להגיע לזירת הרצח, חרף העובדה שתחנת המשטרה נמצאת במרחק של 4 דקות נסיעה. "הגעתי מבאר שבע ללוד והיא עדיין הייתה על הרצפה", טענה. "אם זה לא זלזול בחיי אדם, אז מה כן? הכתובת הייתה על הקיר". בזירה, נציין, התפתחו עימותים בין השוטרים לקרוביה ושכניה של אבו סיאם.
"היא הייתה אישה מהממת, אישה למופת, שכל כך אהבה את החיים", אמרה הודה. "החיוך שלה לא ירד לעולם למרות כל הקשיים שחוותה. מורה מצוינת, בעלת תואר שני. גם בתקופה הכי קשה שלה, היא תמכה בנו ולא להיפך. היא הייתה הגב של אבא ואמא".
אבו סיאם, שלימדה בבית ספר יסודי בשכונת הרכבת בעיר, התגרשה לפני כחודשיים והייתה מאוימת על-ידי הגרוש שלה. לאחרונה, כפי שאמר אביה, חזרה לעיר מגוריה כדי לשוב לבנותיה ולעבודתה. היא נורתה למוות לעיני בנותיה, ילדות בנות שנתיים וחצי, 5 ו-8, ברחוב בן יהודה בלוד. חובשים ופראמדיקים של מד"א שהגיעו למקום מצאו אותה ללא סימני חיים ונאלצו לקבוע את מותה בזירה. לא נמסר על חשודים שנעצרו, אך המשטרה פתחה במרדף אחר רכב שנצפה נמלט מהזירה.
הרצח אירע אמש סמוך לשעה 21:13. במשטרה אמרו כי חוקרי המז"פ שהגיעו למקום החלו באיסוף הממצאים במסגרת החקירה. מפקד מחוז מרכז, הניצב אבי ביטון, קיים הלילה הערכת מצב מיוחדת בזירת הרצח, בסיומה הנחה כי החקירה תנוהל ביחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב השפלה. ביטון ציין כי מדובר באירוע חריג של אלימות קשה נגד נשים ברחוב הערבי, שייחקר "בעדיפות עליונה" נוכח החומרה והנסיבות.
עימותים בזירת הרצח בלוד
(מתוך הרשתות החברתיות)

חובש מד"א איתן שנור שהגיע למקום עם אופנוע סיפר כי "הפצועה שכבה כשהיא מחוסרת הכרה וסובלת מפציעה חודרת בגופה. ביצענו בדיקות רפואיות אבל היא הייתה ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותה".
לאחר הירי, תושבי האזור הצטופפו מחוץ לזירה - וטענו כי המשטרה פיזרה אותם בכוח במקום לכרוז ולבקש להתרחק. "היה בלגן, התחילו לדחוף אנשים והשפריצו גז מדמיע", סיפר אחמד, אחד השכנים. עלי, שהתגורר בשכנות לאישה שנרצחה, אמר כי השוטרים תקפו אותו באלה עוד לפני שדיברו איתו. "הדוד שלה קיבל מכות רק כי רצה לראות את האחיינית שלו. 10 אנשי יס"מ תקפו אותו, לא מתחשבים במשפחה".
ברשתות החברתיות פורסמו סרטונים של אותם עימותים בין כוחות המשטרה לתושבים. גורם משטרתי אמר כי "מדובר בזירה מורכבת מבחינת הפעלה של כוחות במקום. זה בית בתוך בית, הבתים אחד בתוך השני, לכן אזרחים רצו להיכנס לזירה והורחקו. השוטרים השתמשו בכוח סביר".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.